Page 15 - ´výročna správa final.cdr
P. 15

ktorými  sú  Kancelária  Národnej  rady  Slovenskej  republiky,  Kancelária  prezidenta
                        Slovenskej  republiky,  Kancelária  verejného  ochrancu  práv,  Kancelária  Súdnej  rady
                        Slovenskej republiky a   Kancelária Ústavného súdu Slovenskej republiky, Kanceláriu
                        Najvyššieho  súdu  Slovenskej  republiky,  ktorá  bude  prostredníctvom  svojich
                        zamestnancov  plniť  úlohy  spojené  s  odborným,  organizačným,  personálnym,
                        ekonomickým administratívnym a technickým zabezpečením činnosti Najvyššieho súdu
                        Slovenskej republiky. Zákon č. 301/2016 Z. z. ustanovuje  prechod pôsobnosti v oblasti
                        správy najvyššieho súdu, s výnimkou personálnych vecí sudcov, z predsedu Najvyššieho
                        súdu  Slovenskej  republiky  na  Kanceláriu  Najvyššieho  súdu  Slovenskej  republiky.
                        Kancelária Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zároveň obsiahne pôsobnosť riaditeľa
                        správy  Najvyššieho  súdu  Slovenskej  republiky.  Zákon  č.  301/2016  Z.  z.  zároveň
                        novelizuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku
                        štátu  v  znení  neskorších  predpisov,  zákon  č.  215/2004  Z.  z.  o  ochrane  utajovaných
                        skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon
                        č.  523/2004  Z.  z.  o  rozpočtových  pravidlách  verejnej  správy  a  o  zmene  a  doplnení
                        niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej
                        službe  a  o  zmene  a  doplnení  niektorých  zákonov  v  znení  neskorších  predpisov.
                        Koncepčne napĺňa táto zmena právnej úpravy pôvodnú ideu zákona o súdoch – oddeľovať
                        organizačne a personálne riadenie výkonu súdnictva od správy súdov;

                     ź zákon č. 2/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej
                        republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný
                        poriadok)  a  o  zmene  a  doplnení  ďalších  zákonov  v  znení  neskorších  predpisov
                        a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vytvára legislatívne podmienky na
                        zefektívnenie  vymáhania  pohľadávok    veriteľov  a  zároveň  poskytnutie  primeranej
                        ochrany  základným  právam  dlžníka  stanovením    jednoznačného  spôsobu  určovania
                        výšky  trov  exekúcie  a  zavedením  procesných  pravidiel  umožňujúcich  rýchlejšiu
                        vymožiteľnosť  právom  chránených  nárokov.  Zákon  č.  2/2017  Z.  z.  zriaďuje  jediný
                        exekučný súd v Slovenskej republike - Okresný súd Banská Bystrica, ktorý má výlučnú
                        kauzálnu  príslušnosť  na  vybavovanie  exekučnej  agendy,  a  zavádza  zásadnú  zmenu,
                        ktorou je zavedenie náhodného výberu súdneho exekútora pre každé exekučné konanie,
                        ktorý bude založený na územnom (teritoriálnom) princípe, a uskutoční sa zo zoznamu
                        exekútorov  sídliacich  v  príslušnom  územnom  obvode,  ktorým  bude  územný  obvod
                        krajského súdu, v ktorom sa nachádza miesto pobytu alebo sídlo povinného, pričom tento
                        náhodný výber sa bude uskutočňovať súčasne podľa princíp „ratione causae“, ktorý má
                        súvis  s  charakterom  samotnej  exekučnej  veci.  Predmetné  ustanovenia  predstavujú
                        významný krok k posilneniu nezávislosti súdneho exekútora, pretrhnutiu väzieb medzi
                        oprávneným a súdnym exekútorom a k  rozhodovaniu  súdneho exekútora o niektorých
                        vybraných otázkach bez potreby ingerencie exekučného súdu. Zákon č. 2/2017 Z. z.
                        stanovuje  jednoznačné  pravidlá  pre  rozhodovanie  o  trovách  exekúcie  a  vo  vzťahu
                        k  exekútorovi    zavádza  paušálne  odmeňovanie,  v  zmysle  ktorého  bude  mať  súdny
                        exekútor nárok na vopred určenú paušálnu odmenu a paušálne výdavky, čím zároveň
                        dôjde aj k odbremeneniu súdov od rozhodovania o trovách exekúcie. Nová právna úprava
                        prispieva  k zníženiu počtu úkonov súdu v exekučnom konaní, ku koncentrácii konania,
                        k posilneniu významu elektronickej komunikácie, čím budú v konečnom dôsledku do
                        značnej  miery  eliminované  vady  a  chybovosť  podaní;  bude  prínosom  v  podobe
                        štruktúrovaných údajov o vývoji exekučnej agendy aj rozšírením obsahu informácií,
                        ktoré by mali byť z centrálneho registra exekúcií zistiteľné. Vo väzbe na novelizáciu
                        Exekučného poriadku sa novelizuje aj  zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb.
                        o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších predpisov
                        vo vzťahu k poplatkovej povinnosti viažucej sa k exekučnému konaniu a   zákon č.
                        461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ktorým sa zavádza
                        výkon  rozhodnutia  vymáhaním  pohľadávok  Sociálnou  poisťovňou. Aj  po  prenesení
                        výkonu rozhodnutia na Sociálnu poisťovňu stále ostáva zachovaná možnosť účastníka
                        konania využiť súdnu ochranu;



                                                                                                          15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20