Page 97 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 97

-    Oznámenie  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade,  Európskemu  hospodárskemu
                     a sociálnemu  výboru  a Výboru  regiónov  o  globálnom  prístupe  k  výskumu  a  inováciám
                     Európska stratégia medzinárodnej spolupráce v meniacom sa svete, KOM (2021) 252.
                -    Oznámenie  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade,  Európskemu  hospodárskemu
                     a sociálnemu  výboru  a Výboru  regiónov  o  európskych  misiách,  KOM  (2021)  609.  Misie
                     Európskej únie definujú päť hlavných spoločenských výziev, ktoré sa majú realizovať do roku
                     2030 v rámci programu Horizont:
                        adaptácia  na  zmenu  klímy    cieľom  je  podporiť  aspoň  150  európskych  regiónov
                         a komunít, aby sa do roku 2030 stali odolnými proti zmene klímy;
                        rakovina    zlepšiť  do  roku  2030  kvalitu  života  viac  než  trom  miliónom  ľudí
                         prostredníctvom prevencie a liečby a ľuďom postihnutým rakovinou vrátane ich rodín
                         umožniť dlhší a kvalitnejší život;
                        obnoviť naše oceány a vody do roku 2030  nový systematický prístup bude zameraný na
                         oceány  a  vody  ako  celok  a  bude  zohrávať  kľúčovú  úlohu  pri  dosahovaní  klimatickej
                         neutrality a obnove prírody;
                        klimaticky neutrálne a inteligentné mestá do roku 2030  mestá zohrávajú kľúčovú úlohu
                         pri  dosahovaní  klimatickej  neutrality  do  roku  2050,  keďže  vytvárajú  viac  ako  70  %
                         svetových  emisií  CO2.  Cieľom  je,  aby  sa  najmenej  100  miest  stalo  do  roku  2030
                         klimaticky neutrálnymi s poprednými klimatickými a digitálnymi inováciami, riešeniami
                         a demonštráciami;
                        dohoda o pôde pre Európu  cieľom je vytvorenie 100 živých laboratórií, ktoré budú riadiť
                         prechod k zdravej pôde do roku 2030.


                3.2.10.2 Kultúra


                      Kríza spôsobená pandémiou COVID-19 ukázala hrozby a problémy, ktoré pre spoločnosť
                predstavujú dezinformácie. Preto Výbor NR SR pre európske záležitosti venoval svoju pozornosť
                oznámeniu  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade,  Európskemu  hospodárskemu  a sociálnemu
                výboru a Výboru regiónov Usmernenie Európskej komisie k posilneniu Kódexu postupov proti
                šíreniu  dezinformácií,  KOM  (2021)  262.  Kódex  bol  prijatý  v roku  2018.  Viaceré  organizácie
                a inštitúcie vrátane Komisie dospeli monitorovaním jeho implementácie k záveru, že kódex má
                viaceré  nedostatky.  Patria  k nim  nekonzistentné  a neúplné  uplatňovanie  kódexu  na  všetkých
                platformách a vo všetkých členských štátoch, obmedzenia charakteristické pre samoregulačnú povahu
                kódexu, ako aj medzery v pokrytí záväzkov vyplývajúcich z kódexu.

                      Jednou oblasťou, v ktorej sa kódexu nepodarilo dosiahnuť dostatočný pokrok, je demonetizácia
                dezinformácií, keď online reklamy naďalej podnecujú šírenie dezinformácií. Na zvýšenie vplyvu
                kódexu  na  demonetizáciu  dezinformácií  je  rozhodujúca  širšia  účasť  zainteresovaných  strán
                z reklamného  ekosystému  mimo  okruhu  súčasných  signatárov  kódexu  (európske  a vnútroštátne
                združenie z reklamného priemyslu). Kódex by ťažil predovšetkým z väčšieho zapojenia značiek
                (najmä značiek so značnými výdavkami na online reklamu), ako aj ostatných účastníkov online
                reklamného  priemyslu  (napr.  reklamné  burzy,  poskytovatelia  reklamných  technológií,
                komunikačné  agentúry)  a iných  aktérov  poskytujúcich  služby,  ktoré  sa  môžu  použiť  na
                speňažovanie  dezinformácií  (napr.  služby  elektronických  platieb,  platformy  elektronického
                obchodu,  systémy  hromadného  financovania/darovania).  Kľúčom  úspechu  kódexu  je  rozhodné
                obmedzenie odmeňovania šíriteľov dezinformácií spojených s distribúciou online reklamy.






                                                             95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102