Page 54 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 54
Pokiaľ ide o súlad návrhov legislatívnych aktov Európskej únie so zásadou subsidiarity,
3
Lisabonská zmluva (2009) zaviedla mechanizmus kontroly subsidiarity, ktorý umožňuje národným
parlamentom Európskej únie prijímať odôvodnené stanoviská, ak sa domnievajú, že návrh
legislatívneho aktu Európskej únie porušuje zásadu subsidiarity. V sledovanom období sa Výbor
Národnej rady SR pre európske záležitosti neuzniesol pri žiadnom návrhu právneho aktu EÚ
o porušení zásady subsidiarity, neprijal preto žiadne odôvodnené stanovisko.
Na druhej strane, Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti využil možnosť vyjadriť
sa k vecnému obsahu návrhov v zmysle mechanizmu politického dialógu, ktorý ponúkla Európska
komisia národným parlamentom. Výbor NR SR pre európske záležitosti v rámci politického dialógu
adresoval Komisii svoje stanoviská z 15. júna 2017 k návrhu nariadenia o riadení energetickej únie,
KOM (2016) 759, k návrhu smernice o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov, KOM
(2016) 767 a k návrhu nariadenia o pripravenosti na riziká v sektore elektrickej energie, KOM
(2016) 862. V stanoviskách predovšetkým upozornil na potrebu vyhnúť sa neprimeraným zásahom
do národnej suverenity členských štátov, na riziko spočívajúce v prenose kompetencií smerom
k regionálnym, respektíve k európskym štruktúram bez zreteľného určenia zodpovednosti, na
niektoré nejasné definície a nie celkom primerane navrhnuté termíny, ako aj na riziká dodatočnej
administratívnej záťaže. V rámci návrhu smernice o podpore využívania energie z obnoviteľných
zdrojov vyjadril svoj nesúhlas s navrhovaným obmedzovaním biopalív I. generácie, ktoré si môže
členský štát započítať do národných celkových cieľov a k návrhu nariadenia o pripravenosti na
riziká v sektore elektrickej energie vzniesol požiadavku o podrobnejšie upravenie pravidiel pre
kompenzácie nákladov na vzájomnú pomoc v duchu solidarity.
V sledovanom období Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti prerokoval tieto
správy a informácie predkladané Národnej rade SR vládou Slovenskej republiky a členmi vlády
a tieto akty predkladané Národnej rade SR orgánmi Európskej únie (§ 58a ods. 3 písm. e) zákona
o rokovacom poriadku Národnej rady SR):
ź Výročná správa o členstve Slovenskej republiky v Európskej únií- hodnotenie a aktuálne
priority vyplývajúce z Pracovného programu Európskej komisie (tlač 449)
ź Správa o plnení úloh zahraničnej a európskej politiky Slovenskej republiky v roku 2016
a jej zameranie na rok 2017 (tlač 450)
ź Správa o priebehu a výsledkoch predsedníctva SR v Rade Európskej únie (tlač 478)
ź Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k správe o plnení úloh
zahraničnej a európskej politiky Slovenskej republiky v roku 2016 a jej zameranie na rok
2017 (tlač 450)
ź Informácia o Európskom pilieri sociálnych práv
ź Príprava Slovenskej republiky na rokovania o vystúpení Spojeného kráľovstva Veľkej
Británie a Severného Írska z Európskej únie, zriadenie Medzirezortnej koordinačnej
skupiny na rokovania o vystúpení Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska
z Európskej únie a schválenie jej štatútu
ź Program stability Slovenskej republiky na roky 2017 až 2020 (tlač 548)
ź Návrh na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohodou o politickom
dialógu a spolupráci medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane
a Kubánskou republikou na strane druhej (tlač 567)
ź Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu na
vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohodou o politickom dialógu
a spolupráci medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Kubánskou
republikou na strane druhej (tlač 567a)
3
Lisabonská zmluva, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení spoločenstva,
podpísaná v Lisabone 13. decembra 2007. Úradný vestník Európskej únie, 17. 12. 2007, 2007/C 306/01.
52