Page 87 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 87

V súčasnosti  mnohé  domácnosti  s  nízkymi  príjmami  nemajú  prístup  k  počítačom
               a prístup k širokopásmovému pripojeniu sa v Európskej únii značne líši v závislosti od príjmu
               domácností. Viac ako pätina mladých ľudí v celej Európskej únii nedosahuje základnú úroveň
               digitálnych zručností pričom v rámci Európskej únie existujú veľké rozdiely. Kríza spôsobená
               pandémiou COVID-19 vedie k bezprecedentnému posunu k online vzdelávaniu a používaniu
               digitálnych technológií. Nový akčný plán má preto dve strategické priority:


                        podporu rozvoja vysokovýkonného ekosystému digitálneho vzdelávania;
                        zlepšovanie digitálnych zručností a kompetencií pre digitálnu transformáciu.

                      S cieľom posilniť spoluprácu a výmenu v oblasti digitálneho vzdelávania na úrovni
               Európskej  únie  zriadi  Komisia  Európske  centrum  digitálneho  vzdelávania,  ktoré  podporí
               spoluprácu a synergie medzi oblasťami politiky týkajúcimi sa digitálneho vzdelávania, vytvorí
               sieť vnútroštátnych poradenských služieb a posilní dialóg medzi zainteresovanými stranami
               z verejného a súkromného sektora.


                      Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti  sa  tiež  venoval  dvom  iniciatívam  Komisie
               týkajúcim sa Európskeho výskumného priestoru (EVP) a Európskeho vzdelávacieho priestoru.


                      Oznámenie  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade,  Európskemu  parlamentu,
               Hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov: Nový EVP pre výskum a inovácie,
               KOM (2020) 628, sa venuje dvadsiatim rokom fungovania EVP a jeho aktuálnosti v súvislosti
               s pandémiou COVID-19. EVP bol ohlásený už v roku 2000, ale nedosiahol taký význam, ako
               Komisia plánovala. Hoci  Európska únia ešte stále patrí  medzi  svetovú  špičku vo výskume
               a inováciách,  od  roku  2012  jej  výkonnosť  stagnuje  a  ostatní  aktéri  (predovšetkým  z  Ázie)
               postupne  zaberajú  poprednejšie  pozície  v  oblasti  celosvetového  výskumu,  inovácie
               a technológií. Pandémia preukázala potrebu spolupráce v oblasti výskumu a inovácie v záujme
               rýchleho  poskytnutia  riešení  pre  najnaliehavejšie  problémy.  Vzhľadom  na  túto  situáciu  sa
               Komisia rozhodla prehodnotiť a posilniť EVP, jeho úlohu, lepšie definovať a realizovať jeho
               kľúčové ciele, ako aj zatraktívniť ho ako spoločný priestor na realizáciu výskumu a inovácií.
               Komisia v oznámení zdôrazňuje potrebu vziať si ponaučenie z krízy COVID-19 a oživiť EVP.

                      Oznámenie  Komisie  Európskemu  parlamentu,  Rade,  Európskemu  parlamentu,
               Hospodárskemu  a  sociálnemu  výboru  a  Výboru  regiónov  o  vytvorení  európskeho
               vzdelávacieho priestoru do roku 2025 KOM (2020) 625. Európsky vzdelávací priestor sa má
               vytvoriť do roku 2025 s cieľom pomôcť všetkým občanom Európskej únie využívať ponuku
               Európskej únie v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy. Má šesť iniciatív: kvalita, začlenenie
               a  rodová  rovnosť,  zelená  a  digitálna  transformácia,  učitelia,  vysokoškolské  vzdelávanie,
               silnejšia Európa vo svete. Iniciatívy sa budú zaoberať spôsobmi ako zvýšiť kvalitu základných
               digitálnych zručností, ako dosiahnuť, aby bolo školské vzdelávanie inkluzívnejšie a rodovo
               citlivejšie. Pomôžu posilniť pochopenie zmeny klímy a udržateľnosti, podporia ekologizáciu
               vzdelávacej  infraštruktúry,  ako  aj  učiteľskú  profesiu,  rozbehnú  iniciatívu  „Európske
               univerzity“ a posilnia prepojenie medzi inštitúciami vzdelávania a odbornej prípravy. Vytýčené
               ciele  majú  byť  dosiahnuté  s  podporou  európskeho  plánu  obnovy  (NextGenerationEU)




                                                           85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92