Page 74 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 74
3.2.6 Doprava, telekomunikácie a energetika
3.2.6.1 Doprava
Dňa 25. januára 2021 prijala Rada Európskej únie pre dopravu revidované pravidlá pre práva
cestujúcich v železničnej preprave v Európskej únii. Reforma posilní práva všetkých cestujúcich
a najmä osôb so zdravotným postihnutím alebo zníženou pohyblivosťou. Uľahčí aj prepravu
bicyklov vo vlakoch alebo presmerovanie a používanie priamych cestovných lístkov, čím sa zlepší
ochrana v prípade zmeškania prípojov. Doložka o vyššej moci vzťahujúca sa na náhradu pri
meškajúcich železničných spojoch zaistí právnu jasnosť a vytvorí rovnocennejšie podmienky oproti
iným druhom dopravy, kde už takéto doložky existujú. Revíziou sa tiež ruší veľký počet výnimiek
obsiahnutých v pôvodnom nariadení.
Rada Európskej únie pre dopravu prijala 15. februára 2021 nariadenie, pokiaľ ide o dočasnú
úľavu od požiadaviek na využívanie letiskových prevádzkových intervalov. Odbor pre európske
záležitosti K NR SR odporučil Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti súhlasiť s predbežným
stanoviskom Ministerstva dopravy a výstavby SR k predmetnému návrhu nariadenia, ktoré umožní
leteckým spoločnostiam chrániť sa a predchádzať škodám na životnom prostredí, ku ktorým by
dochádzalo v prípade letov bez posádky. Ministri rovnaký deň prijali aj nariadenie rozširujúce
možnosti dočasného predĺženia platnosti vodičských preukazov, kontrol technického stavu a iných
osobitných licencií, preukazov, osvedčení a povolení. Opatrenia pomôžu prevádzkovateľom
dopravy a občanom, ktorí nedokážu splniť určité administratívne požiadavky z dôvodu obmedzení
spôsobených ochorením COVID-19.
V rámci videokonferencie členov Európskej rady konanej 25. – 26. februára 2021 sa lídri
zhodli na potrebe obmedzenia ciest, ktoré nie sú nevyhnutné. Uvítali prijatie dvoch odporúčaní
Rady: odporúčania o cestovaní v rámci Európskej únie a odporúčania o cestovaní do Európskej
únie. Obmedzenia podľa uvedených aktov možno zaviesť v súlade so zásadami proporcionality
a nediskriminácie a pri zohľadnení špecifickej situácie cezhraničných komunít. Dôraz sa zároveň
kladie na zabezpečenie toku tovaru a služieb v rámci jednotného trhu, a to aj využívaním zelených
jazdných pruhov.
Ministri členských štátov Európskej únie zodpovedných za dopravu sa 3. júna 2021 dohodli
na pozícii Rady k návrhom na preskúmanie legislatívneho rámca jednotného európskeho neba
(SES). Cieľom iniciatívy SES je reforma odvetvia leteckých navigačných služieb v záujme
zefektívnenia organizácie a riadenia európskeho vzdušného priestoru. Ministri zaujali pozíciu aj k
revidovaným pravidlám používania prenajatých vozidiel na cestnú nákladnú dopravu. Cieľom
návrhu je zaviesť jasný a jednotný regulačný rámec pre trh s prenajatými vozidlami spojený
s prepravou tovaru a zmierniť obmedzenia používania prenajatých vozidiel v medzinárodnej
doprave. Revíziou sa objasňujú súčasné pravidlá, harmonizuje sa regulačný rámec a zmierňujú sa
obmedzenia používania takýchto vozidiel. Ministri sa tiež dohodli na všeobecnom smerovaní Rady
k návrhu, ktorým sa mení smernica o prechodných opatreniach na uznávanie preukazov tretích
krajín vo vnútrozemskej plavbe. Touto novelizáciou sa zabezpečí kontinuita a právna istota pre
jednotlivcov a hospodárske subjekty v sektore vnútrozemskej vodnej dopravy. V rovnaký deň prijali
ministri závery Rady s názvom Posunutie železničnej dopravy do čela inteligentnej a udržateľnej
mobility a závery k stratégii Komisie pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu.
Nové pravidlá pre inteligentnú sieť TEN-T, ktoré Rada pre dopravu prijala 14. júna 2021,
zahŕňajú postupy, aké musia dodržiavať predkladatelia cezhraničných projektov, pokiaľ ide
o udeľovanie povolení a verejné obstarávanie. Smernica sa bude vzťahovať nielen na projekty,
ktoré sú súčasťou predbežne identifikovaných úsekov základnej siete TEN-T, ale aj na iné projekty
72