Page 85 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 85

aby urýchlene predložila už spomínaný legislatívny balík Fit for 55 spolu s hĺbkovým preskúmaním
                environmentálneho,  hospodárskeho  a  sociálneho  vplyvu  na  úrovni  členských  štátov  a  vyzvala
                svojich  medzinárodných  partnerov,  najmä  členov  skupiny  G20,  aby  pred  zasadnutím  COP26
                v Glasgowe zvýšili svoje ambície.

                      V októbri 2021 sa Európska rada okrem iného zaoberala nedávnym prudkým nárastom cien
                energie a posúdila vplyv zvyšovania cien na občanov a podniky. Predseda vlády SR Eduard Heger
                na 48. rokovaní výboru dňa 21. októbra 2021 spomenul potrebu oddelenia problematiky vysokých
                cien energií od balíka Fit for 55, aby šokový nárast cien spolu s ostatnými faktormi nepôsobili
                kontraproduktívne voči snahe o uhlíkovú neutralitu. V tomto smere je z hľadiska pozície Európskej
                únie v rámci globálnej politiky dôležité, aby bola silným hráčom a príkladom pre ostatných aktérov
                v znižovaní emisií.
                      V decembri  2020  vzal  výbor  na  vedomie  návrh  rozhodnutia  o  všeobecnom
                environmentálnom akčnom programe do roku 2030. Tento návrh bol predmetom rokovaní Rady
                pre  životné  prostredie  v roku  2021,  na  ktoré  výbor  schvaľoval  stanoviská  MŽP  SR.  Toto
                rozhodnutie  stanovuje  všeobecný  akčný  program  v  oblasti  životného  prostredia  na  obdobie  do
                31. decembra 2030 (tzv. 8. EAP). Stanovuje jeho prioritné ciele, určuje základné podmienky na ich
                dosiahnutie a rámec na meranie toho, či sú Únia a jej členské štáty na dobrej ceste k splneniu týchto
                prioritných cieľov. Zameriava sa na urýchlenie prechodu na klimaticky neutrálne, čisté a obehové
                hospodárstvo, efektívne využívajúce zdroje spravodlivým a inkluzívnym spôsobom a podporuje
                environmentálne a klimatické ciele Európskej zelenej dohody a jej iniciatívy. Tento akčný program
                tvorí základ na dosiahnutie cieľov v oblasti životného prostredia a klímy vymedzených v rámci
                Agendy 2030 OSN a jej cieľov trvalo udržateľného rozvoja a jeho rámec monitorovania predstavuje
                súčasť  úsilia  Európskej  únie  merať  pokrok  smerom  k  väčšej  udržateľnosti  vrátane  klimatickej
                neutrality a efektívneho využívania zdrojov, dobrých životných podmienok a odolnosti.

                      Výbor NR SR pre európske záležitosti pravidelne berie na vedomie nové návrhy oznámení,
                správ, nariadení, smerníc a ďalších právnych aktov v legislatívnom procese Európskej únie, ktoré
                majú  za  cieľ  reguláciu  záležitostí  v oblasti  životného  prostredia  a pôdohospodárstva.  Mnohé
                z návrhov  sú  prijímané  vo  viacročnom  legislatívnom  procese,  a preto  sa  nimi  výbor  zaoberá
                kontinuálne niekoľko rokov. Väčšinou ide o dokumenty, ktoré upravujú určitú oblasť záujmu na
                niekoľko rokov dopredu alebo majú inak strategický význam.
                      Medzi  dôležité  návrhy  tohto  charakteru,  ktoré  sa  opakovane  dostávajú  do  programu
                rokovania Rady ministrov, patrí aj oznámenie Komisie – Stratégia EÚ v oblasti biodiverzity do
                roku 2030: Prinavrátenie prírody do našich životov, KOM (2020) 380. Biodiverzita je výnimočná
                rozmanitosť  ekosystémov,  ktorá  má  zásadný  význam  okrem  iného  pre  zaistenie  potravinovej
                bezpečnosti Európskej únie a celého sveta. Strata biodiverzity ohrozuje naše potravinové systémy
                a ohrozuje našu potravinovú bezpečnosť a výživu. Strata biodiverzity spolu s kolapsom ekosystému
                patria  medzi  najväčšie  hrozby,  ktorým  bude  ľudstvo  v nasledujúcom  desaťročí  čeliť.  V  tejto
                stratégii sa stanovuje, ako môže Európa prispieť k tomu, aby sa tieto hrozby podarilo odvrátiť.
                V rámci čiastkového cieľa sa má zabezpečiť, aby v súlade s Agendou 2030 pre udržateľný rozvoj
                a cieľmi Parížskej dohody o zmene klímy európska biodiverzita do roku 2030 smerovala k obnove
                v prospech ľudí, planéty, klímy, ako aj našej ekonomiky. Stratégia sa zaoberá piatimi hlavnými
                príčinami  straty  biodiverzity  a  obsahuje  posilnený  rámec  riadenia  zameraný  na  odstránenie
                existujúcich  nedostatkov,  zabezpečuje  úplné  vykonávanie  právnych  predpisov  Európskej  únie
                a spája  všetky  existujúce  snahy.  Medzi  kľúčové  záväzky  do  roku  2030  patrí  zákonom  chrániť
                minimálne 30 % pevninských a 30 % morských oblastí v Európskej únii a integrovať ekologické
                koridory v rámci skutočnej transeurópskej siete prírody, prísne chrániť aspoň tretinu chránených
                území Európskej únie vrátane všetkých zostávajúcich klimaxových lesov a pralesov v Európskej



                                                             83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90