Page 75 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 75
v rámci koridorov základnej siete s celkovými nákladmi presahujúcimi 300 miliónov EUR. Naopak,
nebude sa vzťahovať na projekty, ktoré súvisia výlučne s telematikou a inými novými
technológiami, keďže ich zavádzanie sa neobmedzuje na základnú sieť TEN-T. Členské štáty však
môžu smernicu uplatňovať aj na iné projekty týkajúce sa základnej a súhrnnej siete TEN-T v rámci
širšieho a harmonizovanejšieho prístupu k projektom dopravnej infraštruktúry. Orgány členských
štátov uprednostnia projekty, na ktoré sa vzťahuje táto smernica, ak je takéto uprednostňovanie
ustanovené v ich vnútroštátnych právnych rámcoch. Na zefektívnenie postupov a zvýšenie ich
transparentnosti určia orgán, ktorý bude pôsobiť ako kontaktné miesto pre každého predkladateľa
projektu. Na celý proces udeľovania povolení sa bude uplatňovať maximálna lehota štyroch rokov,
ktorá sa môže v náležite odôvodnených prípadoch dvakrát predĺžiť.
Ministri zodpovední za dopravu 28. júna 2021 odsúhlasili podpísanie troch dohôd o leteckej
doprave so susednými krajinami – s Ukrajinou, Arménskom a Tuniskom, ako aj dohody o leteckej
doprave s Katarom. Tieto dohody otvoria trh leteckej dopravy a ponúknu nové príležitosti pre
spotrebiteľov aj prevádzkovateľov. Prostredníctvom efektívnejšieho prepojenia budú podporovať
obchod, cestovný ruch, investície a hospodársky a sociálny rozvoj.
Dňa 9. novembra 2021 schválila Rada Európskej únie pre dopravu prísnejšie a komplexnejšie
pravidlá spoplatňovania ciest (smernica Eurovignette). Revidovaný právny predpis zahŕňa nový
systém týkajúci sa emisií CO2 s cieľom znížiť uhlíkovú stopu dopravy v súlade s Európskou zelenou
dohodou a Parížskou dohodou. Do ôsmich rokov od nadobudnutia účinnosti smernice sa na
základnej sieti TEN-T postupne zrušia časové známky vydávané pre ťažké úžitkové vozidlá. Ak
členské štáty uplatňujú spoločný systém známok, akým je napríklad zmluva o Eurovignette, na
prispôsobenie alebo zrušenie tohto systému budú mať ďalšie dva roky. Známky sa postupne zrušia
na hlavných trasách, na ktorých sa uskutočňuje väčšina medzinárodného tranzitu úžitkových
vozidiel. Zavedie sa nový celoúniový nástroj na diferenciáciu poplatkov za infraštruktúru
a používateľských poplatkov pre ťažké úžitkové vozidlá na základe emisií CO2. Spočiatku sa bude
systém uplatňovať len na najväčšie nákladné vozidlá. Ak to bude technicky možné, diferenciácia
mýta alebo používateľských poplatkov na základe environmentálnych vlastností sa bude uplatňovať
na dodávky a minibusy od roku 2026. Členským štátom sa poskytuje flexibilita v kombinovaní
systémov spoplatňovania (nového nástroja založeného na emisiách CO2 a existujúceho nástroja
založeného na triedach EURO). Flexibilita sa bude týkať aj typu spoplatňovaných vozidiel,
vzdialeností, času, využívania známok, poplatkov za externé náklady v prípade emisií CO2. Členské
štáty použijú príjmy z nepovinných poplatkov za preťaženie alebo ekvivalent ich finančnej hodnoty
na riešenie otázok preťaženia alebo na rozvoj udržateľnej dopravy a mobility vo všeobecnosti.
Smernica obsahuje viacero výnimiek z pravidiel spoplatňovania, ktoré sa týkajú napríklad
existujúcich koncesných zmlúv, osôb so zdravotným postihnutím a riedko osídlených oblastí.
Rada Európskej únie pre dopravu 20. decembra 2021 s konečnou platnosťou schválila
revidované pravidlá používania prenajatých vozidiel v cestnej nákladnej doprave.
3.2.6.2 Telekomunikácie
Ministri členských štátov Európskej únie zodpovední za telekomunikácie sa 10. februára
2021 dohodli na mandáte na rokovania o revidovaných pravidlách týkajúcich sa ochrany súkromia
a dôvernosti pri používaní elektronických komunikačných služieb. Aktualizované pravidlá
vymedzujú prípady, v ktorých budú môcť poskytovatelia služieb spracúvať údaje z elektronických
komunikácií alebo mať prístup k údajom uloženým na zariadeniach koncových používateľov.
73