Page 57 - ´výročna správa final.cdr
P. 57
Projekt zjednotenej Európy čelí viacerým dosiaľ nepoznaným výzvam, ktoré si vyžadujú
pružné riešenia. Kontinent, ktorý bol v 20. storočí rozdelený dvomi najničivejšími vojnovými
konfliktmi v dejinách ľudstva, sa neskôr začal spájať s cieľom vybudovať skutočné európske
spoločenstvo. Základy tohto spoločenstva je dnes potrebné obhájiť a je nevyhnutné o nich
diskutovať na všetkých politických úrovniach. Práve politickí lídri by preto mali byť prvotnými
iniciátormi nielen hľadania, ale aj nachádzania ciest k pôvodným hodnotám, na ktorých je
spoločný európsky projekt postavený.
Prvotným krokom v týchto snahách by malo byť predovšetkým vytváranie príležitostí pre
rozvoj otvoreného a neformálneho dialógu. Spoločné rokovania európskych parlamentných lídrov
tak prebiehali v duchu motta „Spoznajme sa lepšie“ a tematicky nadväzovali na neformálny samit
hláv štátov a predsedov vlád členských štátov EÚ (16. septembra 2016 v Bratislave).
V prvej časti sa zamerali na aktuálne výzvy stojace pred projektom európskej integrácie, ako
aj možnosti prekonávania vznikajúceho odcudzenia medzi EÚ a jej občanmi. V druhej časti
venovali pozornosť úlohám národných parlamentov v EÚ, posilňovaniu vnútornej kohézie
a stability v EÚ, ako aj problematike globálnej angažovanosti EÚ.
Témy boli zámerne vybrané ako pomerne široké, nakoľko jedným zo zámerov bolo vytvoriť
platformu pre bezprostrednú a striktnejšie neobmedzovanú artikuláciu osobných myšlienok
týkajúcich sa európskej spolupráce, ako aj následnú výmenu názorov. Jednotiacim rámcom
všetkých reflexií bola ambícia zodpovedať otázku – akým spôsobom (a do akej miery) môžu
predstavitelia národných zákonodarných zborov zo svojej pozície prispieť k úsiliu Únie a jej
inštitucionálnych zložiek pri prekonávaní problémov, ako aj pri formulovaní vízií a tvorení
budúcich stratégií.
Prítomní hostia sa zhodli, že komplexnej súčasnosti, s ktorou sú v súčasnosti Únia, ako aj jej
členské štáty konfrontované, je možné efektívne čeliť iba silou skutočného spoločenstva.
Deklarovali potrebu uvedomiť si, že Únia je silná len do takej miery, ako jej dovolia jej členovia
a môže byť dlhodobo úspešná len vtedy, keď všetci zainteresovaní aktéri budú dodržiavať
stanovené pravidlá. Pripomenuli, že sa tak nemôže stať bez ohľadu na občanov, bez ktorých účasti
nie je možná udržateľná budúcnosť európskej integrácie. V tomto kontexte hrajú kľúčovú úlohu
práve národné parlamenty, ktoré na základe legitimity získanej vo voľbách predstavujú priameho
sprostredkovateľa medzi spoločnosťou a politickými inštitúciami.
Podujatie podnietilo prínosné výstupy nielen smerom navonok, ale aj dovnútra. Poskytlo
priestor pre posilnenie osobných interakcií, ktoré sú nepopierateľnou súčasťou každej
perspektívnej spolupráce. Zároveň bolo užitočným impulzom pre zintenzívňovanie vzájomnej
výmeny skúseností a zručností v oblastiach týkajúcich sa každodennej práce parlamentov, a to ako
z vnútropolitického, tak aj zo zahraničnopolitického hľadiska.
3.1.4 Medziparlamentná konferencia o stabilite, hospodárskej koordinácii
a riadení v EÚ
Medziparlamentná konferencia o stabilite, hospodárskej koordinácii a riadení v EÚ vytvára
rámec pre diskusiu a výmenu informácií a osvedčených postupov pri praktickej aplikácii
jednotlivých ustanovení Zmluvy o stabilite, hospodárskej koordinácii a riadení v Hospodárskej
a menovej únii (tzv. fiškálny kompakt) s cieľom posilniť spoluprácu medzi národnými
parlamentmi a Európskym parlamentom. Účelom je tak prispieť k posilňovaniu demokratickej
legitimity a zodpovednosti v oblasti hospodárskeho riadenia a rozpočtovej politiky EÚ, najmä
v Hospodárskej a menovej únii, s prihliadnutím na sociálny rozmer či prepájanie solidarity
a dohľadu, ktoré budú bez ujmy v kompetenciách parlamentov EÚ.
Táto konferencia, počnúc rokom 2013, nahradila stretnutia predsedov príslušných
parlamentných výborov organizovaných národným zákonodarným zborom v rámci parlamentnej
dimenzie predsedníctva toho-ktorého členského štátu v Rade EÚ. Stretnutia sa konajú minimálne
dvakrát ročne v koordinácii s výročným cyklom koordinácie hospodárskych a fiškálnych politík
EÚ (tzv. európsky semester).
57