Page 64 - ´výročna správa final.cdr
P. 64
V kontexte politického dialógu sa tiež Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti
uznesením vyjadril aj k negociáciám o Transatlantickom partnerstve v oblasti obchodu a investícií
(TTIP) medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi americkými a ku Komplexnej hospodárskej
7
a obchodnej dohode medzi Európskou úniou a Kanadou (CETA) . Výbor okrem iného opakovane
zdôraznil, že považuje obe dohody za zmiešané, vyjadril žiadosť, aby národné parlamenty
členských štátov Európskej únie boli zapojené do rozhodovania o týchto dohodách a aby Komisia
a Rada Európskej únie upustili od dočasného uplatňovania CETA, kým nebude s konečnou
platnosťou rozhodnuté o právomoci Európskej únie v prípade rozsiahlych a komplexných
obchodných a investičných dohôd.
V priebehu roka 2015 národné parlamenty vyvinuli nový mimozmluvný nástroj
medziparlamentnej spolupráce v rámci politického dialógu tzv. zelenú kartu, prostredníctvom
ktorej národné parlamenty môžu požiadať Európsku komisiu o vypracovanie nových alebo
o zmenu už existujúcich aktov EÚ. Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti spolu
s ďalšími 7 komorami podporil návrh zelenej karty o spoločenskej zodpovednosti podnikov, ako
bol predložený predsedníčkou Výboru pre európske záležitosti Národného zhromaždenia
8
Parlamentu Francúzskej republiky . Jedná sa o návrh, ktorým vyzývajú Komisiu, aby predložila
návrh na prijatie jednotnej a záväznej legislatívy upravujúcej spoločenskú zodpovednosť
podnikov. Navrhovaná legislatíva by sa mala týkať všetkých podnikov so sídlom v členských
štátoch EÚ bez ohľadu na to, v ktorom odvetví pôsobia a mala by zahŕňať aj materské spoločnosti a
holdingy. Výnimku by tvorili najmenšie podniky. Navrhovaná legislatíva by taktiež mala
obsahovať presný zoznam povinností podnikov, ich dodávateľov a subdodávateľov týkajúci sa
povinnej starostlivosti o zamestnancov tak, aby sa predchádzalo ľudským, sociálnym
a environmentálnym rizikám, a rovnako aj efektívne sankcie, ktoré budú uplatnené v prípade
nedodržovania stanovených povinností.
V zmysle Protokolu č. 2 pripojeného k Lisabonskej zmluve o uplatňovaní zásad subsidiarity
a proporcionality tiež môžu národné parlamenty predkladať Súdnemu dvoru Európskej únie
žaloby z dôvodu porušenia zásady subsidiarity legislatívnym aktom. V danom období Výbor
Národnej rady SR pre európske záležitosti neprerokoval žiadne návrhy žalôb vo veci porušenia
zásady subsidiarity legislatívnym aktom Európskej únie v zmysle § 58a ods. 3 písm. d) zákona
o rokovacom poriadku Národnej rady SR. Žiadny národný parlament členskej krajiny EÚ zatiaľ
takúto žalobu Súdnemu dvoru nepredložil.
V sledovanom období Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti prerokoval tieto
správy a informácie predkladané Národnej rade SR vládou Slovenskej republiky a členmi vlády
a akty predkladané Národnej rade SR orgánmi Európskej únie (§ 58a ods. 3 písm. e) zákona
o rokovacom poriadku Národnej rady SR):
ź Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky (tlač 45)
ź Výročná správa o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii – hodnotenie
a aktuálne priority vyplývajúce z Pracovného programu Európskej komisie (tlač 44)
ź Informácia ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
o prioritách predsedníctva Slovenskej republiky v Rade Európskej únie
ź Zameranie činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Slovinskej republike
ź Program stability Slovenskej republiky na roky 2016 až 2019 (tlač 109)
ź Prezentácia výročnej správy Európskeho dvora audítorov za rok 2015
ź Vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2017 a návrh rozpočtu verejnej správy na
roky 2017 až 2019 (tlač 230) z hľadiska primeranosti výdavkov spolufinancovaných z
prostriedkov Európskej únie
7
Uznesenia Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 18 z 15. júna 2016.
8
Uznesenie Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č.228 z 18. februára 2016.
64