Page 19 - ´výročna správa final.cdr
P. 19
rovnakého a nediskriminačného zaobchádzania pri poskytovaní služieb prístupu
k internetu a súvisiacich práv koncových užívateľov s dôrazom na ochranu koncových
užívateľov a rešpektovanie zásady technologickej neutrality. Reformou v oblasti
roamingu sa zriaďuje nový mechanizmus tvorby maloobchodných cien za regulované
roamingové služby v rámci celej Únie s cieľom zrušiť maloobchodné roamingové
príplatky bez toho, aby došlo k narušeniu domácich a navštívených trhov. Sankcie sa
ustanovujú v súlade so splnomocňujúcim ustanovením čl. 6 nariadenia a slúžia ako
nástroj prevencie a ochrany koncových užívateľov pred konaním poskytovateľov
elektronických komunikácií vrátane poskytovateľov služieb prístupu k internetu, ktoré je
v rozpore s povinnosťami čl. 3 (zabezpečenie prístupu k otvorenému internetu), čl. 4
(opatrenia v oblasti transparentnosti s cieľom zabezpečiť prístup k otvorenému internetu)
a čl. 5 (dozor a presadzovanie pravidiel) nariadenia. Cieľom novej zákonnej úpravy je
zvýšiť efektívnosť regulácie trhu elektronických komunikácií Úradom pre reguláciu
elektronických komunikácií a poštových služieb (ďalej len „úrad“) najmä v oblasti
prevodu a prenájmu individuálnych povolení na používanie frekvencií, odstrániť
rozdielny prístup k subjektom, ktoré v rámci jedného individuálneho povolenia majú
pridelený väčší počet frekvencií oproti subjektom, ktoré majú v rámci jedného
individuálneho povolenia pridelenú len jednu frekvenciu. Zákon zavádza novú
kompetenciu úradu týkajúcu sa aktualizácie databázy subjektov, ktoré získali
individuálne povolenie prevodom, a úradu zároveň vzniká oprávnenie vyžiadať si od
podniku informácie potrebné pre výpočet jeho obratu. V oblasti štátneho dohľadu
dochádza k úprave terminológie, pristúpilo sa tiež k posilneniu postavenia vlastníka
nehnuteľnosti prostredníctvom úpravy lehôt na uplatnenie jednorazovej náhrady za
nútené obmedzenie užívania nehnuteľnosti. V oblasti sankcií dochádza k zavedeniu
nových pokút, k úprave a špecifikácii pojmov ako predchádzajúce účtovné obdobie či
finančná pomoc. V oblasti konania sa opätovne zavádza inštitút mimosúdneho riešenia
sporov, ktorého cieľom je dať úradu kompetenciu zaoberať sa aj spormi, ktoré nie sú
pokryté zákonom č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Z dielne Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky bol
Národnou radou Slovenskej republiky prijatý:
ź zákon č. 376/2016 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov a o zmene
a doplnení zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších
predpisov, ktorý upravuje možnosť použitia potravín po uplynutí dátumu minimálnej
trvanlivosti v rámci celosvetového trendu na znižovanie strát potravín a odpadu z potravín
vrátane určenia zodpovednosti za bezpečnosť týchto potravín; ďalej ukladá povinnosť
právnickým osobám a fyzickým osobám-podnikateľom, ktoré vykonávajú analýzu
potravín, nahlásiť ŠVPS SR zistenie, že potravina je zdraviu škodlivá. Vypúšťa sa
klauzula vzájomného uznávania, a to z dôvodu požiadavky Európskej komisie na jej
uvedenie v každom vykonávacom predpise k zákonu. Nahrádza sa povinnosť nahlásenia
pred dodávkou niektorých druhov potravín pri distribúcii z členských štátov v zmysle
podmienok voľného pohybu tovaru a dovoze potravín z tretích krajín bežnou trhovou
kontrolou. Ďalej v zmysle nariadenia EÚ o poskytovaní informácií o potravinách sa
upravuje možnosť neposkytovať informáciu o výživovej hodnote potravín výrobcom
malých množstiev potravín a povinnosť označovať pri nebalených potravinách
informáciu o alergénoch v potravinách, ak ich obsahujú, a požiadavka zákazu prepravy
nezlučiteľných druhov potravín.
19