Page 65 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2012
P. 65

3. Pôsobenie Národnej rady Slovenskej republiky v záležitostiach

                        Európskej únie




                     3.1 Pôsobenie v rámci Európskej únie


                            V roku 2014 Národná rada SR na základe platného právneho rámca naďalej plnila
                     úlohy  súvisiace  s  členstvom  Slovenskej  republiky  v  Európskej  únii,  vrátane  úloh
                     týkajúcich sa kontrolnej právomoci Národnej rady SR vo vzťahu k vláde SR. V zmysle
                     čl.  2  ods.  2  ústavného  zákona  č.  397/2004  Z.  z.,  Národná  rada  poverila  výkonom
                     pôsobnosti  v  záležitostiach  EÚ  Výbor  NR  SR  pre  európske  záležitosti  (VEZ).
                     O  prerokúvaní  záležitostí  EÚ  v  parlamente  hovorí  §  58a  zákona  č.  350/1996  Z.  z.
                     o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov, v ktorom sa podrobnejšie uvádzajú
                     pravidlá a postup rokovania výboru pre európske záležitosti. Pôsobnosť výboru svojou
                     podstatou  nadväzuje  na  ústavný  zákon  č.  397/2004  Z.  z.,  ktorý  umožňuje  výboru
                     schvaľovať  záväzné  stanoviská  SR  (tzv.  mandáty)  pre  členov  vlády    zastupujúcich
                     Slovenskú republiku na zasadnutiach Európskej rady a jednotlivých formácií Rady EÚ.
                     Expertným  zázemím  Výboru  NR  SR  pre  európske  záležitosti  je  Odbor  pre  európske
                     záležitosti  Kancelárie  Národnej  rady  SR,  ktorý  o.  i.  vypracúva  podklady  a  odborné
                     stanoviská  k  právne  záväzným  aktom  a  iným  aktom  EÚ,  ako  aj  k  súladu  návrhov
                     so  zásadou subsidiarity.
                            Výbor pre európske záležitosti v danom období prerokoval informácie o nových
                     návrhoch právnych aktov EÚ a o predbežných stanoviskách predložených v súlade s §
                     58a  ods.  8  rokovacieho  poriadku  Národnej  rady  SR.  K  návrhom  vybraným  členmi
                     výboru, predovšetkým k takým, ktorých prijatie má pre záujmy Slovenskej republiky
                     osobitný význam, výbor požiadal o stanoviská jednotlivé vecne príslušné výbory.
                            Výbor  taktiež  schvaľoval  návrhy  stanovísk  Slovenskej  republiky  k  návrhom
                     právnych aktov EÚ, o ktorých rokovali príslušné orgány EÚ (Európska rada a jednotlivé
                     formácie Rady EÚ).
                            Činnosť Výboru NR SR pre európske záležitosti v prvom polroku 2014 čiastočne
                                                                                     1
                     reflektovala priority gréckeho predsedníctva v Rade Európskej únie , priority talianskeho
                                                            2
                     predsedníctva  v  druhom  polroku  2014   a  Pracovný  program  Komisie  na  rok  2014,
                     o ktorom boli členovia výboru informovaní na svojej 38. schôdzi dňa 13. februára 2014.
                     Členovia  Výboru  NR  SR  pre  európske  záležitosti  boli  v  roku  2014  pravidelne
                     informovaní o témach rokovaní Európskej rady (ER). Stanoviská Slovenskej republiky




                     1  Grécke predsedníctvo v Rade EÚ (1. polrok 2014) malo hlavné prioritné oblasti činnosti zamerané na: 1.
                     Podporu rastu, zamestnanosti a kohézie; 2. Ďalšiu integráciu EÚ, osobitne Hospodársku a menovú úniu; 3.
                     Migráciu, hranice a mobilitu; 4. Námornú politiku.
                     2  V poradí dvanáste talianske predsedníctvo (IT PRES) spadalo do obdobia zmien v zložení európskych
                     inštitúcií (konštituovanie  novej Európskej komisie a nové rozloženie síl  v Európskom  parlamente), čo
                     zásadným spôsobom obmedzilo legislatívnu aktivitu v danom období. Iniciatívy IT PRES boli zamerané
                     na podporu rastu a zamestnanosti, digitálnu agendu, nelegálnu migráciu.

                                                              63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70