Page 77 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 77
Rada Európskej únie pre telekomunikácie sa 3. decembra 2021 dohodla na svojej pozícii
k opatreniam na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne kybernetickej bezpečnosti v celej
Európskej únii s cieľom ďalej zlepšovať odolnosť verejného aj súkromného sektora a Európskej
únie ako celku a ich schopnosti reagovať na incidenty. Po prijatí nová smernica s názvom NIS2
nahradí súčasnú smernicu o bezpečnosti sietí a informačných systémov (smernicu NIS).
Systém roamingu za domáce ceny v celej Európskej únii sa v súlade s predbežnou dohodou,
ktorú 9. decembra 2021 dosiahli vyjednávači Rady a Európskeho parlamentu, predĺži do roku 2032.
(Platnosť súčasného nariadenia o roamingu uplynie 30. júna 2022.) Jeho cieľom je najmä upraviť
maximálne veľkoobchodné ceny tak, aby poskytovanie maloobchodných roamingových služieb za
domáce ceny bolo pre prevádzkovateľov v celej Európskej únii udržateľné. Návrh zavádza aj nové
opatrenia na zvýšenie transparentnosti služieb s pridanou hodnotou a zákazníkom má zaručiť
kvalitu poskytovaných služieb a prístup k tiesňovým službám. Ďalším dôležitým aspektom je
zabezpečiť, aby sa v nariadení zohľadnil vplyv pandémie COVID-19 a zmeny, ktoré s ňou súvisia,
pokiaľ ide o cestovanie a cestovný ruch, nárast miery práce z domu a schôdzí na diaľku, čo má
vplyv na využívanie roamingu. V návrhu sa zohľadňuje aj zavádzanie technológie 5G a zlepšuje sa
dostupnosť tiesňových služieb pre ľudí s osobitnými potrebami. Rada doplnila aj pravidlá na
ochranu zákazníkov pred šokmi z faktúr, ktoré vyplývajú z nevyžiadaného roamingu v satelitných
sieťach počas ciest na trajektoch alebo v lietadlách. V znení Rady sa takisto objasňuje, ktoré úlohy
vyplývajúce z nariadenia majú vykonávať jednotlivé príslušné orgány.
Rada Európskej únie pre telekomunikácie ďalej zhodnotila pokrok dosiahnutý v súvislosti
s aktom o umelej inteligencii. Predmetný akt zverejnila Komisia 21. marca 2021 s cieľom
minimalizovať riziká vyplývajúce z rozvoja a zavádzania umelej inteligencie a maximalizovať jej
prínos pre najširšie vrstvy európskych občanov a hospodárstvo Únie. Komisia predložila návrh na
reguláciu v oblasti umelej inteligencie tak, aby sa zabezpečila vysoká úroveň ochrany zdravia,
bezpečnosti a základných práv a zároveň vytvorilo stabilné, predvídateľné prostredie pre ďalší
plnohodnotný, dynamický rozvoj danej oblasti bez zbytočných obmedzení. Návrh podľa odboru pre
európske záležitosti K NR SR postavil do popredia aj niekoľko fundamentálnych otázok spojených
s problematikou technologického pokroku a jeho regulácie všeobecne. Medzi inými otázku miery
spoločenskej kontroly, otázku konkurencieschopnosti či otázku dopadu nových technológií
a postupov na trh práce.
Vzhľadom na konkurenčný tlak, ktorý rozvoj a zavádzanie umelej inteligencie vytvára,
Komisia zvolila prístup založený na riziku (požiadavky sa zameriavajú iba na vysokorizikové
systémy), pričom kódexom správania sa môžu riadiť všetci poskytovatelia systémov umelej
inteligencie, ktoré nepredstavujú vysoké riziko. Odbor pre európske záležitosti K NR SR označil
vo svojom odporúčaní Výboru K NR SR pre hospodárske záležitosti uvedený prístup za správny
a podčiarkol, že sa vďaka tejto možnosti zabráni zbytočnému spomaleniu zavádzania v dôsledku
vyšších cien a nákladov. Snahu Komisie prispieť predloženým návrhom k formovaniu globálnych
noriem a štandardov označil za správne ambicióznu a za pozitívny krok k posilneniu hodnôt
a digitálnej autonómie Únie.
V kontexte zdôrazňovaného napredovania a rozvoja umelej inteligencie označil odbor pre
európske záležitosti K NR SR hodnotenie vplyvu na trh práce v návrhu Komisie a v príslušnej
dopadovej štúdii ako nedostatočné. Nakoľko ochrana základných práv je podľa Komisie jedným
z hlavných cieľov návrhu, vyslovil sa za dôslednejší pohľad na umelú inteligenciu ako na faktor,
ktorý sa významným spôsobom môže podpísať nielen pod zánik pôvodných a vznik nových
pracovných pozícií, ale môže tiež vytvárať tlak na ochranu dôstojnej práce (ako ju definuje MOP),
sociálne zabezpečenie či vzdelávací systém. Odbor pre európske záležitosti K NR SR preto uvítal
zámer MIRRI SR venovať aspektom využívania umelej inteligencie v prístupe k vzdelaniu osobitnú
75