Page 78 - Vyročna správa 2018.cdr
P. 78
vlády. Vláda je pripravená vyplácať vyššie rodinné prídavky rodičom, ktorých deti žijú v krajinách
s vyššou kúpnou silou než ako je tomu v Rakúsku. Sumárne teda nastane určité šetrenie pre rakúsku
stranu, avšak mnohé individuálne prídavky sa zvýšia.
Veľvyslanec tiež objasnil mechanizmus vyplácania rodinných prídavkov v Rakúsku. Jedným
z argumentov je, že zahraniční pracovníci finančne prispievajú do rakúskeho systému, a teda by
mali mať nárok na rovnaké prídavky ako rakúski pracujúci, ktorých deti žijú v Rakúsku. Tento
argument je však založený na mylnom predpoklade toho, že všetky sociálne systémy v krajinách EÚ
sú rovnaké. V Rakúsku sú však rodinné prídavky do veľkej miery financované platbami
zamestnávateľov a všeobecnou daňou, teda nie platbami zamestnancov do sociálneho systému.
Vo svojom stanovisku k indexácii prídavkov Európska komisia uviedla, že podľa európskych
pravidiel majú mobilní pracovníci nárok na rovnaké prídavky na deti ako miestni pracovníci bez
ohľadu na miesto bydliska ich detí. Za rovnaké príspevky platené v rámci pracovnej činnosti by mal
vzniknúť a uplatniť sa rovnaký nárok na dávky. Pokiaľ ide o opatrenia, ktoré plánuje Rakúsko
v súvislosti s indexáciou prídavkov na deti, Komisia po jeho prijatí preskúma zlučiteľnosť
príslušného právneho predpisu s právom Únie.
3.2.9 Vzdelávanie, mládež, kultúra a šport
Na svojej 42. schôdzi výboru, ktorá sa uskutočnila dňa 8. februára 2018, sa Výbor Národnej
rady SR pre európske záležitosti zaoberal zasadnutím Rady Európskej únie pre vzdelávanie,
mládež, kultúru a šport (EYC), ktorá sa konala dňa 15. februára 2018. Informáciu o rokovaní Rady
predložila štátna tajomníčka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Oľga
Nachtmannová. Hlavným bodom rokovanie Rady bolo hodnotenie programu Erasmus+ v polovici
trvania a jeho budúca orientáciu na obdobie po roku 2020. Erasmus+ je program Európskej únie,
ktorý podporuje aktivity v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu v rokoch 2014 –
2020. Diskusia ministrov na Rade sa zamerala na otázky súvisiace s priebežným hodnotením
programu Erasmus+ a predchádzajúcich programov EÚ, ako aj na budúcu orientáciu programu na
obdobie po roku 2020.
Štátna tajomníčka oboznámila členov výboru so stanoviskom, ktoré ministerka školstva SR
prezentovala v diskusii. Uviedla, že Slovenská republika v plnej miere podporuje program
Erasmus+, ako aj významné navýšenie jeho rozpočtu. Avšak napriek otvorenosti a nesporným
výsledkom programu, ako aj jeho účinnosti a relevantnosti, je nový program potrebné zatraktívniť
nielen pre hlavný prúd podávateľov projektov. Je nevyhnutné adresnejšie zadefinovať
znevýhodnené skupiny. Zároveň by sa mal znížiť počet európskych priorít a cieľov, ktoré sú široko
koncipované. Program by mal umožňovať lepšie zohľadňovanie národných potrieb. Tie odrážajú
špecifické aspekty implementácie európskeho nástroja na národnej úrovni. Ako ďalšie opatrenia
vplývajúce na zvýšenie účasti okrajových regiónov a zraniteľnejších skupín možno tiež uviesť:
vytvorenie osobitných opatrení pre zaostávajúce regióny/skupiny, zohľadnenie podpory jazykovej
prípravy, flexibilné rozloženie finančných zdrojov, či zvýšenie kritickej miery financovania
niektorých sektorov programu.
V súčasnom programe majú inovačný potenciál najmä projekty s intelektuálnymi výstupmi.
Zistenia z hodnotiacej správy uvádzajú veľmi obmedzenú, resp. miernu úroveň inovatívnosti.
V súčasnosti možno hovoriť predovšetkým o inovatívnosti v miestnom kontexte, napr. v školskom
vzdelávaní. Program EÚ má však potenciál na podporu inovačného aspektu projektovej spolupráce.
Preto je žiaduce stanoviť indikátory merajúce inovatívnosť projektu. Projekty s inovačným
potenciálom by mali vychádzať z analýzy potrieb a dát, ako aj z istých hypotéz. Keďže inovatívnosť
je založená na experimentovaní, otvoril by sa priestor na vytváranie partnerstiev s menej tradičnými
organizáciami v programe zameranými napr. na vedu, či výskum.
Štátna tajomníčka uviedla, že napriek istej komplementárnosti nie je miera synergií medzi
programom Erasmus+ a inými nástrojmi EÚ dostatočne jasná. Za najväčšiu prekážku možno
78