Page 87 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 87
V súčasnosti mnohé domácnosti s nízkymi príjmami nemajú prístup k počítačom
a prístup k širokopásmovému pripojeniu sa v Európskej únii značne líši v závislosti od príjmu
domácností. Viac ako pätina mladých ľudí v celej Európskej únii nedosahuje základnú úroveň
digitálnych zručností pričom v rámci Európskej únie existujú veľké rozdiely. Kríza spôsobená
pandémiou COVID-19 vedie k bezprecedentnému posunu k online vzdelávaniu a používaniu
digitálnych technológií. Nový akčný plán má preto dve strategické priority:
podporu rozvoja vysokovýkonného ekosystému digitálneho vzdelávania;
zlepšovanie digitálnych zručností a kompetencií pre digitálnu transformáciu.
S cieľom posilniť spoluprácu a výmenu v oblasti digitálneho vzdelávania na úrovni
Európskej únie zriadi Komisia Európske centrum digitálneho vzdelávania, ktoré podporí
spoluprácu a synergie medzi oblasťami politiky týkajúcimi sa digitálneho vzdelávania, vytvorí
sieť vnútroštátnych poradenských služieb a posilní dialóg medzi zainteresovanými stranami
z verejného a súkromného sektora.
Výbor NR SR pre európske záležitosti sa tiež venoval dvom iniciatívam Komisie
týkajúcim sa Európskeho výskumného priestoru (EVP) a Európskeho vzdelávacieho priestoru.
Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu parlamentu,
Hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov: Nový EVP pre výskum a inovácie,
KOM (2020) 628, sa venuje dvadsiatim rokom fungovania EVP a jeho aktuálnosti v súvislosti
s pandémiou COVID-19. EVP bol ohlásený už v roku 2000, ale nedosiahol taký význam, ako
Komisia plánovala. Hoci Európska únia ešte stále patrí medzi svetovú špičku vo výskume
a inováciách, od roku 2012 jej výkonnosť stagnuje a ostatní aktéri (predovšetkým z Ázie)
postupne zaberajú poprednejšie pozície v oblasti celosvetového výskumu, inovácie
a technológií. Pandémia preukázala potrebu spolupráce v oblasti výskumu a inovácie v záujme
rýchleho poskytnutia riešení pre najnaliehavejšie problémy. Vzhľadom na túto situáciu sa
Komisia rozhodla prehodnotiť a posilniť EVP, jeho úlohu, lepšie definovať a realizovať jeho
kľúčové ciele, ako aj zatraktívniť ho ako spoločný priestor na realizáciu výskumu a inovácií.
Komisia v oznámení zdôrazňuje potrebu vziať si ponaučenie z krízy COVID-19 a oživiť EVP.
Oznámenie Komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu parlamentu,
Hospodárskemu a sociálnemu výboru a Výboru regiónov o vytvorení európskeho
vzdelávacieho priestoru do roku 2025 KOM (2020) 625. Európsky vzdelávací priestor sa má
vytvoriť do roku 2025 s cieľom pomôcť všetkým občanom Európskej únie využívať ponuku
Európskej únie v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy. Má šesť iniciatív: kvalita, začlenenie
a rodová rovnosť, zelená a digitálna transformácia, učitelia, vysokoškolské vzdelávanie,
silnejšia Európa vo svete. Iniciatívy sa budú zaoberať spôsobmi ako zvýšiť kvalitu základných
digitálnych zručností, ako dosiahnuť, aby bolo školské vzdelávanie inkluzívnejšie a rodovo
citlivejšie. Pomôžu posilniť pochopenie zmeny klímy a udržateľnosti, podporia ekologizáciu
vzdelávacej infraštruktúry, ako aj učiteľskú profesiu, rozbehnú iniciatívu „Európske
univerzity“ a posilnia prepojenie medzi inštitúciami vzdelávania a odbornej prípravy. Vytýčené
ciele majú byť dosiahnuté s podporou európskeho plánu obnovy (NextGenerationEU)
85