Page 75 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 75

v rámci koridorov základnej siete s celkovými nákladmi presahujúcimi 300 miliónov EUR. Naopak,
                nebude  sa  vzťahovať  na  projekty,  ktoré  súvisia  výlučne  s  telematikou  a  inými  novými
                technológiami, keďže ich zavádzanie sa neobmedzuje na základnú sieť TEN-T. Členské štáty však
                môžu smernicu uplatňovať aj na iné projekty týkajúce sa základnej a súhrnnej siete TEN-T v rámci
                širšieho a harmonizovanejšieho prístupu k projektom dopravnej infraštruktúry. Orgány členských
                štátov uprednostnia projekty, na ktoré sa vzťahuje táto smernica, ak je takéto uprednostňovanie
                ustanovené  v  ich  vnútroštátnych  právnych  rámcoch.  Na  zefektívnenie  postupov  a  zvýšenie  ich
                transparentnosti určia orgán, ktorý bude pôsobiť ako kontaktné miesto pre každého predkladateľa
                projektu. Na celý proces udeľovania povolení sa bude uplatňovať maximálna lehota štyroch rokov,
                ktorá sa môže v náležite odôvodnených prípadoch dvakrát predĺžiť.

                      Ministri zodpovední za dopravu 28. júna 2021 odsúhlasili podpísanie troch dohôd o leteckej
                doprave so susednými krajinami – s Ukrajinou, Arménskom a Tuniskom, ako aj dohody o leteckej
                doprave s Katarom. Tieto dohody otvoria trh leteckej dopravy a ponúknu nové príležitosti pre
                spotrebiteľov aj prevádzkovateľov. Prostredníctvom efektívnejšieho prepojenia budú podporovať
                obchod, cestovný ruch, investície a hospodársky a sociálny rozvoj.
                      Dňa 9. novembra 2021 schválila Rada Európskej únie pre dopravu prísnejšie a komplexnejšie
                pravidlá spoplatňovania ciest (smernica Eurovignette). Revidovaný právny predpis zahŕňa nový
                systém týkajúci sa emisií CO2 s cieľom znížiť uhlíkovú stopu dopravy v súlade s Európskou zelenou
                dohodou  a  Parížskou  dohodou.  Do  ôsmich  rokov  od  nadobudnutia  účinnosti  smernice  sa  na
                základnej sieti TEN-T postupne zrušia časové známky vydávané pre ťažké úžitkové vozidlá. Ak
                členské štáty uplatňujú spoločný systém známok, akým je napríklad zmluva o Eurovignette, na
                prispôsobenie alebo zrušenie tohto systému budú mať ďalšie dva roky. Známky sa postupne zrušia
                na  hlavných  trasách,  na  ktorých  sa  uskutočňuje  väčšina  medzinárodného  tranzitu  úžitkových
                vozidiel.  Zavedie  sa  nový  celoúniový  nástroj  na  diferenciáciu  poplatkov  za  infraštruktúru
                a používateľských poplatkov pre ťažké úžitkové vozidlá na základe emisií CO2. Spočiatku sa bude
                systém uplatňovať len na najväčšie nákladné vozidlá. Ak to bude technicky možné, diferenciácia
                mýta alebo používateľských poplatkov na základe environmentálnych vlastností sa bude uplatňovať
                na dodávky a minibusy od roku 2026. Členským štátom sa poskytuje flexibilita v kombinovaní
                systémov spoplatňovania (nového nástroja založeného na emisiách CO2 a existujúceho nástroja
                založeného  na  triedach  EURO).  Flexibilita  sa  bude  týkať  aj  typu  spoplatňovaných  vozidiel,
                vzdialeností, času, využívania známok, poplatkov za externé náklady v prípade emisií CO2. Členské
                štáty použijú príjmy z nepovinných poplatkov za preťaženie alebo ekvivalent ich finančnej hodnoty
                na riešenie otázok preťaženia alebo na rozvoj udržateľnej dopravy a mobility  vo  všeobecnosti.
                Smernica  obsahuje  viacero  výnimiek  z  pravidiel  spoplatňovania,  ktoré  sa  týkajú  napríklad
                existujúcich koncesných zmlúv, osôb so zdravotným postihnutím a riedko osídlených oblastí.

                       Rada  Európskej  únie  pre  dopravu  20.  decembra  2021  s  konečnou  platnosťou  schválila
                revidované pravidlá používania prenajatých vozidiel v cestnej nákladnej doprave.


                3.2.6.2 Telekomunikácie

                      Ministri členských štátov Európskej únie zodpovední za telekomunikácie sa 10. februára
                2021 dohodli na mandáte na rokovania o revidovaných pravidlách týkajúcich sa ochrany súkromia
                a  dôvernosti  pri  používaní  elektronických  komunikačných  služieb.  Aktualizované  pravidlá
                vymedzujú prípady, v ktorých budú môcť poskytovatelia služieb spracúvať údaje z elektronických
                komunikácií alebo mať prístup k údajom uloženým na zariadeniach koncových používateľov.







                                                             73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80