Page 75 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 75

1. Posudzovanie všetkých podaných návrhov zákonov z hľadiska splnenia ich formálnych
               a obsahových náležitostí ustanovených v § 68 a 69 zákona Národnej rady SR č. 350/1996 Z. z.
               o rokovacom poriadku NR SR v znení neskorších predpisov a vyhotovenie informácie pre predsedu
               NR SR.

                     2. Podrobné preštudovanie a rozbor návrhov zákonov obsiahnutých v jednotlivých tlačiach
               (pri novelizáciách aj v kontexte platného zákona ako aj celého právneho poriadku SR), ktoré boli
               schválené do druhého čítania, a vypracovanie písomného odborného stanoviska k nim, ktoré je
               podkladom na rokovanie výborov NR SR o nich. V roku 2017 to bolo k 122 tlačiam.
                     V týchto stanoviskách sa štátni zamestnanci odboru legislatívy a aproximácie práva zaoberajú
               predovšetkým posúdením súladu prerokúvaných návrhov zákonov s Ústavou Slovenskej republiky,
               ústavnými  zákonmi,  zákonmi,  Legislatívnymi  pravidlami  tvorby  zákonov  (č.  19/1997  Z.  z.),
               medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a ich zlučiteľnosťou s právom
               Európskej únie. Okrem všeobecných pripomienok týkajúcich sa vecného charakteru upravovanej
               problematiky a prípadných aplikačných problémov, navrhovali zodpovední štátni zamestnanci aj
               konkrétne  pozmeňujúce  a  doplňujúce  návrhy  na  odstránenie  legislatívno-technických  alebo
               formálnych nedostatkov, ako aj vnútorných rozporov v navrhovanej úprave alebo jej protichodnosti
               s  inou  právnou  úpravou.  Súčasťou  tohto  stanoviska  je  aj  posudzovanie  súladu  návrhu  zákona
               s právom Európskej únie (primárnym, sekundárnym a judikatúrou Súdneho dvora EÚ), ktoré je
               založené na detailnom porovnaní jednotlivých navrhovaným ustanovení s relevantnými právnymi
               aktami  EÚ,  ako  aj  na  zohľadnení  priamo  záväzných  ustanovení  zakladajúcich  zmlúv  EÚ,
               všeobecných právnych princípov, príp. aj oznámení Európskej komisie o porušení (nesplnení)
               povinnosti  členského  štátu.  Touto  činnosťou  sa  tak  štátni  zamestnanci  odboru  legislatívy
               a aproximácie práva vo viacerých prípadoch významne podieľali na dopracovaní a skvalitnení
               návrhov zákonov, napr. o odpadoch, o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, o podmienkach
               výkonu volebného práva, o vnútrozemskej plavbe, o cenných papieroch a investičných službách,
               o  patentoch  a  dodatkových  ochranných  osvedčeniach,  o  verejnom  obstarávaní,  o  zdravotnej
               starostlivosti  a  službách  súvisiacich  s  poskytovaním  zdravotnej  starostlivosti,  o  sociálnych
               službách, o premávke vozidiel v cestnej premávke, o ochrane osobných údajov, o poskytovaní
               informácií o technickom predpise, o radiačnej ochrane a o zahraničnej službe.

                     3.  Zúčastňovanie  sa  štátnych  zamestnancov  odboru  na  zasadnutiach  výboru  aj  pléna  pri
               prerokúvaní návrhov zákonov v 2. a 3. čítaní, sledovanie ich priebehu po procedurálnej stránke ako
               aj postupnosti (času) prednesu pozmeňujúcich návrhov, posudzovanie predložených pozmeňujúcich
               a doplňujúcich návrhov po legislatívno-technickej stránky ako aj ich obsahovej súvislosti (§ 94 ods.
               3 rokovacieho poriadku NR SR) a ich prípadnej kolízie navzájom, či s predloženým návrhom
               zákona, a zaujímanie stanovísk k priebežným legislatívno-právnym problémom.

                     4.  Vypracúvanie  čistopisov  návrhov  zákonov  po  ich  schválení  (zapracovaním  všetkých
               schválených  pozmeňujúcich  návrhov),  zabezpečovanie  ich  podpísania  príslušnými  ústavnými
               činiteľmi,  vykonávanie  autorskej  korektúry  v  Zbierke  zákonov  Slovenskej  republiky
               a zabezpečovanie ich uverejnenia na webovom sídle NR SR a v Zbierke zákonov Slovenskej
               republiky.
                     5.  Spolupracovanie  s  tajomníkmi  výborov  NR  SR  (napr.  príprava  spoločných  správ),
               s určenými spravodajcami a navrhovateľmi jednotlivých návrhov zákonov pri ich príprave aj počas
               celého priebehu ich schvaľovania a poskytovanie permanentnej kvalifikovanej pomoci v rámci
               legislatívneho procesu v Národnej rade SR.
                     6. Spracúvanie odborných podkladov pre potreby vedenia NR SR a poskytovanie odborných
               konzultácií k aktuálnym ústavným, právnym a spoločenským problémom ako aj iným záležitostiam
               patriacim do pôsobnosti NR SR, posudzovanie návrhov služobných predpisov K NR SR a odborná
               súčinnosť a spolupráca s inými organizačnými útvarmi K NR SR, najmä pri poskytovaní informácií
               o zákonoch a preberaných právne záväzných aktoch Európskej únie a pri napĺňaní odborného
               programu zahraničných návštev.


                                                           73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80