Page 61 - ´výročna správa final.cdr
P. 61

konferencie,  ktorá  združuje  poslancov  národných  parlamentov  za  účelom  prerokovania
               konkrétnych otázok a tém spoločného záujmu.

                     Nosnou  témou  stretnutia  bola  energetická  únia  s  dôrazom  na  znižovanie  cien  energií,
               energetickú bezpečnosť a ekologickú dimenziu. Podpredseda Európskej komisie zodpovedný za
               energetickú úniu Maroš Šefčovič predstavil nový balík „Čistej energie pre všetkých Európanov.“
               Jeho  súčasťou  je  legislatíva  zameriavajúca  sa  na  efektívnosť,  obnoviteľné  zdroje  energie,
               koncepciu  trhu  s  elektrickou  energiou,  bezpečnosť  dodávok  elektriny  a  pravidlá  riadenia  a
               spravovania energetickej únie.
                     Druhou  témou  stretnutia  bolo  postavenie  európskeho  spotrebiteľa  v  rámci  konceptu
               energetickej únie. Diskusia sa zamerala najmä na nové metódy a postupy efektívneho a adresného
               využívania  energie.  V  súčasnosti  prechádza  energetika  do  ďalšej  vývojovej  fázy,  ktorou  je
               decentralizácia,  lokálna  výroba  a  približovanie  výroby  do  miesta  spotreby.  Spotrebiteľom
               umožňuje stať sa vlastnými dodávateľmi a správcami svojich energetických potrieb, čím sa stávajú
               súčasne výrobcami a spotrebiteľmi energií.
                     Účastníci konferencie na záver hovorili o potrebe efektívneho financovania výskumu a
               vývoja z hľadiska štruktúry financií a ich objemu tak, aby boli nové technológie aj finančne
               efektívne a aby sa Európa dostala na čelo ďalšej generácie nízko uhlíkových technológií. Okrem
               zástupcov  Európskej  komisie,  výskumných  združení  a  združení  spájajúcich  aktérov  na  poli
               inteligentných  energetických  systémov  vystúpili  so  svojimi  skúsenosťami  odborníci  z  praxe
               venujúci  sa  výrobe,  predaju,  inštalácii  takýchto  systémov.  Inteligentné  systémy  majú  reálny
               potenciál nielen zlepšiť monitorovanie cien za energie, ale aj priamo viesť k ich znižovaniu.
                     Na záver sa všetci účastníci konferencie zhodli na tom, že projekt energetickej únie musí byť
               príkladom toho, ako dokážu konkrétne kroky zlepšovať životnú úroveň všetkých občanov EÚ.
               Nemáme tak veľa mechanizmov a príkladov dobrého fungovania EÚ, ale v prípade spoločnej
               energetickej politiky cítiť veľmi silnú a jednotnú podporu občanov a politikov.


               3.2  Činnosť VEZ v záležitostiach EÚ za rok 2016

                     Spoluprácu Národnej rady SR a vlády Slovenskej republiky v európskych záležitostiach na
               národnej úrovni upravuje ústavný zákon č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej
               republiky  a  vlády  Slovenskej  republiky  v  záležitostiach  Európskej  únie,  ktorý  predstavuje
               základný rámec spolupráce pri predkladaní návrhov pozičných dokumentov Slovenskej republiky
               Národnej rade SR, pri ich schvaľovaní Národnou radou SR a pri informovaní Národnej rady SR
               o  ďalších  záležitostiach  Európskej  únie.  Ďalším  právnym  predpisom  je  zákon  o  rokovacom
               poriadku Národnej rady SR, ktorý upravuje zloženie a pôsobnosť Výboru Národnej rady SR pre
               európske záležitosti (§ 58a a § 58b). Činnosť národných parlamentov v záležitostiach Európskej
               únie  tiež  upravujú  protokoly  pripojené  k  Zmluve  o  Európskej  únii  a  k  Zmluve  o  fungovaní
                              1
               Európskej únie  (Protokol č. 1 o úlohe národných parlamentov v Európskej únii a Protokol č. 2
               o uplatňovaní zásad subsidiarity a proporcionality).
                     V  roku  2016  zobral  Výbor  Národnej  rady  SR  pre  európske  záležitosti  na  vedomie
               659 nových návrhov aktov v zmysle § 58a ods. 3 písm. a) zákona o rokovacom poriadku Národnej
               rady  SR.  Zároveň  výbor  zobral  na  vedomie  248  predbežných  stanovísk,  ktoré  boli Výboru
               Národnej  rady  SR  pre  európske  záležitosti  doručené  v  lehote  podľa  §  58a  ods.  8  zákona
               o rokovacom poriadku Národnej rady SR.
                     Z celkového počtu 659 návrhov vyhodnotil Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti
               71 návrhov ako prioritné z pohľadu záujmov Slovenskej republiky a požiadal pri nich o stanovisko
               iný výbor v zmysle § 58a ods. 3 písm. f) zákona o rokovacom poriadku Národnej rady SR.




               1
                 Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010, s. 1.

                                                                                                          61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66