Page 52 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 52
a mladými ľuďmi). Za účinné nástroje komunikácie s občanmi považuje webovú stránku a tiež
sociálne siete (napr. Twitter). Potrebu zvyšovania transparentnosti a slobodného prístupu
k informáciám zdôraznil vo svojom vystúpení aj predseda írskeho parlamentu Seán Ó Fearghail.
Upozornil na potrebu väčšej otvorenosti, férovosti a kolegiality v parlamente. Takisto upozornil na
potrebu zlepšenia komunikácie medzi parlamentom a občanmi aj prostredníctvom digitálnych
technológií. Uviedol, že sociálne médiá sú atraktívne najmä pre mladých ľudí a je potrebné
nasmerovať ich na dianie v parlamente a na webovú stránku parlamentu. Sociálne siete, ako napr.
Twitter, sú prostriedkom, ako poskytnúť občanom informácie a zároveň získať od nich spätnú
väzbu. Ako príklady uviedol voľbu predsedu dolnej snemovne írskeho parlamentu, ktorá bola
prenášaná cez Twitter a zasadnutie parlamentného rozpočtového výboru cez Facebook, ktoré
sledovalo naživo až 22 000 ľudí. Od roku 2014 má parlament svoj vlastný televízny kanál, ktorý je
dostupný až v 99 % írskych domácností. Nová webová stránka parlamentu je intuitívnejšia,
transparentnejšia a dostupnejšia pre občanov. V poslednej časti programu predsedovia parlamentov
EÚ diskutovali o návrhu záverov konferencie, pripravenom slovenským predsedníctvom
a doplnenom delegáciami. Predsedovia parlamentov EÚ následne závery prijali. Súčasťou záverov
bolo aj rozhodnutie Konferencie predsedov parlamentov EÚ k modalitám fungovania Spoločnej
parlamentnej kontrolnej skupiny nad Europolom.
3.2 Činnosť Výboru NR SR pre európske záležitosti za rok 2017
Spoluprácu Národnej rady SR a vlády Slovenskej republiky v európskych záležitostiach na
národnej úrovni upravuje ústavný zákon č. 397/2004 Z. z. o spolupráci Národnej rady Slovenskej
republiky a vlády Slovenskej republiky v záležitostiach Európskej únie, ktorý predstavuje základný
rámec spolupráce pri predkladaní návrhov pozičných dokumentov Slovenskej republiky Národnej
rade SR, pri ich schvaľovaní Národnou radou SR a pri informovaní Národnej rady SR o ďalších
záležitostiach Európskej únie. Ďalším právnym predpisom zákon o rokovacom poriadku Národnej
rady SR, ktorý upravuje zloženie a pôsobnosť Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti
(§ 58a a § 58b). Činnosť národných parlamentov v záležitostiach Európskej únie tiež upravujú
1
protokoly pripojené k Zmluve o Európskej únii a k Zmluve o fungovaní Európskej únie (Protokol
č. 1 o úlohe národných parlamentov v Európskej únii a Protokol č. 2 o uplatňovaní zásad subsidiarity
a proporcionality).
Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti v roku 2017 v zmysle § 58a ods. 3 písm. a)
zákona o rokovacom poriadku Národnej rady SR zobral na vedomie 642 nových návrhov aktov.
Výbor zároveň zobral na vedomie 159 predbežných stanovísk, ktoré boli Výboru Národnej rady
SR pre európske záležitosti doručené v lehote podľa § 58a ods. 8 zákona o rokovacom poriadku
Národnej rady SR. Z celkového počtu 642 návrhov vyhodnotil Výbor Národnej rady SR pre
európske záležitosti 34 návrhov ako prioritných z pohľadu záujmov Slovenskej republiky a požiadal
pri nich o stanovisko iný výbor v zmysle § 58a ods. 3 písm. f) zákona o rokovacom poriadku
Národnej rady SR.
Informáciu o všetkých doručených návrhoch právne záväzných aktov a iných aktov
Európskej únie obsahuje aj Systém sledovania európskych záležitostí (SSEZ). SSEZ je informačný
systém umiestnený na webovej stránke Národnej rady SR a poskytuje tiež informáciu
o predbežných stanoviskách k jednotlivým návrhom. 2
V roku 2017 Výbor Národnej rady SR pre európske záležitosti prerokoval informácie
a schválil stanoviská Slovenskej republiky (ak nešlo o informáciu ex-post) k nasledujúcim
zasadnutiam Európskej rady a Rady Európskej únie:
1.
Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010, s. 1.
2.
http://www.nrsr.sk/ssez/
50