Page 97 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 97
- Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu
a sociálnemu výboru a Výboru regiónov o globálnom prístupe k výskumu a inováciám
Európska stratégia medzinárodnej spolupráce v meniacom sa svete, KOM (2021) 252.
- Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu
a sociálnemu výboru a Výboru regiónov o európskych misiách, KOM (2021) 609. Misie
Európskej únie definujú päť hlavných spoločenských výziev, ktoré sa majú realizovať do roku
2030 v rámci programu Horizont:
adaptácia na zmenu klímy cieľom je podporiť aspoň 150 európskych regiónov
a komunít, aby sa do roku 2030 stali odolnými proti zmene klímy;
rakovina zlepšiť do roku 2030 kvalitu života viac než trom miliónom ľudí
prostredníctvom prevencie a liečby a ľuďom postihnutým rakovinou vrátane ich rodín
umožniť dlhší a kvalitnejší život;
obnoviť naše oceány a vody do roku 2030 nový systematický prístup bude zameraný na
oceány a vody ako celok a bude zohrávať kľúčovú úlohu pri dosahovaní klimatickej
neutrality a obnove prírody;
klimaticky neutrálne a inteligentné mestá do roku 2030 mestá zohrávajú kľúčovú úlohu
pri dosahovaní klimatickej neutrality do roku 2050, keďže vytvárajú viac ako 70 %
svetových emisií CO2. Cieľom je, aby sa najmenej 100 miest stalo do roku 2030
klimaticky neutrálnymi s poprednými klimatickými a digitálnymi inováciami, riešeniami
a demonštráciami;
dohoda o pôde pre Európu cieľom je vytvorenie 100 živých laboratórií, ktoré budú riadiť
prechod k zdravej pôde do roku 2030.
3.2.10.2 Kultúra
Kríza spôsobená pandémiou COVID-19 ukázala hrozby a problémy, ktoré pre spoločnosť
predstavujú dezinformácie. Preto Výbor NR SR pre európske záležitosti venoval svoju pozornosť
oznámeniu Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu
výboru a Výboru regiónov Usmernenie Európskej komisie k posilneniu Kódexu postupov proti
šíreniu dezinformácií, KOM (2021) 262. Kódex bol prijatý v roku 2018. Viaceré organizácie
a inštitúcie vrátane Komisie dospeli monitorovaním jeho implementácie k záveru, že kódex má
viaceré nedostatky. Patria k nim nekonzistentné a neúplné uplatňovanie kódexu na všetkých
platformách a vo všetkých členských štátoch, obmedzenia charakteristické pre samoregulačnú povahu
kódexu, ako aj medzery v pokrytí záväzkov vyplývajúcich z kódexu.
Jednou oblasťou, v ktorej sa kódexu nepodarilo dosiahnuť dostatočný pokrok, je demonetizácia
dezinformácií, keď online reklamy naďalej podnecujú šírenie dezinformácií. Na zvýšenie vplyvu
kódexu na demonetizáciu dezinformácií je rozhodujúca širšia účasť zainteresovaných strán
z reklamného ekosystému mimo okruhu súčasných signatárov kódexu (európske a vnútroštátne
združenie z reklamného priemyslu). Kódex by ťažil predovšetkým z väčšieho zapojenia značiek
(najmä značiek so značnými výdavkami na online reklamu), ako aj ostatných účastníkov online
reklamného priemyslu (napr. reklamné burzy, poskytovatelia reklamných technológií,
komunikačné agentúry) a iných aktérov poskytujúcich služby, ktoré sa môžu použiť na
speňažovanie dezinformácií (napr. služby elektronických platieb, platformy elektronického
obchodu, systémy hromadného financovania/darovania). Kľúčom úspechu kódexu je rozhodné
obmedzenie odmeňovania šíriteľov dezinformácií spojených s distribúciou online reklamy.
95