Page 64 - ´výročna správa final.cdr
P. 64

V kontexte politického dialógu sa tiež Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti
             uznesením vyjadril aj k negociáciám o Transatlantickom partnerstve v oblasti obchodu a investícií
             (TTIP) medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi americkými a ku Komplexnej hospodárskej
                                                                           7
             a obchodnej dohode medzi Európskou úniou a Kanadou (CETA) . Výbor okrem iného opakovane
             zdôraznil,  že  považuje  obe  dohody  za  zmiešané,  vyjadril  žiadosť,  aby  národné  parlamenty
             členských štátov Európskej únie boli zapojené do rozhodovania o týchto dohodách a aby Komisia
             a  Rada  Európskej  únie  upustili  od  dočasného  uplatňovania  CETA,  kým  nebude  s  konečnou
             platnosťou  rozhodnuté  o  právomoci  Európskej  únie  v  prípade  rozsiahlych  a  komplexných
             obchodných a investičných dohôd.

                   V  priebehu  roka  2015  národné  parlamenty  vyvinuli  nový  mimozmluvný  nástroj
             medziparlamentnej spolupráce v rámci politického dialógu tzv. zelenú kartu, prostredníctvom
             ktorej    národné  parlamenty  môžu  požiadať  Európsku  komisiu  o  vypracovanie  nových  alebo
             o  zmenu  už  existujúcich  aktov  EÚ. Výbor  Národnej  rady  SR  pre  európske  záležitosti  spolu
             s ďalšími 7 komorami podporil návrh zelenej karty o spoločenskej zodpovednosti podnikov, ako
             bol  predložený  predsedníčkou  Výboru  pre  európske  záležitosti  Národného  zhromaždenia
                                              8
             Parlamentu Francúzskej republiky . Jedná sa o návrh, ktorým vyzývajú Komisiu, aby predložila
             návrh  na  prijatie  jednotnej  a  záväznej  legislatívy  upravujúcej    spoločenskú  zodpovednosť
             podnikov. Navrhovaná legislatíva by sa mala týkať všetkých podnikov so sídlom v členských
             štátoch EÚ bez ohľadu na to, v ktorom odvetví pôsobia a mala by zahŕňať aj materské spoločnosti a
             holdingy.  Výnimku  by  tvorili  najmenšie  podniky.  Navrhovaná  legislatíva  by  taktiež    mala
             obsahovať presný zoznam povinností podnikov, ich dodávateľov a subdodávateľov týkajúci sa
             povinnej  starostlivosti  o  zamestnancov  tak,  aby  sa  predchádzalo  ľudským,  sociálnym
             a environmentálnym rizikám,   a rovnako aj efektívne sankcie, ktoré budú uplatnené v prípade
             nedodržovania stanovených povinností.
                   V zmysle Protokolu č. 2 pripojeného k Lisabonskej zmluve o uplatňovaní zásad subsidiarity
             a  proporcionality  tiež  môžu  národné  parlamenty  predkladať  Súdnemu  dvoru  Európskej  únie
             žaloby z dôvodu porušenia zásady subsidiarity legislatívnym aktom. V danom období Výbor
             Národnej rady SR pre európske záležitosti neprerokoval žiadne návrhy žalôb vo veci porušenia
             zásady subsidiarity legislatívnym aktom Európskej únie v zmysle § 58a ods. 3 písm. d) zákona
             o rokovacom poriadku Národnej rady SR. Žiadny národný parlament členskej krajiny EÚ zatiaľ
             takúto žalobu Súdnemu dvoru nepredložil.

                   V sledovanom období Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti prerokoval tieto
             správy a informácie predkladané Národnej rade SR vládou Slovenskej republiky a členmi vlády
             a akty predkladané Národnej rade SR orgánmi Európskej únie (§ 58a ods. 3 písm. e) zákona
             o rokovacom poriadku Národnej rady SR):
                   ź Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky (tlač 45)
                   ź Výročná správa o členstve Slovenskej republiky v Európskej únii – hodnotenie
                      a aktuálne priority vyplývajúce z Pracovného programu Európskej komisie (tlač 44)
                   ź Informácia ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
                      o prioritách predsedníctva Slovenskej republiky v Rade Európskej únie
                   ź Zameranie činnosti Veľvyslanectva Slovenskej republiky v Slovinskej republike
                   ź Program  stability Slovenskej  republiky na roky 2016 až 2019 (tlač 109)

                   ź Prezentácia výročnej správy Európskeho dvora audítorov za rok 2015
                   ź Vládny návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2017 a návrh rozpočtu verejnej správy na
                      roky 2017 až 2019 (tlač 230) z hľadiska primeranosti výdavkov spolufinancovaných z
                      prostriedkov Európskej únie




             7
              Uznesenia Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č. 18 z 15. júna 2016.
             8
               Uznesenie Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti č.228 z 18. februára 2016.
             64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69