Page 68 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2012
P. 68

spoločnosti.  Predmetný  návrh  vyvolal  viaceré  obavy  v  Rakúsku,  v  Nemecku  aj
                     v  Portugalsku.  Obe  komory  rakúskeho  parlamentu  (Nationalrat  aj  Bundesrat)  podali
                     odôvodnené stanoviská k predmetnému návrhu a portugalský parlament začal politický
                     dialóg v súvislosti so skúmaným návrhom. Výbor pre európske záležitosti NR SR neprijal
                     k uvedenému návrhu odôvodnené stanovisko, návrh zobral na vedomie a požiadal o návrh
                     stanoviska Ústavnoprávny výbor NR SR.

                            Dňa  11.  decembra  2014  podali  štátni  tajomníci  Ministerstva  vnútra  SR
                     a  Ministerstva  spravodlivosti  SR  informáciu  o  rokovaní  Rady  EÚ  pre  spravodlivosť
                     a  vnútorné  záležitosti,  ktorá  sa  uskutočnila  4.  a  5.  decembra  2014.  Okrem  iného  sa
                     poslanci  venovali  rokovaniam  týkajúcim  sa  návrhu  smernice  o  zriadení  európskej
                     prokuratúry, ktorý vyvolal značné obavy nielen na európskej, ale aj na národnej úrovni.

                           Prioritnú tému v oblasti dopravnej politiky EÚ predstavovala za dané obdobie
                     železničná doprava, konkrétne štvrtý železničný balík, predložený Európskou komisiou
                     v januári 2013. Grécke predsedníctvo (1. polrok 2014) sa sústredilo na prerokovanie troch
                     návrhov  technického  piliera  (smernica  o  bezpečnosti,  smernica  o  interoperabilite,
                     nariadenie o Železničnej agentúre EÚ (ERA)). Pri týchto návrhoch už bola v podstate
                     ukončená hlavná časť diskusie v rámci pracovnej skupiny Rady a bola prijatá politická
                     dohoda.  Počas  talianskeho  predsedníctva  (2.  polrok  2014)  sa  uskutočnila  rozprava
                     k  trhovému  (politickému)  pilieru  balíka,  ktorý  pozostáva  z  návrhu  novely  smernice,
                     ktorou sa zriaďuje jednotný európsky železničný priestor, pokiaľ ide o otvorenie trhu
                     so    službami  vnútroštátnej  osobnej  železničnej  dopravy,  ako  aj  z  návrhu  nariadenia,
                     ktorým  sa  mení  nariadenie  č.  370/2007,  pokiaľ  ide  o  otvorenie  trhu  so  službami
                     vnútroštátnej  osobnej  železničnej  dopravy.  Na  decembrovej  Rade  EÚ  pre  dopravu,
                     telekomunikácie a energetiku bolo prijaté všeobecné smerovanie aj k tretiemu návrhu
                     trhového  piliera  -  k  návrhu  na  zrušenie  nariadenia  o  normalizácii  účtov.  Na  základe
                     žiadosti  o  návrh  stanoviska  výboru  pre  európske  záležitosti  rokoval  k  jednotlivým
                     návrhom balíka Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti na svojej schôdzi dňa 6. mája
                     2014.

                            V  leteckej  doprave  dominovala  politika  jednotného  vzdušného  priestoru  –
                     ambíciou  talianskeho  predsedníctva  bolo  presadiť  navrhnuté  riešenia  na  zlepšovanie
                     riadenia  európskeho vzdušného priestoru a odstrániť tým problémy vznikajúce z jeho
                     fragmentácie.

                            V rámci agendy týkajúcej sa telekomunikácií sa obidve predsedníctva v roku
                     2014  (grécke  a  talianske)  orientovali  na  využívanie  potenciálu  digitálneho  sektora
                     v medzinárodnom kontexte. Prioritou bolo odstránenie fragmentácie trhu a dokončenie
                     jednotného  telekomunikačného  trhu,  interoperabilita  sietí  a  sieťová  informačná
                     bezpečnosť.

                            Najdôležitejšou iniciatívou v oblasti energetiky a životného prostredia v roku
                     2014 bol rámec politík v oblasti klímy a energetiky na obdobie rokov 2020 až 2030,
                     zverejnený Komisiou v januári 2014. Navrhujú sa v ňom ambiciózne ciele pri znižovaní
                     emisií  skleníkových  plynov  a  obnoviteľnej  energie  ako  súčasť  prechodu  Únie  na


                                                              66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73