Page 82 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 82
a technologických inovácií. Z pohľadu spotrebiteľa ocenil zámer Komisie prispieť k vyššej dôvere,
bezpečnosti a ochrane užívateľov digitálnych služieb poskytovaných strážcami prístupu
a podčiarkol jeho potenciál pozitívne ovplyvniť cenovú hladinu, kvalitu, výber tovarov a služieb
v digitálnom sektore. Podľa odboru pre európske záležitosti K NR SR možno ciele predkladanej
iniciatívy vzhľadom na dominantné postavenie niekoľkých veľkých digitálnych platforiem a ich
vplyv na vnútorný trh uspokojivo naplniť len za predpokladu prijatia dôsledných a účinných
opatrení neprekračujúcich hranice primeranej regulácie. V tomto kontexte odbor pre európske
záležitosti K NR SR Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti odporučil súhlasiť s predbežným
stanoviskom MH SR k návrhu predmetného nariadenia.
Hlavným cieľom druhého návrhu, návrhu aktu o digitálnych službách, je chrániť
používateľov pred nezákonným tovarom, obsahom alebo službami a chrániť ich základné práva
online. Taktiež sa ním modernizuje časť smernice o elektronickom obchode z roku 2000. Pravidlá
stanovené v akte o digitálnych službách sú zamerané na rozšírenie a objasnenie spoločného súboru
povinností pre online podniky, ktoré poskytujú služby v Európskej únii z akéhokoľvek miesta na
svete. Návrh sa riadi zásadou, že to, čo je nezákonné offline, by malo byť nezákonné aj online.
Vymedzujú sa v ňom jasné povinnosti a zodpovednosť poskytovateľov sprostredkovateľských
služieb, ako sú sociálne médiá a online trhy. Pravidlá navrhnuté v akte o digitálnych službách sú
navrhnuté asymetricky, čo znamená, že väčšie sprostredkovateľské služby s významným
spoločenským vplyvom majú podliehať prísnejším pravidlám. Akt o digitálnych službách po prijatí
poskytne moderný a nadčasový rámec riadenia a stanoví pre online sprostredkovateľské služby
jasné povinnosti náležitej starostlivosti.
Odbor pre európske záležitosti K NR SR privítal snahu Komisie o primeranú reguláciu veľmi
veľkých online platforiem, z ktorých dominantného postavenia vystávajú pre spoločnosť
závažnejšie riziká v porovnaní s rizikami súvisiacimi s činnosťou menších platforiem.
Predovšetkým pri formovaní informačných tokov algoritmických systémov v online priestore
poukázal na riziko negatívnych dopadov na zdravie, bezpečnosť, súkromie, občiansku diskusiu,
volebné procesy, obchod či riadne fungovanie vnútorného trhu.
Na základe vyššie uvedeného odbor pre európske záležitosti K NR SR vyjadril podporu
asymetrickému prístupu navrhovanému Komisiou, ktorým sa poskytovateľom digitálnych služieb
ukladajú povinnosti v závislosti od ich ekonomickej sily, veľkosti, povahy ich služieb a vplyvu
s cieľom zabezpečiť ich zodpovedné správanie. Osobitne vyzdvihol zámer uplatniť nariadenie na
sprostredkovateľské služby bez ohľadu na sídlo ich poskytovateľov.
Návrh nariadenia Komisie odbor pre európske záležitosti K NR SR celkovo zhodnotil ako
dôležitý krok k potrebnému účinnému dohľadu nad poskytovateľmi sprostredkovateľských služieb
a zároveň ako snahu zlepšiť riadne fungovanie vnútorného trhu, zaistiť bezpečné, predvídateľné
a dôveryhodné online prostredie a chrániť práva zakotvené v Charte základných práv Európskej únie.
Keďže výhrady, pripomienky a návrhy, ktoré MH SR vo svojom predbežnom stanovisku
k predmetnému návrhu nariadenia Komisie predložilo, označil odbor pre európske záležitosti K NR
SR vo všeobecnosti za konštruktívne, s potenciálom návrh nariadenia ďalej sprecizovať a zároveň
posilniť ochranu práv používateľa internetu, zaujal k nemu kladný postoj a Výboru NR SR pre
hospodárske záležitosti odporučil s predbežným stanoviskom MH SR súhlasiť.
80