Page 91 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 91

Osoby so zdravotným postihnutím stále čelia značným prekážkam v prístupe k zdravotnej
                starostlivosti,  vzdelávaniu,  zamestnaniu,  rekreačným  činnostiam,  ako  aj  v  účasti  na  politickom
                živote. Je u nich takisto vyššie riziko chudoby alebo sociálneho vylúčenia v porovnaní s osobami
                bez zdravotného postihnutia. Pandémia COVID-19 a jej hospodárske dôsledky ešte zväčšujú tieto
                prekážky  a  prehlbujú  nerovnosti.  U  osôb  so  zdravotným  postihnutím,  ktoré  žijú  v rezidenčnej
                starostlivosti, je zaznamenaná vyššia miera infekcie. Tieto osoby zároveň trpia izoláciou v dôsledku
                pravidiel obmedzenia kontaktu medzi ľuďmi. Osoby žijúce v komunite a v domácom prostredí čelia
                obmedzenému poskytovaniu osobných služieb, čo môže ohroziť nezávislý život. Kvôli obmedzenej
                prístupnosti  nástrojov  informačných  technológií  potrebných  na  zabezpečenie  práce  na  diaľku,
                dištančné  vzdelávanie,  nakupovanie  online  a prístup  k  informáciám  súvisiacim  s  ochorením
                COVID-19 sa ich izolácia prehlbuje. Cieľom stratégie je zlepšiť v nasledujúcom desaťročí život
                osôb so zdravotným postihnutím pomocou koordinovaných opatrení tak na vnútroštátnej úrovni,
                ako aj na úrovni Európskej únie.


                Zamestnanosť

                      V oblasti  zamestnanosti  sa  Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti  zaoberal  týmito
                najpodstatnejšími návrhmi Európskej komisie:
                      - Návrh rozhodnutia Rady o usmerneniach pre politiky zamestnanosti členských štátov, KOM
                (2021) 282. Usmernenia pre politiky zamestnanosti predkladá Komisia každý rok od roku 2010.
                V roku  2020  boli  upravené  tak,  aby  zahŕňali  prvky  súvisiace  s  dôsledkami  krízy  spôsobenej
                ochorením COVID-19. Hlavným cieľom členských štátov a Európskej únie je zabezpečiť, aby sa
                vplyv krízy spôsobenej pandémiou COVID-19 na sociálnu a ekonomickú oblasť, ako aj na oblasť
                zamestnanosti znížil a aby boli zmeny sociálne spravodlivé a nediskriminačné.
                      - Odporúčanie  Komisie  týkajúce  sa  účinnej  aktívnej  podpory  zamestnanosti  po  kríze
                spôsobenej ochorením COVID-19 (EASE), C (2021) 1372. Kríza nepriaznivo ovplyvnila situáciu
                na trhu práce hlavne u skupín, ktoré sú znevýhodnené alebo nedostatočne zastúpené na trhu práce,
                ako  sú  mládež,  ženy,  starší  pracovníci,  nízkokvalifikované  osoby,  osoby  so  zdravotným
                postihnutím,  osoby  žijúce  vo  vidieckych  a  vzdialených  regiónoch,  LGBTIQ  osoby,  osoby
                s migrantským  pôvodom,  Rómovia  a iné  etnické  alebo  rasové  menšiny,  ktorým  osobitne  hrozí
                vylúčenie alebo diskriminácia. Členské štáty by mali vypracovať ucelené balíky politík, v ktorých
                sa kombinujú dočasné a trvalé opatrenia, s cieľom riešiť výzvy na trhu práce vyvolané pandémiou
                a uspieť v ekologickej a digitálnej transformácii. Tieto balíky politík by mali pozostávať z troch
                zložiek: stimuly na prijímanie do zamestnania a na zmenu pracovného miesta a podpora podnikania,
                príležitosti na zvyšovanie úrovne zručností a rekvalifikáciu a podporné opatrenia a zvýšená podpora
                zo strany služieb zamestnanosti v súvislosti so zmenou pracovného miesta.
                      - Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa posilňuje uplatňovanie zásady
                rovnakej  odmeny  pre  mužov  a  ženy  za  rovnakú  prácu  alebo  prácu  rovnakej  hodnoty
                prostredníctvom transparentnosti odmeňovania a mechanizmov presadzovania, KOM (2021) 93.
                Cieľom smernice je posilnenie transparentnosti v odmeňovaní a lepšieho prístupu k spravodlivosti
                v prípadoch platovej diskriminácie. Návrh má pomôcť presadzovať právo na rovnakú odmenu pre
                ženy  a mužov  za  rovnakú  prácu  alebo  prácu  rovnakej  hodnoty.  Cieľom  návrhu  je  posilniť
                postavenie pracovníkov, predovšetkým žien, aby si uplatňovali právo na rovnakú odmenu, ako aj
                podnietiť  zamestnávateľov,  aby  eliminovali  možnosť  vychýlenia  v systémoch  odmeňovania
                a klasifikácii pracovných miest. Návrh smernice stanovuje:








                                                             89
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96