Page 52 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 52

a mladými ľuďmi). Za účinné nástroje komunikácie s občanmi považuje webovú stránku a tiež
            sociálne  siete  (napr.  Twitter).  Potrebu  zvyšovania  transparentnosti  a  slobodného  prístupu
            k informáciám zdôraznil vo svojom vystúpení aj predseda írskeho parlamentu Seán Ó Fearghail.
            Upozornil na potrebu väčšej otvorenosti, férovosti a kolegiality v parlamente. Takisto upozornil na
            potrebu  zlepšenia  komunikácie  medzi  parlamentom  a  občanmi  aj  prostredníctvom  digitálnych
            technológií.  Uviedol,  že  sociálne  médiá  sú  atraktívne  najmä  pre  mladých  ľudí  a  je  potrebné
            nasmerovať ich na dianie v parlamente a na webovú stránku parlamentu. Sociálne siete, ako napr.
            Twitter, sú prostriedkom, ako poskytnúť občanom informácie a zároveň získať od nich spätnú
            väzbu. Ako príklady uviedol voľbu predsedu dolnej snemovne írskeho parlamentu, ktorá bola
            prenášaná  cez  Twitter  a  zasadnutie  parlamentného  rozpočtového  výboru  cez  Facebook,  ktoré
            sledovalo naživo až 22 000 ľudí. Od roku 2014 má parlament svoj vlastný televízny kanál, ktorý je
            dostupný  až  v  99  %  írskych  domácností.  Nová  webová  stránka  parlamentu  je  intuitívnejšia,
            transparentnejšia a dostupnejšia pre občanov. V poslednej časti programu predsedovia parlamentov
            EÚ  diskutovali  o  návrhu  záverov  konferencie,  pripravenom  slovenským  predsedníctvom
            a doplnenom delegáciami. Predsedovia parlamentov EÚ následne závery prijali. Súčasťou záverov
            bolo aj rozhodnutie Konferencie predsedov parlamentov EÚ k modalitám fungovania Spoločnej
            parlamentnej kontrolnej skupiny nad Europolom.

            3.2 Činnosť Výboru NR SR pre európske záležitosti za rok 2017
                  Spoluprácu Národnej rady SR a vlády Slovenskej republiky v európskych záležitostiach na
            národnej úrovni upravuje ústavný zákon č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej
            republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie, ktorý predstavuje základný
            rámec spolupráce pri predkladaní návrhov pozičných dokumentov Slovenskej republiky Národnej
            rade SR, pri ich schvaľovaní Národnou radou SR a pri informovaní Národnej rady SR o ďalších
            záležitostiach Európskej únie. Ďalším právnym predpisom zákon o rokovacom poriadku Národnej
            rady SR, ktorý upravuje zloženie a pôsobnosť Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti
            (§ 58a a § 58b). Činnosť národných parlamentov v záležitostiach Európskej únie tiež upravujú
                                                                                                1
            protokoly pripojené k Zmluve o Európskej únii a k Zmluve o fungovaní Európskej únie  (Protokol
            č. 1 o úlohe národných parlamentov v Európskej únii a Protokol č. 2 o uplatňovaní zásad subsidiarity
            a proporcionality).
                  Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti v roku 2017 v zmysle § 58a ods. 3 písm. a)
            zákona o rokovacom poriadku Národnej rady SR zobral na vedomie 642 nových návrhov aktov.
            Výbor zároveň zobral na vedomie 159 predbežných stanovísk, ktoré boli Výboru Národnej rady
            SR pre európske záležitosti doručené v lehote podľa § 58a ods. 8 zákona o rokovacom poriadku
            Národnej  rady  SR.  Z  celkového  počtu  642  návrhov  vyhodnotil Výbor  Národnej  rady  SR  pre
            európske záležitosti 34 návrhov ako prioritných z pohľadu záujmov Slovenskej republiky a požiadal
            pri nich o stanovisko iný výbor v zmysle § 58a ods. 3 písm. f) zákona o rokovacom poriadku
            Národnej rady SR.
                  Informáciu  o  všetkých  doručených  návrhoch  právne  záväzných  aktov  a  iných  aktov
            Európskej únie obsahuje aj Systém sledovania európskych záležitostí (SSEZ). SSEZ je informačný
            systém  umiestnený  na  webovej  stránke  Národnej  rady  SR  a  poskytuje  tiež  informáciu
            o predbežných stanoviskách k jednotlivým návrhom. 2
                  V  roku  2017  Výbor  Národnej  rady  SR  pre  európske  záležitosti  prerokoval  informácie
            a  schválil  stanoviská  Slovenskej  republiky  (ak  nešlo  o  informáciu  ex-post)  k  nasledujúcim
            zasadnutiam Európskej rady a Rady Európskej únie:







            1.
             Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010, s. 1.
            2.
             http://www.nrsr.sk/ssez/
                                                           50
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57