Page 18 - ´výročna správa final.cdr
P. 18

v budúcnosti viesť k zvýšeniu rizík tak  pre veriteľov, ako aj spotrebiteľov a ekonomiku
                      ako celok. Z pohľadu stability slovenského finančného sektora je nevyhnutné, aby vysoký
                      nárast spotrebiteľských úverov bol postavený na zdravých a udržateľných základoch
                      a  nebol  len  dôsledkom  neobozretného  zmierňovania  podmienok  poskytovania
                      spotrebiteľských úverov veriteľmi, ktoré bolo v mnohých prípadoch identifikované ako
                      negatívny dopad na spotrebiteľa. Banky aj ostatní poskytovatelia musia pred poskytnutím
                      úveru vypočítať ukazovateľ schopnosti splácať úver. Schválená novela zákona zároveň
                      ukladá podmienku tento ukazovateľ nielen pri poskytovaní úveru vypočítať, ale ho aj
                      pravidelne prehodnocovať;

                   ź zákon  č.  386/2016  Z.  z.,  ktorým  sa  mení  a  dopĺňa  zákon  č.  171/2005  Z.  z.
                      o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
                      predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony aktualizuje podmienky
                      regulácie  hazardných  hier  a  nastavuje  nové  podmienky  podnikania  v  tejto    oblasti
                      prispievajúce  k  vyššej  ochrane  spotrebiteľa,  hráčov  a  maloletých,  ktoré  sú  založené
                      najmä  na  prevencii  a  požiadavkách  na  tzv.  zodpovedné  hranie,  vytvorením  registra
                      fyzických osôb, v ktorom sa   evidujú fyzické osoby, ktoré poberajú pomoc v hmotnej
                      núdzi, dávku v hmotnej núdzi, ochranný príspevok, aktivačný príspevok, príspevok na
                      nezaopatrené dieťa a príspevok na bývanie, a  ktoré sami požiadali o vylúčenie z hrania
                      hazardných  hier  alebo  ktorým  bola  diagnostikovaná  choroba  patologického  hráčstva
                      (toto vylúčenie musí trvať najmenej  6 mesiacov), pričom ak pominú dôvody, správca
                      registra vykoná sám výmaz osoby. Zákon č. 386/2016 Z. z. ustanovuje efektívnejšie
                      pravidlá dozoru nad prevádzkovaním a propagovaním hazardných hier, ktoré spočívajú
                      v rozšírení kompetencií Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky, daňových  úradov
                      a zapojení colných úradov ako novej zložky orgánov dozoru, čím reaguje na opatrenia
                      ukotvené v Akčnom pláne boja proti daňovým únikom. So zefektívnením dozoru úzko
                      súvisí snaha obmedziť ponuku nelicencovaných operátorov a jej dostupnosť na území
                      Slovenskej republiky a jej definovanie  ako zakázanej s možnosťou  blokovať stránky
                      s  nelegálnym  obsahom  na  základe  príkazu  súdu.  Právna  úprava  je  korešpondujúca
                      s  reguláciou  on-line  gamblingu  v  krajinách  Európskej  únie.  Zákon  rieši  aj
                      prevádzkovanie  výherných  prístrojov  výlučne  v  herni  za  súčasného  stanovenia
                      minimálneho  počtu  týchto  zariadení.  Zakazuje  sa  označenie  herne  formou  reklamy
                      v akejkoľvek podobe. K súvisiacim   úpravám patrí napr. aj zmena systému výpočtu
                      odvodov z prevádzkovania výherných prístrojov do rozpočtu obce, úprava finančnej
                      zábezpeky a  prehodnotenie sankcií.

                   Z dielne Ministerstva dopravy a  výstavby Slovenskej republiky boli Národnou radou
              Slovenskej republiky schválené:


                   ź zákon č. 266/2016 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej
                      známke  a  o  zmene  niektorých  zákonov  v  znení  zákona  č.  387/2015  Z.  z.,  ktorý
                      upravuje  správne  delikty  a  výšku  pokút,  pričom  vypúšťa  možnosť  sankcionovať
                      prevádzkovateľa vozidla opakovane za každý kalendárny deň; režim rozkazného konania
                      podriaďuje zásade absorpcie sankcií za viaceré správne delikty spáchané v priebehu
                      jedného kalendárneho mesiaca;

                   ź zákon  č.  353/2016  Z.  z.,  ktorým  sa  mení  a  dopĺňa  zákon  č.  351/2011  Z.  z.
                      o  elektronických  komunikáciách  v  znení  neskorších  predpisov  reflektuje
                      legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady
                      (EÚ)  2015/2120  z  25.  novembra  2015,  ktorým  sa  ustanovujú  opatrenia  týkajúce  sa
                      prístupu k otvorenému internetu a ktorým sa mení smernica 2002/22/ES o univerzálnej
                      službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb
                      a nariadenie (EÚ) č. 531/2012 o roamingu vo verejných mobilných komunikačných
                      sieťach v rámci Únie, ktorého cieľom je stanovenie spoločných pravidiel na zabezpečenie


             18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23