Page 61 - ´výročna správa final.cdr
P. 61
konferencie, ktorá združuje poslancov národných parlamentov za účelom prerokovania
konkrétnych otázok a tém spoločného záujmu.
Nosnou témou stretnutia bola energetická únia s dôrazom na znižovanie cien energií,
energetickú bezpečnosť a ekologickú dimenziu. Podpredseda Európskej komisie zodpovedný za
energetickú úniu Maroš Šefčovič predstavil nový balík „Čistej energie pre všetkých Európanov.“
Jeho súčasťou je legislatíva zameriavajúca sa na efektívnosť, obnoviteľné zdroje energie,
koncepciu trhu s elektrickou energiou, bezpečnosť dodávok elektriny a pravidlá riadenia a
spravovania energetickej únie.
Druhou témou stretnutia bolo postavenie európskeho spotrebiteľa v rámci konceptu
energetickej únie. Diskusia sa zamerala najmä na nové metódy a postupy efektívneho a adresného
využívania energie. V súčasnosti prechádza energetika do ďalšej vývojovej fázy, ktorou je
decentralizácia, lokálna výroba a približovanie výroby do miesta spotreby. Spotrebiteľom
umožňuje stať sa vlastnými dodávateľmi a správcami svojich energetických potrieb, čím sa stávajú
súčasne výrobcami a spotrebiteľmi energií.
Účastníci konferencie na záver hovorili o potrebe efektívneho financovania výskumu a
vývoja z hľadiska štruktúry financií a ich objemu tak, aby boli nové technológie aj finančne
efektívne a aby sa Európa dostala na čelo ďalšej generácie nízko uhlíkových technológií. Okrem
zástupcov Európskej komisie, výskumných združení a združení spájajúcich aktérov na poli
inteligentných energetických systémov vystúpili so svojimi skúsenosťami odborníci z praxe
venujúci sa výrobe, predaju, inštalácii takýchto systémov. Inteligentné systémy majú reálny
potenciál nielen zlepšiť monitorovanie cien za energie, ale aj priamo viesť k ich znižovaniu.
Na záver sa všetci účastníci konferencie zhodli na tom, že projekt energetickej únie musí byť
príkladom toho, ako dokážu konkrétne kroky zlepšovať životnú úroveň všetkých občanov EÚ.
Nemáme tak veľa mechanizmov a príkladov dobrého fungovania EÚ, ale v prípade spoločnej
energetickej politiky cítiť veľmi silnú a jednotnú podporu občanov a politikov.
3.2 Činnosť VEZ v záležitostiach EÚ za rok 2016
Spoluprácu Národnej rady SR a vlády Slovenskej republiky v európskych záležitostiach na
národnej úrovni upravuje ústavný zákon č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej
republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie, ktorý predstavuje
základný rámec spolupráce pri predkladaní návrhov pozičných dokumentov Slovenskej republiky
Národnej rade SR, pri ich schvaľovaní Národnou radou SR a pri informovaní Národnej rady SR
o ďalších záležitostiach Európskej únie. Ďalším právnym predpisom je zákon o rokovacom
poriadku Národnej rady SR, ktorý upravuje zloženie a pôsobnosť Výboru Národnej rady SR pre
európske záležitosti (§ 58a a § 58b). Činnosť národných parlamentov v záležitostiach Európskej
únie tiež upravujú protokoly pripojené k Zmluve o Európskej únii a k Zmluve o fungovaní
1
Európskej únie (Protokol č. 1 o úlohe národných parlamentov v Európskej únii a Protokol č. 2
o uplatňovaní zásad subsidiarity a proporcionality).
V roku 2016 zobral Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti na vedomie
659 nových návrhov aktov v zmysle § 58a ods. 3 písm. a) zákona o rokovacom poriadku Národnej
rady SR. Zároveň výbor zobral na vedomie 248 predbežných stanovísk, ktoré boli Výboru
Národnej rady SR pre európske záležitosti doručené v lehote podľa § 58a ods. 8 zákona
o rokovacom poriadku Národnej rady SR.
Z celkového počtu 659 návrhov vyhodnotil Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti
71 návrhov ako prioritné z pohľadu záujmov Slovenskej republiky a požiadal pri nich o stanovisko
iný výbor v zmysle § 58a ods. 3 písm. f) zákona o rokovacom poriadku Národnej rady SR.
1
Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010, s. 1.
61