Page 71 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2012
P. 71
prítomní poslanci a zástupcovia európskych inštitúcií na témy: demokratická legitimita
ekonomických programov, fiškálny dohľad a Európsky semester - jeho implementácia
v roku 2013 a priority cyklu pre rok 2014. V rámci diskusie v medziparlamentných
výboroch sa predseda výboru aktívne zúčastnil zasadnutia ohľadom zamestnanosti
a sociálnych záležitostí v EÚ. Účastníci hovorili o sociálnej dimenzii Hospodárskej
a menovej únie, o stave a príčinách nezamestnanosti (najmä mladých ľudí) v EÚ a tiež
o dôchodkových reformách.
Predseda výboru a jeho členovia sa aktívne zúčastňovali na medziparlamentnej
konferencii COSAC, na ktorej sa štyrikrát ročne stretávajú predsedovia a poslanci
európskych parlamentných výborov z členských štátov EÚ. Hlavnou témou stretnutia
predsedov (27. 1. 2014, Atény) bolo posilnenie väzieb medzi občanmi a EÚ. Na rokovaní
rezonovala aj téma týkajúca sa situácie na Ukrajine, ktorá bola predmetom diskusie aj na
následnom plenárnom zasadnutí (15. - 17. 6. 2014, Atény). Toto stretnutie však bolo
venované aj výsledkom volieb do Európskeho parlamentu a boju proti nezamestnanosti.
Je dôležité spomenúť, že na tomto stretnutí podporil predseda výboru list komisárovi pre
obchod Karlovi De Guchtovi ohľadom transatlantickej obchodnej dohody TTIP, ktorý
iniciovali holandskí partneri. V liste 21 komôr národných parlamentov žiada komisára,
aby komplexné obchodné dohody ako CETA a TTIP boli považované za tzv. zmiešané
zmluvy patriace do kompetencie EÚ aj členských štátov (nielen výlučne do kompetencie
5
Komisie).
Predseda výboru pre európske záležitosti taktiež podporil list navrhnutý dánskou
predsedníčkou výboru pre európske záležitosti ohľadne úlohy národných parlamentov
v EÚ a vytvorenia pracovnej skupiny Európskej komisie, ktorá by sa tejto téme venovala.
Ďalšie stretnutie predsedov (18. 7. 2014, Rím) bolo zamerané na budúcnosť EÚ
v kontexte situácie po voľbách do Európskeho parlamentu. Zástupcovia Talianska
predstavili priority svojho predsedníctva a následne sa účastníci venovali téme týkajúcej
sa európskych štrukturálnych a investičných fondov na roky 2014 - 2020. K obchodnej
dohode TTIP sa vyjadrili členovia výboru aj na druhom plenárnom zasadnutí (30. 11. - 2.
12. 2014, Rím). Predseda výboru tiež vystúpil k téme európske integračné perspektívy,
globálna úloha EÚ a premietnutie jej politík v Stredomorí a východnej Európe.
5 Pri zmluvách so zmiešaným charakterom bude okrem ratifikácie na úrovni EÚ potrebná aj ratifikácia v
jednotlivých členských štátoch. Na úrovni EÚ bude o vstupe dohody do platnosti rozhodovať EP a Rada
EÚ. EP musí udeliť súhlas jednoduchou väčšinou prítomných poslancov. Rada EÚ sa uznáša
kvalifikovanou väčšinou.
Ratifikácia na úrovni členských štátov podlieha vnútroštátnym predpisom pre ratifikáciu medzinárodných
dohôd. V SR sa zmiešaná dohoda ratifikuje v súlade s čl. 7 Ústavy SR a Pravidlami pre uzatváranie
medzinárodných zmlúv a zmluvnú prax (schválené uznesením vlády SR č. 743 z 21. októbra 2009). Dohodu
podpíše prezident alebo ním splnomocnený zástupca s výhradou ratifikácie v NR SR. NR SR schvaľuje
medzinárodnú zmluvu nadpolovičnou väčšinou všetkých poslancov (čl. 84 ods. 3 Ústavy SR).
69