Page 91 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 91
Osoby so zdravotným postihnutím stále čelia značným prekážkam v prístupe k zdravotnej
starostlivosti, vzdelávaniu, zamestnaniu, rekreačným činnostiam, ako aj v účasti na politickom
živote. Je u nich takisto vyššie riziko chudoby alebo sociálneho vylúčenia v porovnaní s osobami
bez zdravotného postihnutia. Pandémia COVID-19 a jej hospodárske dôsledky ešte zväčšujú tieto
prekážky a prehlbujú nerovnosti. U osôb so zdravotným postihnutím, ktoré žijú v rezidenčnej
starostlivosti, je zaznamenaná vyššia miera infekcie. Tieto osoby zároveň trpia izoláciou v dôsledku
pravidiel obmedzenia kontaktu medzi ľuďmi. Osoby žijúce v komunite a v domácom prostredí čelia
obmedzenému poskytovaniu osobných služieb, čo môže ohroziť nezávislý život. Kvôli obmedzenej
prístupnosti nástrojov informačných technológií potrebných na zabezpečenie práce na diaľku,
dištančné vzdelávanie, nakupovanie online a prístup k informáciám súvisiacim s ochorením
COVID-19 sa ich izolácia prehlbuje. Cieľom stratégie je zlepšiť v nasledujúcom desaťročí život
osôb so zdravotným postihnutím pomocou koordinovaných opatrení tak na vnútroštátnej úrovni,
ako aj na úrovni Európskej únie.
Zamestnanosť
V oblasti zamestnanosti sa Výbor NR SR pre európske záležitosti zaoberal týmito
najpodstatnejšími návrhmi Európskej komisie:
- Návrh rozhodnutia Rady o usmerneniach pre politiky zamestnanosti členských štátov, KOM
(2021) 282. Usmernenia pre politiky zamestnanosti predkladá Komisia každý rok od roku 2010.
V roku 2020 boli upravené tak, aby zahŕňali prvky súvisiace s dôsledkami krízy spôsobenej
ochorením COVID-19. Hlavným cieľom členských štátov a Európskej únie je zabezpečiť, aby sa
vplyv krízy spôsobenej pandémiou COVID-19 na sociálnu a ekonomickú oblasť, ako aj na oblasť
zamestnanosti znížil a aby boli zmeny sociálne spravodlivé a nediskriminačné.
- Odporúčanie Komisie týkajúce sa účinnej aktívnej podpory zamestnanosti po kríze
spôsobenej ochorením COVID-19 (EASE), C (2021) 1372. Kríza nepriaznivo ovplyvnila situáciu
na trhu práce hlavne u skupín, ktoré sú znevýhodnené alebo nedostatočne zastúpené na trhu práce,
ako sú mládež, ženy, starší pracovníci, nízkokvalifikované osoby, osoby so zdravotným
postihnutím, osoby žijúce vo vidieckych a vzdialených regiónoch, LGBTIQ osoby, osoby
s migrantským pôvodom, Rómovia a iné etnické alebo rasové menšiny, ktorým osobitne hrozí
vylúčenie alebo diskriminácia. Členské štáty by mali vypracovať ucelené balíky politík, v ktorých
sa kombinujú dočasné a trvalé opatrenia, s cieľom riešiť výzvy na trhu práce vyvolané pandémiou
a uspieť v ekologickej a digitálnej transformácii. Tieto balíky politík by mali pozostávať z troch
zložiek: stimuly na prijímanie do zamestnania a na zmenu pracovného miesta a podpora podnikania,
príležitosti na zvyšovanie úrovne zručností a rekvalifikáciu a podporné opatrenia a zvýšená podpora
zo strany služieb zamestnanosti v súvislosti so zmenou pracovného miesta.
- Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa posilňuje uplatňovanie zásady
rovnakej odmeny pre mužov a ženy za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty
prostredníctvom transparentnosti odmeňovania a mechanizmov presadzovania, KOM (2021) 93.
Cieľom smernice je posilnenie transparentnosti v odmeňovaní a lepšieho prístupu k spravodlivosti
v prípadoch platovej diskriminácie. Návrh má pomôcť presadzovať právo na rovnakú odmenu pre
ženy a mužov za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty. Cieľom návrhu je posilniť
postavenie pracovníkov, predovšetkým žien, aby si uplatňovali právo na rovnakú odmenu, ako aj
podnietiť zamestnávateľov, aby eliminovali možnosť vychýlenia v systémoch odmeňovania
a klasifikácii pracovných miest. Návrh smernice stanovuje:
89