Page 69 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2012
P. 69
konkurencieschopné nízkouhlíkové hospodárstvo. Rovnako sa v ňom prostredníctvom
dobre fungujúceho vnútorného trhu podporuje zníženie energetickej závislosti a finančne
dostupnejšia energia pre podniky a spotrebiteľov.
Rámec pre klímu a energetiku do roku 2030 doplnila podrobná analýza
energetickej bezpečnosti Únie, v ktorej sa zohľadnili aktuálne geopolitické udalosti na
východnej hranici EÚ, spolu so stratégiou, v ktorej sa navrhujú konkrétne opatrenia na
zníženie energetickej závislosti v bezprostrednej budúcnosti i z dlhodobejšieho hľadiska.
Hlavnou prioritou EÚ v oblasti vnútorného trhu a priemyslu bola snaha
o zotavenie po najdlhšej recesii. Z krízy vyplynulo, že silný priemysel je základom
hospodárskej stability. Zlepšenie konkurencieschopnosti priemyslu v Európe
jednoznačne závisí na synergii priemyselnej politiky s energetickou, environmentálnou,
inovačnou a obchodnou politikou.
V roku 2014 boli najdôležitejšou aktivitou v oblasti obchodnej politiky EÚ
rokovania o preferenčnej Dohode o transatlantickom obchodnom a investičnom
partnerstve (Transatlantic Trade and Investment Partnership – TTIP) medzi EÚ a USA.
V kontexte transatlantickej agendy EÚ boli v auguste 2014 ukončené technické rokovania
o otvorených otázkach medzi EÚ a Kanadou o Komplexnej hospodárskej a obchodnej
dohode (Comprehensive Economic and Trade Agreement - CETA).
Veda, výskum a inovácie boli v roku 2014 naďalej zásadným zdrojom pre
obnovený rast EÚ a pre dosiahnutie cieľov Stratégie Európa 2020. Aktivity inštitúcií EÚ
a členských štátov sa v roku 2014 nesústredili na návrhy právne záväzných aktov, ale
venovali sa budovaniu Európskeho výskumného priestoru (ERA) a hodnoteniu Stratégie
Európa 2020, ktorá je úzko prepojená so Stratégiou pre inteligentnú špecializáciu
a rovnako s operačným programom pre výskum a inovácie.
V oblasti zamestnanosti a sociálnej politiky v priebehu roka 2014 pokračovali
rokovania o viacerých návrhoch právnych aktov, ktoré sú predmetom rokovania už
niekoľko rokov (zatiaľ bez záveru). Ide najmä o návrh smernice o zavádzaní opatrení na
podporu zlepšenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci tehotných pracovníčok
a pracovníčok krátko po pôrode alebo dojčiacich pracovníčok, návrh smernice o zlepšení
rodovej vyváženosti medzi riadiacimi pracovníkmi spoločností kótovaných na burze
a o súvisiacich opatreniach a návrh smernice o vykonávaní zásady rovnakého
zaobchádzania s osobami bez ohľadu na náboženské vyznanie alebo vieru, zdravotné
postihnutie, vek alebo sexuálnu orientáciu. Na druhej strane boli uverejnené nové návrhy,
ktorých cieľom je pomôcť pri dosahovaní cieľov stanovených v Stratégii Európa 2020.
Ide napr. o návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o Európskej sieti
služieb zamestnanosti, prístupe pracovníkov k službám v oblasti mobility
a integrácie trhov práce (EURES). Cieľom návrhu je reformovať sieť EURES na
účinný nástroj pre uchádzačov o zamestnanie a zamestnávateľov, ktorí majú záujem
o mobilitu pracovnej sily v rámci EÚ. Nový nástroj by mal okrem doterajšej poradenskej
funkcie pri hľadaní zamestnania poskytovať kompletnú ponuku voľných pracovných
67