Page 93 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 93

a sociálnemu  výboru  a Výboru  regiónov.  Lepšie  pracovné  podmienky  pre  silnejšiu  sociálnu
                Európu: plné využitie prínosov digitalizácie pre budúcnosť práce, KOM (2021) 761 a návrhom
                smernice Európskeho parlamentu a Rady o zlepšení pracovných podmienok v oblasti práce pre
                platformy, KOM (2021) 762.

                      V súčasnosti pracuje prostredníctvom digitálnych pracovných platforiem v Európskej únii
                viac ako 28 miliónov ľudí. V roku 2025 sa očakáva zvýšenie na 43 miliónov. Digitalizácia prináša
                nové služby, nové obchodné modely, nové spôsoby práce, ale zároveň aj nové výzvy. Nedostatočná
                autonómia pri práci pre platformy a dohľad, ktorý je jej príčinou, môžu mať negatívny vplyv na
                pracovné  podmienky  zamestnancov,  napríklad  v podobe  psychosociálnej  záťaže  (keďže  ľudia
                pracujúci prostredníctvom digitálnych pracovných platforiem sa môžu cítiť neustále monitorovaní
                a hodnotení  bez  riadneho  odôvodnenia),  rizika  nehôd  (keďže  algoritmy  môžu  podnecovať
                potenciálne  nebezpečné  správanie,  napríklad  ponúkať  prémie  za  rýchlejšie  dokončenie  práce)
                a prístupu  k úlohám.  Digitálne  pracovné  platformy  prispievajú  k týmto  problémom  svojimi
                podmienkami, v ktorých sa môžu jednostranne upravovať mzda, pracovný čas, riešenie sporov,
                etiketa  vzťahov  so  zákazníkmi  a ďalšie  záležitosti,  pričom  na  monitorovanie,  hodnotenie
                a vynucovanie  práce  osôb  využívajú  technologické  prostriedky.  To  má  za  následok  nejasné
                povinnosti  a nedostatočné  mechanizmy  nápravy  v prípade  niekedy  nezrozumiteľných
                a nevysvetliteľných rozhodnutí týkajúcich sa napríklad pracovných sankcií a ukončení pracovných
                zmlúv.  V navrhovanej  smernici  sa  preto  stanovuje  nový  súbor  práv  v oblasti  algoritmického
                riadenia.
                      Cieľom je zabezpečiť, aby sa osobám pracujúcim pre digitálne pracovné platformy priznalo
                právne postavenie v zamestnaní, ktoré zodpovedá ich skutočným pracovným podmienkam. Návrh
                poskytuje zoznam kontrolných kritérií, pomocou ktorých sa určí, či je platforma zamestnávateľom.
                Ľudia  pracujúci  pre  platformy  by  v  tom  prípade  požívali  pracovné  a  sociálne  práva,  ktoré
                zodpovedajú postaveniu zamestnanca. Mali by právo na minimálnu mzdu, kolektívne vyjednávanie,
                pracovný čas a ochranu zdravia, právo na platenú dovolenku alebo lepší prístup k ochrane pred
                pracovnými úrazmi, dávky v nezamestnanosti, nemocenské dávky a starobný dôchodok.
                      Návrh prinesie väčšiu transparentnosť v súvislosti s platformami tým, že objasní existujúce
                povinnosti  deklarovať  prácu  vnútroštátnym  orgánom,  od  platforiem  sa  bude  vyžadovať,  aby
                vnútroštátnym orgánom sprístupnili kľúčové informácie o svojich činnostiach a o osobách, ktoré
                prostredníctvom nich pracujú.


                3.2.9.2 Verejné zdravie

                      V oblasti  zdravotníctva  sa  Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti  zaoberal  v prvom  rade
                legislatívnymi aktmi, ktoré reagovali na vzniknutú pandemickú situáciu. Najdôležitejšie z nich boli
                tieto návrhy:


                    Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) 2017/746,
                     pokiaľ  ide  o  prechodné  ustanovenia  pre  určité  diagnostické  zdravotnícke  pomôcky  in  vitro
                     a odklad  uplatňovania  požiadaviek  na  interné  pomôcky,  KOM  (2021)  627.  Približne  70  %
                     klinických rozhodnutí sa prijíma s využitím diagnostických zdravotníckych pomôcok in vitro
                     (tehotenské testy, testy HIV, testy na COVID). Cieľom návrhu je predĺžiť existujúce prechodné
                     obdobie pre pomôcky, na ktoré sa vzťahuje certifikát vydaný podľa smernice 98/79/ES, a zaviesť
                     individuálne prechodné obdobia pre pomôcky, ktoré musia absolvovať posudzovanie zhody so
                     zapojením notifikovaných osôb prvýkrát podľa nariadenia (EÚ) 2017/746. Keďže od vypuknutia



                                                             91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98