Page 92 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 92

  povinnosť  zamestnávateľa poskytnúť informácie o mzde alebo jej rozpätí  v pracovnom inzeráte
                 alebo pred pracovným pohovorom a zákaz žiadať od uchádzačov o zamestnanie informácie o ich
                 platovej histórii;
                právo na informácie pre zamestnancov od zamestnávateľov o ich individuálnej platovej úrovni vo
                 vzťahu k dátam o priemernej mzde, pokiaľ ide o rovnakú prácu tej istej hodnoty, triedených podľa
                 pohlavia;
                monitorovanie a zverejňovanie mzdových rozdielov  medzi pohlaviami u zamestnávateľov  s viac
                 ako 250 pracovníkmi a v prípadoch, kde monitoring odhalí rozdiely v odmeňovaní vyššie ako 5 %,
                 ktoré zamestnávateľ nebude vedieť zdôvodniť rodovo neutrálnymi faktormi, zamestnávateľ bude
                 musieť  vykonať  spoločné  posúdenie  odmeňovania  v spolupráci  so  zástupcami  zamestnancov
                 a následne ich napraviť;
                nárok na kompenzáciu pre pracovníkov, ktorí  boli platovo diskriminovaní na základe pohlavia,
                 pričom výška sankcií by mala mať odradzujúci účinok;
                prenesenie dôkazného bremena na zamestnávateľa v prípade porušovania záväzkov vyplývajúcich
                 z tejto navrhovanej smernice aj bez nutnosti stanovenia faktov, ktoré vedú k predpokladu, že došlo
                 k diskriminácii;
                právo subjektov pre rovnosť a zástupcov zamestnancov zastupovať pracovníkov jednotlivo alebo
                 kolektívne v konaniach pri porušení záväzkov vyplývajúcich z tejto navrhovanej smernice;
                zabezpečenie prístupu k dôkazom pre súdy a dostatočne dlhej premlčacej lehoty, minimálne tri roky.
                    - Oznámenie  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade,  Európskemu  hospodárskemu
              a sociálnemu  výboru  a Výboru  regiónov:  Strategický  rámec  EÚ  v  oblasti  ochrany  zdravia
              a bezpečnosti pri práci na obdobie 2021 – 2027 Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci (BOZP)
              v meniacom sa svete práce, KOM (2021) 323. V novom rámci v oblasti BOZP na obdobie 2021 –
              2027, ktorý bol oznámený v akčnom pláne na realizáciu Európskeho piliera sociálnych práv, sa
              stanovujú kľúčové priority a opatrenia potrebné na zlepšenie zdravia a bezpečnosti pracovníkov
              v nasledujúcich rokoch v kontexte sveta po pandémii, ktorý sa vyznačuje zelenými a digitálnymi
              transformáciami, hospodárskymi a demografickými výzvami a meniacou sa predstavou tradičného
              pracovného  prostredia.  Strategický  rámec  sa  zameriava  na  tri  prierezové  kľúčové  ciele  na
              nasledujúce  roky:  anticipácia  a  riadenie  zmeny  v  novom  svete  práce,  ktorú  priniesla  zelená,
              digitálna a demografická transformácia, zlepšenie predchádzania pracovným úrazom a chorobám
              z povolania  a  zvýšenie  pripravenosti  na  akékoľvek  potenciálne  budúce  zdravotné  krízy  ako
              poučenie z pandémie COVID-19.
                    - Oznámenie  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade  EÚ,  Európskemu  hospodárskemu
              a sociálnemu výboru a Výboru regiónov: Akčný plán na realizáciu Európskeho piliera sociálnych
              práv,  KOM  (2021)  102.  Akčný  plán  predkladá  konkrétne  opatrenia  na  vykonávanie  zásad
              Európskeho piliera sociálnych práv a navrhuje hlavné ciele Európskej únie v oblasti zamestnanosti,
              zručností a sociálnej ochrany, ktoré sa majú dosiahnuť do roku 2030. Odporúčanie Komisie sa týka
              aj  účinnej aktívnej  podpory  zamestnanosti  po  koronakríze  (EASE)  s  cieľom  podporiť  oživenie
              hospodárstva pri tvorbe veľkého počtu pracovných miest. Akčný plán stanovuje tri hlavné ciele pre
              Európsku úniu, ktoré sa majú dosiahnuť do roku 2030: zamestnanosť najmenej 78 % ľudí vo veku
              20 až 64 rokov, každoročná účasť na odbornej príprave najmenej 60 % dospelých osôb a zníženie
              počtu ľudí ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením o 15 miliónov.


              Digitalizácia
                    Digitalizácia zásadným spôsobom ovplyvňuje charakter práce na súčasnom pracovnom trhu.
              Výbor NR SR pre európske záležitosti sa v tejto oblasti zaoberal dvoma legislatívnymi návrhmi:
              oznámením  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade  EÚ,  Európskemu  hospodárskemu


                                                          90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97