Page 63 - ´výročna správa final.cdr
P. 63
Rada Európskej únie pre zahraničné veci (FAC)
ź Informácia o neformálnom zasadnutí ministrov zahraničných vecí EÚ, ktoré sa
uskutočnilo 2. a 3. septembra 2016 (Gymnich) (ex- post).
ź Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zahraničné veci (obchod), ktoré sa
uskutočnilo 18. októbra 2016.
ź Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zahraničné veci, ktoré sa uskutočnilo
17. októbra 2016.
Rada Európskej únie pre životné prostredie (ENVI)
ź Informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre životné prostredie, ktoré sa
uskutočnilo 17. októbra 2016.
K ostatným zasadnutiam Rady Európskej únie boli stanoviská Slovenskej republiky
schválené formou tzv. tichej procedúry v zmysle čl. 2 ods. 4 ústavného zákona č. 397/2004 Z. z.
o spolupráci Národnej rady Slovenskej republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach
Európskej únie.
Pokiaľ ide o súlad návrhov legislatívnych aktov Európskej únie so zásadou subsidiarity,
3
Lisabonská zmluva (2009) zaviedla mechanizmus kontroly subsidiarity, ktorý umožňuje
národným parlamentom Európskej únie prijímať odôvodnené stanoviská, ak sa domnievajú, že
návrh legislatívneho aktu Európskej únie porušuje zásadu subsidiarity. V sledovanom období
Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti uplatnil toto právo prijatím odôvodneného
stanoviska k návrhu smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení smernica
Európskeho parlamentu a Rady 96/71/ES zo 16. decembra 1996 o vysielaní pracovníkov v rámci
4
poskytovania služieb, KOM(2016)128 a k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady,
ktorým sa stanovujú kritériá a mechanizmy na určenie členského štátu zodpovedného za posúdenie
žiadosti o medzinárodnú ochranu podanej štátnym príslušníkom tretej krajiny alebo osobou bez
5
štátnej príslušnosti v jednom z členských štátov (prepracované znenie), KOM(2016)270 . Výbor
Národnej rady SR pre európske záležitosti sa uzniesol na tom, že návrhy nie sú v súlade so zásadou
subsidiarity a zaslal svoje odôvodnené stanoviská príslušným inštitúciám Európskej únie.
Okrem toho Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti využil možnosť vyjadriť sa k
vecnému obsahu návrhov v zmysle mechanizmu politického dialógu, ktorý ponúkla Európska
komisia národným parlamentom; informoval Komisiu o svojich prioritách vzhľadom na Pracovný
6
program Komisie 2016, KOM (2015) 610 . Spomedzi nových iniciatív Komisie schválil výbor ako
iniciatívy s vysokou prioritou nasledovné: program pre nové zručnosti pre Európu, nový začiatok
pre pracujúcich rodičov, súbor opatrení v oblasti obehového hospodárstva, preskúmanie
viacročného finančného rámca (VFR) na roky 2014 – 2020, ďalšie kroky smerom k udržateľnej
európskej budúcnosti, vykonávanie stratégie pre jednotný digitálny trh, súbor opatrení v oblasti
energetickej únie, súbor opatrení v oblasti mobility pracovnej sily, nadviazanie na stratégiu pre
jednotný trh, akčný plán v oblasti európskej obrany, akčný plán v oblasti DPH, súbor opatrení
zameraných na daň z príjmu právnických osôb, vesmírna stratégia pre Európu, pilier sociálnych
práv, európsky bankový systém ochrany vkladov/dobudovanie bankovej únie, nadviazanie na
obchodnú a investičnú stratégiu, vykonávanie európskeho programu v oblasti bezpečnosti, lepšie
riadenie migrácie, súbor opatrení v oblasti riadenia hraníc, budovanie kapacít v sektore
bezpečnosti, príspevok Komisie ku globálnej stratégii.
3
Lisabonská zmluva, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení spoločenstva
podpísaná v Lisabone 13. decembra 2007. Úradný vestník Európskej únie, 17. 12. 2007, 2007/C 306/01.
4
Uznesenie Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 9 z 10. mája 2016.
5
Uznesenie Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 24 zo 7. septembra 2016.
6
Listom, ktorý zaslal Komisii v mene viacerých parlamentov predseda Výboru pre európske záležitosti
holandského Senátu dňa 19. mája 2016.
63