Page 77 - Vyročna správa 2018.cdr
P. 77

odmietlo aj Slovensko. Obdobný názor zaujala aj Európska komisia, ktorá uviedla, že ak platí
               princíp rovnakej odmeny za rovnakú prácu, tak sa musí uplatňovať aj princíp, že ak sa z takejto
               odmeny  platia  rovnaké  dane  a  sociálne  odvody,  tak  musí  patriť  aj  nárok  na  rovnaké  dávky
               sociálneho zabezpečenia. Na národnej úrovni sa v Rakúsku prvý krát objavili úvahy o indexácií
               v roku 2016. Pre novú rakúsku vládu je národná legislatíva, ktorá zavádza indexáciu, jedným
               z prioritných opatrení.
                     Rakúska vláda a parlament   návrh schválili a zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2019.
               Rakúsko  odôvodňuje  tento  návrh  funkciou  rodinných  dávok,  ktorou  je  krytie  časti  nákladov
               súvisiacich z výchovou detí, prostredníctvom finančnej podpory zo strany štátu. Indexáciou dávok
               sa má zabezpečiť, aby podiel tejto podpory na celkových nákladoch na výchovu detí bol vo všetkých
               krajinách rovnaký, a to v závislosti od životných nákladov jednotlivých krajín.   Rodinné dávky
               podľa argumentov rakúskej vlády nie sú časťou príjmu, aj keď väčšina občanov krajín susediacich
               s Rakúskom ich tak vníma.
                     Na jednej strane sa tak dávky budú indexovať nahor v prípade, že budú vyplácané do štátov
               s vyššími životnými nákladmi (napr. Švajčiarsko a Belgicko) a na strane druhej budú indexované
               nadol,  ak  sa  vyplácajú  do  krajín  s  nižšími  nákladmi  (napr.  Slovensko,  Maďarsko,  Grécko,
               Rumunsko). Súčasný systém neprispôsobovania výšky vyplácaných rodinných dávok je podľa
               rakúskej vlády nespravodlivý, lebo na jednej strane nedostatočne kompenzuje náklady na výchovu
               detí v krajinách s vyššími životnými nákladmi a na strane druhej v krajinách s nižšími životnými
               nákladmi  nadmerne  kompenzuje  náklady  na  výchovu  detí  v  krajinách  s  nižšími  životnými
               nákladmi.

                     Dopady novej právnej úpravy na výšku vyplácaných dávok budú výrazné. Dávky sa budú
               prispôsobovať  podľa  koeficientu  životných  nákladov  určeného  na  základe  údajov  Eurostatu.
               Slovensko je v skupine krajín, kde sú životné náklady nižšie ako v Rakúsku (koeficient nižší ako 1).
               Do tejto skupiny patrí 18 krajín. V prípade Slovenska je tento koeficient uvedený v návrhu rakúskej
               právnej  úpravy  indexácie  0,633.  Dôsledkom  právnej  úpravy  bude  teda  zníženie  úrovne
               poskytovaných rodinných dávok slovenským občanom pracujúcim v Rakúsku, ak ich deti budú žiť
               na Slovensku. To môže mať za následok zníženie atraktivity zamestnať sa v Rakúsku, napríklad
               v sektore opatrovateliek. Minister práce Ján Richter informoval, že SR dlhodobo zastáva názor, že
               indexácia  prídavkov  je  v  rozpore  so  zásadou  rovnakého  zaobchádzania,  ako  aj  zo  zásadou
               nekrátenia dávok pri ich výplate do cudziny, tak ako ich v súčasnosti upravuje legislatíva EÚ.
                     Migrujúci pracovník sa v súvislosti s výkonom pracovnej činnosti v členskom štáte podieľa na
               tvorbe štátneho rozpočtu a prispieva rovnako k ekonomickému rastu krajiny, v ktorej danú prácu
               vykonáva. Do rozpočtu, z ktorého sa rodinné dávky v danom členskom štáte financujú, prispieva
               rovnako  prostredníctvom  daní  a  sociálnych  odvodov,  ako  pracovník,  ktorý  je  príslušníkom
               členského štátu. Vzhľadom na to je diskriminačné, ak by pracovníci v porovnateľných podmienkach
               nemali nárok na rovnaké rodinné dávky a v rovnakej výške.

                     Rakúsky veľvyslanec sa vo svojom vystúpení vyjadril, že rakúska vláda odmieta argument, že
               sa jedná o diskriminačný návrh, keďže to nie je diskriminácia založená na národnosti. Tento návrh
               zákona sa totiž nevzťahuje iba na rakúske alebo iba na zahraničné deti, ale týka sa prídavkov pre deti
               všetkých  rodičov  pracujúcich  v  Rakúsku.  Rakúska  vláda  v  tomto  návrhu  zákona  zohľadňuje
               európske právo ohľadom rodinných prídavkov, ktoré stanovuje, že rodinné prídavky majú byť
               vyplácané aj pracovníkom zo zahraničia avšak zároveň nevylučuje indexáciu týchto rodinných
               prídavkov.

                     Naopak, v prípade nediferencovaného cezhraničného prevodu rodinných prídavkov do krajín
               s  rozličnou  kúpnou  silou  nie  je  zámer  tohto  opatrenia  –  rodinného  prídavku  –  opodstatnený.
               V štátoch s nízkou kúpnou silou by vyrovnanie bolo neprimerane veľké a naopak. Teda nejde len
               o princíp cezhraničného prevodu rodinných prídavkov ale aj o princíp hodnoty týchto prídavkov.
               Veľvyslanec poznamenal, že táto indexácia nie je primárne cielená ako šetriace opatrenie rakúskej



                                                                                                          77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82