Page 51 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 51

ochrany menšín a tak ďalej. Parlamenty by mali vyslať jasný odkaz, že demokracia je opakom vlády
               väčšiny. EÚ je totiž o inklúzii, o konsenze a ochrane menšín. Ak EÚ dokáže implementovať vlastné
               hodnoty, môže očakávať, že bude dôveryhodným globálnym hráčom s globálnym vplyvom. A to,
               ako zdôraznil, musí byť aj úlohou národných parlamentov.
                     Ďalším rečníkom konferenčného panelu bol Milan Brglez, predseda Štátneho zhromaždenia
               Slovinskej republiky, ktorý kriticky reflektoval úlohu EÚ ako globálneho hráča. Existuje tu podľa
               neho celý rad nadnárodných problémov, ktoré ukazujú, ako sme v EÚ prepojení. V tomto kontexte
               spomenul Brexit, neregulovanú migráciu, nedostatok rozvoja, klimatické zmeny či bezpečnostné
               hrozby. Pripomenul, že úloha parlamentov je v súčasnej geopolitickej situácii relatívne nová, najmä
               čo sa týka európskej zahraničnej politiky. Parlamentná diplomacia má však aj svoje limity. Hlavnou
               úlohou  národných  parlamentov  je  dohľad  voči  národným  vládam.  Parlamenty  nemôžu  viesť
               zahraničnú politiku, ale môžu ju ovplyvňovať, nastavovať jej limity. Parlamenty tak môžu podľa
               neho fungovať ako strážcovia efektívneho multilateralizmu. Legitimita zahraničnej politiky je dnes
               zakotvená  v  národnom  diskusnom  procese,  v  ktorom  parlamenty  zohrávajú  kľúčovú  úlohu.
               Zahraničná politika by nemala byť založená na osobných záujmoch populistických politikov. Tieto
               tendencie je potrebné vykoreniť na domácej aj na medzinárodnej scéne. V tejto súvislosti použil
               citát  bývalého  prezidenta  Spojených  štátov  J.  F.  Kennedyho:  „Domáca  politika  nás  môže  len
               poraziť, ale zahraničná politika nás môže zabiť". Svoj príspevok ukončil tým, že si nemôžeme
               dovoliť „zabiť" európske záujmy, ak sa chceme stať kľúčovým hráčom na globálnej scéne.
                     Tretím a posledným rečníkom panelu bol predseda švédskeho parlamentu Urban Ahlin. Vo
               svojom prejave hovoril predovšetkým o švédskych reáliách vo vzťahu k parlamentnej kontrole
               európskych  záležitostí,  pričom  zdôrazňoval  dôležitosť  princípu  subsidiarity.  Zhodnotil,  že  zo
               68 odôvodnených stanovísk vydal švédsky parlament až 13 (čo je 20 percent), pričom skúma každý
               legislatívny návrh Európskej komisie. Vo vzťahu k úlohe EÚ ako globálneho hráča zdôraznil, že EÚ
               musí byť viditeľná a využiť svoju atraktivitu. Je potrebné sa zamyslieť nad tým, ako propagovať
               „európsku agendu“ na medziparlamentných fórach. Druhý panel konferencie sa zaoberal témou
               približovania  parlamentnej  činnosti  občanom  v  modernej  dobe.  Prvou  rečníčkou  bola  Ankie
               Broekers-Knol, predsedníčka Senátu Holandského kráľovstva, ktorá vyjadrila názor, že podľa nej
               referendum nie je vhodným nástrojom na premostenie priepasti medzi občanmi a politikmi a na
               priblíženie parlamentného programu a procesov občanom. Podľa nej referendum naopak posilňuje
               rozdiely v spoločnosti a vedie v konečnom dôsledku k frustrácii voličov. V rámci opätovného
               nastolenia dôvery v politikov a demokratické inštitúcie sú podľa nej nevyhnutné štyri kroky, a to
               (1)  prijať  zodpovednosť  za  svoje  kroky  zo  strany  politikov,  (2)  byť  čo  najtransparentnejší,
               vysvetľovať občanom svoje rozhodnutia, (3) vzdelávať občanov v oblasti demokracie a viesť ich
               k účasti v rozhodovacom procese a (4) evolúcia, vývoj v oblasti parlamentarizmu a demokracie,
               a využívanie nových nástrojov na zvyšovanie zastupiteľnosti a účasti verejnosti na legislatívnom
               procese.
                     Predsedníčka Nemeckej Spolkovej rady Malu Dreyer v úvode svojho vystúpenia spomenula,
               že v súčasnosti zaznamenáva nárast politizácie spoločnosti, čo sa prejavuje vyšším angažovaním sa
               najmä  mladých  ľudí  v  spoločenských  otázkach,  nárastom  členskej  základne  politických  strán
               a vyššou účasťou vo voľbách. Ďalej uviedla, že parlament je srdcom zastupiteľskej demokracie
               a z tohto dôvodu je treba posilniť jeho viditeľnosť pred občanmi všetkými možnými prostriedkami.
               Upozornila na výhody, ale aj riziká nových informačných kanálov, ako sú webové portály, sociálne
               siete  a  podobne.  Za  jedno  z  rizík  považuje  nízku  kultúru  diskusií  v  digitálnych  médiách,
               znevažujúce  a  často  agresívne  komentáre,  sklony  k  extrémizmu  a  populizmu.  To  môže  viesť
               k manipulácii informácií. Riešenie vidí v profesionálnej mediálnej práci, vyváženosti verejných
               a  súkromných  médií  a  odvahe  postaviť  sa  dezinformáciám.  Ďalšie  riešenia,  ktoré  navrhla  sú:
               poskytovanie  čo  najväčšieho  množstva  informácií  v  politických  diskusiách;  zvyšovanie
               transparentnosti  práce  parlamentu  a  tým  prehlbovanie  dôvery  občanov,  a  priame  oslovovanie
               jednotlivých skupín občanov s cieľom vysvetľovať im jednotlivé kroky (najmä pracovať so žiakmi



                                                           49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56