Page 36 - Obsah
P. 36
3. Vzťah Národnej rady Slovenskej republiky a Kancelárie NR SR k
verejnosti a médiám
Komunikačný odbor Kancelárie Národnej rady SR (do 1. októbra 2010 oddelenie komunikácie
s médiami a verejnosťou) komunikoval a nadväzoval kontakt s občanmi hneď viacerými spôsobmi,
ktoré sú jednak jeho povinnosťou, ale aj snahou Národnej rady SR o priblíženie sa verejnosti.
3.1. Verejnosť v Národnej rade Slovenskej republiky
Národná rada SR býva okrem bežných dní prístupná verejnosti špeciálne v Deň otvorených
dverí. V roku 2010 sa prvýkrát toto podujatie uskutočnilo 17. novembra, ktorý si verejnosť u nás
pripomína ako štátny sviatok boja za slobodu a demokraciu.
Návštevníci mohli vidieť interiér nielen hlavnej budovy s rokovacou sálou, ale aj historickú
budovu Národnej rady SR na Župnom námestí. Z jednej budovy do druhej ich odviezla kyvadlová
doprava. Okrem výstavy s tematikou novembrových udalostí roku 1989 mohli účastníci diskutovať na
túto tému so samotnými protagonistami nežnej revolúcie. Každý, kto mal záujem, odniesol si
informačné materiály o Národnej rade SR, jej histórii, o Bratislavskom hrade a jeho rekonštrukcii.
Detskí návštevníci dostali malé darčeky a pripravené boli pre ne tiež animačné hry. Vyvrcholením
programu bol koncert na Námestí SNP, na mieste nežnej revolúcie. Vystúpili kapely Základnej
umeleckej školy Exnárova, skupina Margot so speváčkou Andreou Zimányiovou a na záver populárny
spevák Martin Chodúr.
3.2. Žiadosti o informácie
Informovanie verejnosti je dlhodobou prioritou Národnej rady SR. Poslanci Národnej rady SR
ako volení zástupcovia občanov sú priamym spojením medzi parlamentom a verejnosťou.
Komunikačný odbor podporil tento vzťah aktivitami umožňujúcimi občanom lepšie pochopiť prácu
a úlohu parlamentu. Cieľ rýchlo a pravdivo informovať verejnosť sledovala aj rekonštrukcia
parlamentnej internetovej stránky, ktorou sa zabezpečil jednoduchý prístup k množstvu
dokumentov. Aj vďaka tomu došlo k miernej redukcii žiadostí prichádzajúcich tradičnými spôsobmi.
Napriek tomu odbor odpovedal na stovky ďalších podaných ústne, telefonicky či elektronickou
poštou. Podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám bolo v roku 2010 evidovaných 199
žiadostí. Prevažná časť sa týkala legislatívnej činnosti, ďalšiu početnú skupinu tvorili žiadosti súvisiace
s efektívnym nakladaním s verejnými prostriedkami. Časté boli aj žiadosti týkajúce sa poslancov, ich
hlasovania alebo vystúpenia v rozprave, účasti na zahraničných cestách či ich platov. Všetky žiadosti
boli vybavené v zákonnej lehote. V jednom prípade povinná osoba obmedzila žiadateľovi prístup
k informáciám v zmysle § 15 ods. 1 zákona o slobodnom prístupe.
3.3. Kontakt s médiami
Okrem občanov pýtajúcich sa na fakty o Národnej rade SR a jej poslancoch sa živo o dianie
v parlamente zaujímali najmä médiá. Ich poslanie je nielen informovať verejnosť o dianí
v parlamente, ale týmto spôsobom aj kontrolovať zákonodarnú moc danú do rúk poslancom voleným
občanmi. Médiá aj vďaka komunikačnému odboru mohli sprostredkovať získané informácie