Page 92 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 92
povinnosť zamestnávateľa poskytnúť informácie o mzde alebo jej rozpätí v pracovnom inzeráte
alebo pred pracovným pohovorom a zákaz žiadať od uchádzačov o zamestnanie informácie o ich
platovej histórii;
právo na informácie pre zamestnancov od zamestnávateľov o ich individuálnej platovej úrovni vo
vzťahu k dátam o priemernej mzde, pokiaľ ide o rovnakú prácu tej istej hodnoty, triedených podľa
pohlavia;
monitorovanie a zverejňovanie mzdových rozdielov medzi pohlaviami u zamestnávateľov s viac
ako 250 pracovníkmi a v prípadoch, kde monitoring odhalí rozdiely v odmeňovaní vyššie ako 5 %,
ktoré zamestnávateľ nebude vedieť zdôvodniť rodovo neutrálnymi faktormi, zamestnávateľ bude
musieť vykonať spoločné posúdenie odmeňovania v spolupráci so zástupcami zamestnancov
a následne ich napraviť;
nárok na kompenzáciu pre pracovníkov, ktorí boli platovo diskriminovaní na základe pohlavia,
pričom výška sankcií by mala mať odradzujúci účinok;
prenesenie dôkazného bremena na zamestnávateľa v prípade porušovania záväzkov vyplývajúcich
z tejto navrhovanej smernice aj bez nutnosti stanovenia faktov, ktoré vedú k predpokladu, že došlo
k diskriminácii;
právo subjektov pre rovnosť a zástupcov zamestnancov zastupovať pracovníkov jednotlivo alebo
kolektívne v konaniach pri porušení záväzkov vyplývajúcich z tejto navrhovanej smernice;
zabezpečenie prístupu k dôkazom pre súdy a dostatočne dlhej premlčacej lehoty, minimálne tri roky.
- Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu
a sociálnemu výboru a Výboru regiónov: Strategický rámec EÚ v oblasti ochrany zdravia
a bezpečnosti pri práci na obdobie 2021 – 2027 Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci (BOZP)
v meniacom sa svete práce, KOM (2021) 323. V novom rámci v oblasti BOZP na obdobie 2021 –
2027, ktorý bol oznámený v akčnom pláne na realizáciu Európskeho piliera sociálnych práv, sa
stanovujú kľúčové priority a opatrenia potrebné na zlepšenie zdravia a bezpečnosti pracovníkov
v nasledujúcich rokoch v kontexte sveta po pandémii, ktorý sa vyznačuje zelenými a digitálnymi
transformáciami, hospodárskymi a demografickými výzvami a meniacou sa predstavou tradičného
pracovného prostredia. Strategický rámec sa zameriava na tri prierezové kľúčové ciele na
nasledujúce roky: anticipácia a riadenie zmeny v novom svete práce, ktorú priniesla zelená,
digitálna a demografická transformácia, zlepšenie predchádzania pracovným úrazom a chorobám
z povolania a zvýšenie pripravenosti na akékoľvek potenciálne budúce zdravotné krízy ako
poučenie z pandémie COVID-19.
- Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade EÚ, Európskemu hospodárskemu
a sociálnemu výboru a Výboru regiónov: Akčný plán na realizáciu Európskeho piliera sociálnych
práv, KOM (2021) 102. Akčný plán predkladá konkrétne opatrenia na vykonávanie zásad
Európskeho piliera sociálnych práv a navrhuje hlavné ciele Európskej únie v oblasti zamestnanosti,
zručností a sociálnej ochrany, ktoré sa majú dosiahnuť do roku 2030. Odporúčanie Komisie sa týka
aj účinnej aktívnej podpory zamestnanosti po koronakríze (EASE) s cieľom podporiť oživenie
hospodárstva pri tvorbe veľkého počtu pracovných miest. Akčný plán stanovuje tri hlavné ciele pre
Európsku úniu, ktoré sa majú dosiahnuť do roku 2030: zamestnanosť najmenej 78 % ľudí vo veku
20 až 64 rokov, každoročná účasť na odbornej príprave najmenej 60 % dospelých osôb a zníženie
počtu ľudí ohrozených chudobou alebo sociálnym vylúčením o 15 miliónov.
Digitalizácia
Digitalizácia zásadným spôsobom ovplyvňuje charakter práce na súčasnom pracovnom trhu.
Výbor NR SR pre európske záležitosti sa v tejto oblasti zaoberal dvoma legislatívnymi návrhmi:
oznámením Komisie Európskemu parlamentu, Rade EÚ, Európskemu hospodárskemu
90