Page 75 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 75
1. Posudzovanie všetkých podaných návrhov zákonov z hľadiska splnenia ich formálnych
a obsahových náležitostí ustanovených v § 68 a 69 zákona Národnej rady SR č. 350/1996 Z. z.
o rokovacom poriadku NR SR v znení neskorších predpisov a vyhotovenie informácie pre predsedu
NR SR.
2. Podrobné preštudovanie a rozbor návrhov zákonov obsiahnutých v jednotlivých tlačiach
(pri novelizáciách aj v kontexte platného zákona ako aj celého právneho poriadku SR), ktoré boli
schválené do druhého čítania, a vypracovanie písomného odborného stanoviska k nim, ktoré je
podkladom na rokovanie výborov NR SR o nich. V roku 2017 to bolo k 122 tlačiam.
V týchto stanoviskách sa štátni zamestnanci odboru legislatívy a aproximácie práva zaoberajú
predovšetkým posúdením súladu prerokúvaných návrhov zákonov s Ústavou Slovenskej republiky,
ústavnými zákonmi, zákonmi, Legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.),
medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a ich zlučiteľnosťou s právom
Európskej únie. Okrem všeobecných pripomienok týkajúcich sa vecného charakteru upravovanej
problematiky a prípadných aplikačných problémov, navrhovali zodpovední štátni zamestnanci aj
konkrétne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy na odstránenie legislatívno-technických alebo
formálnych nedostatkov, ako aj vnútorných rozporov v navrhovanej úprave alebo jej protichodnosti
s inou právnou úpravou. Súčasťou tohto stanoviska je aj posudzovanie súladu návrhu zákona
s právom Európskej únie (primárnym, sekundárnym a judikatúrou Súdneho dvora EÚ), ktoré je
založené na detailnom porovnaní jednotlivých navrhovaným ustanovení s relevantnými právnymi
aktami EÚ, ako aj na zohľadnení priamo záväzných ustanovení zakladajúcich zmlúv EÚ,
všeobecných právnych princípov, príp. aj oznámení Európskej komisie o porušení (nesplnení)
povinnosti členského štátu. Touto činnosťou sa tak štátni zamestnanci odboru legislatívy
a aproximácie práva vo viacerých prípadoch významne podieľali na dopracovaní a skvalitnení
návrhov zákonov, napr. o odpadoch, o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, o podmienkach
výkonu volebného práva, o vnútrozemskej plavbe, o cenných papieroch a investičných službách,
o patentoch a dodatkových ochranných osvedčeniach, o verejnom obstarávaní, o zdravotnej
starostlivosti a službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, o sociálnych
službách, o premávke vozidiel v cestnej premávke, o ochrane osobných údajov, o poskytovaní
informácií o technickom predpise, o radiačnej ochrane a o zahraničnej službe.
3. Zúčastňovanie sa štátnych zamestnancov odboru na zasadnutiach výboru aj pléna pri
prerokúvaní návrhov zákonov v 2. a 3. čítaní, sledovanie ich priebehu po procedurálnej stránke ako
aj postupnosti (času) prednesu pozmeňujúcich návrhov, posudzovanie predložených pozmeňujúcich
a doplňujúcich návrhov po legislatívno-technickej stránky ako aj ich obsahovej súvislosti (§ 94 ods.
3 rokovacieho poriadku NR SR) a ich prípadnej kolízie navzájom, či s predloženým návrhom
zákona, a zaujímanie stanovísk k priebežným legislatívno-právnym problémom.
4. Vypracúvanie čistopisov návrhov zákonov po ich schválení (zapracovaním všetkých
schválených pozmeňujúcich návrhov), zabezpečovanie ich podpísania príslušnými ústavnými
činiteľmi, vykonávanie autorskej korektúry v Zbierke zákonov Slovenskej republiky
a zabezpečovanie ich uverejnenia na webovom sídle NR SR a v Zbierke zákonov Slovenskej
republiky.
5. Spolupracovanie s tajomníkmi výborov NR SR (napr. príprava spoločných správ),
s určenými spravodajcami a navrhovateľmi jednotlivých návrhov zákonov pri ich príprave aj počas
celého priebehu ich schvaľovania a poskytovanie permanentnej kvalifikovanej pomoci v rámci
legislatívneho procesu v Národnej rade SR.
6. Spracúvanie odborných podkladov pre potreby vedenia NR SR a poskytovanie odborných
konzultácií k aktuálnym ústavným, právnym a spoločenským problémom ako aj iným záležitostiam
patriacim do pôsobnosti NR SR, posudzovanie návrhov služobných predpisov K NR SR a odborná
súčinnosť a spolupráca s inými organizačnými útvarmi K NR SR, najmä pri poskytovaní informácií
o zákonoch a preberaných právne záväzných aktoch Európskej únie a pri napĺňaní odborného
programu zahraničných návštev.
73