Page 18 - ´výročna správa final.cdr
P. 18
v budúcnosti viesť k zvýšeniu rizík tak pre veriteľov, ako aj spotrebiteľov a ekonomiku
ako celok. Z pohľadu stability slovenského finančného sektora je nevyhnutné, aby vysoký
nárast spotrebiteľských úverov bol postavený na zdravých a udržateľných základoch
a nebol len dôsledkom neobozretného zmierňovania podmienok poskytovania
spotrebiteľských úverov veriteľmi, ktoré bolo v mnohých prípadoch identifikované ako
negatívny dopad na spotrebiteľa. Banky aj ostatní poskytovatelia musia pred poskytnutím
úveru vypočítať ukazovateľ schopnosti splácať úver. Schválená novela zákona zároveň
ukladá podmienku tento ukazovateľ nielen pri poskytovaní úveru vypočítať, ale ho aj
pravidelne prehodnocovať;
ź zákon č. 386/2016 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 171/2005 Z. z.
o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony aktualizuje podmienky
regulácie hazardných hier a nastavuje nové podmienky podnikania v tejto oblasti
prispievajúce k vyššej ochrane spotrebiteľa, hráčov a maloletých, ktoré sú založené
najmä na prevencii a požiadavkách na tzv. zodpovedné hranie, vytvorením registra
fyzických osôb, v ktorom sa evidujú fyzické osoby, ktoré poberajú pomoc v hmotnej
núdzi, dávku v hmotnej núdzi, ochranný príspevok, aktivačný príspevok, príspevok na
nezaopatrené dieťa a príspevok na bývanie, a ktoré sami požiadali o vylúčenie z hrania
hazardných hier alebo ktorým bola diagnostikovaná choroba patologického hráčstva
(toto vylúčenie musí trvať najmenej 6 mesiacov), pričom ak pominú dôvody, správca
registra vykoná sám výmaz osoby. Zákon č. 386/2016 Z. z. ustanovuje efektívnejšie
pravidlá dozoru nad prevádzkovaním a propagovaním hazardných hier, ktoré spočívajú
v rozšírení kompetencií Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky, daňových úradov
a zapojení colných úradov ako novej zložky orgánov dozoru, čím reaguje na opatrenia
ukotvené v Akčnom pláne boja proti daňovým únikom. So zefektívnením dozoru úzko
súvisí snaha obmedziť ponuku nelicencovaných operátorov a jej dostupnosť na území
Slovenskej republiky a jej definovanie ako zakázanej s možnosťou blokovať stránky
s nelegálnym obsahom na základe príkazu súdu. Právna úprava je korešpondujúca
s reguláciou on-line gamblingu v krajinách Európskej únie. Zákon rieši aj
prevádzkovanie výherných prístrojov výlučne v herni za súčasného stanovenia
minimálneho počtu týchto zariadení. Zakazuje sa označenie herne formou reklamy
v akejkoľvek podobe. K súvisiacim úpravám patrí napr. aj zmena systému výpočtu
odvodov z prevádzkovania výherných prístrojov do rozpočtu obce, úprava finančnej
zábezpeky a prehodnotenie sankcií.
Z dielne Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky boli Národnou radou
Slovenskej republiky schválené:
ź zákon č. 266/2016 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 488/2013 Z. z. o diaľničnej
známke a o zmene niektorých zákonov v znení zákona č. 387/2015 Z. z., ktorý
upravuje správne delikty a výšku pokút, pričom vypúšťa možnosť sankcionovať
prevádzkovateľa vozidla opakovane za každý kalendárny deň; režim rozkazného konania
podriaďuje zásade absorpcie sankcií za viaceré správne delikty spáchané v priebehu
jedného kalendárneho mesiaca;
ź zákon č. 353/2016 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 351/2011 Z. z.
o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov reflektuje
legislatívno-technické úpravy vyplývajúce z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady
(EÚ) 2015/2120 z 25. novembra 2015, ktorým sa ustanovujú opatrenia týkajúce sa
prístupu k otvorenému internetu a ktorým sa mení smernica 2002/22/ES o univerzálnej
službe a právach užívateľov týkajúcich sa elektronických komunikačných sietí a služieb
a nariadenie (EÚ) č. 531/2012 o roamingu vo verejných mobilných komunikačných
sieťach v rámci Únie, ktorého cieľom je stanovenie spoločných pravidiel na zabezpečenie
18