Page 36 - Obsah
P. 36

3. Vzťah Národnej rady Slovenskej republiky a Kancelárie NR SR k
               verejnosti a médiám


                      Komunikačný odbor Kancelárie Národnej rady SR (do 1. októbra 2010 oddelenie komunikácie
               s médiami  a verejnosťou)  komunikoval  a nadväzoval  kontakt  s občanmi  hneď  viacerými  spôsobmi,
               ktoré sú jednak jeho povinnosťou, ale aj snahou Národnej rady SR o priblíženie sa verejnosti.

               3.1. Verejnosť v Národnej rade Slovenskej republiky


                      Národná rada SR býva okrem bežných dní prístupná verejnosti špeciálne v Deň otvorených
               dverí. V roku 2010 sa prvýkrát toto podujatie uskutočnilo 17. novembra, ktorý si verejnosť u nás
               pripomína ako štátny sviatok boja za slobodu a demokraciu.

                      Návštevníci mohli vidieť interiér nielen hlavnej budovy s rokovacou sálou, ale aj historickú
               budovu Národnej rady SR na Župnom námestí. Z jednej budovy do druhej ich odviezla kyvadlová
               doprava. Okrem výstavy s tematikou novembrových udalostí roku 1989 mohli účastníci diskutovať na
               túto tému so samotnými protagonistami nežnej revolúcie. Každý, kto mal záujem, odniesol si
               informačné materiály o Národnej rade SR, jej histórii, o Bratislavskom hrade a jeho rekonštrukcii.
               Detskí návštevníci dostali malé darčeky a pripravené boli pre ne tiež animačné hry. Vyvrcholením
               programu bol koncert na Námestí SNP, na mieste nežnej revolúcie. Vystúpili kapely Základnej
               umeleckej školy Exnárova, skupina Margot so speváčkou Andreou Zimányiovou a na záver populárny
               spevák Martin Chodúr.


               3.2. Žiadosti o informácie

                      Informovanie verejnosti je dlhodobou prioritou Národnej rady SR. Poslanci Národnej rady SR
               ako  volení  zástupcovia  občanov  sú  priamym  spojením  medzi  parlamentom  a verejnosťou.
               Komunikačný odbor podporil tento vzťah aktivitami umožňujúcimi občanom lepšie pochopiť prácu
               a úlohu  parlamentu.  Cieľ  rýchlo  a pravdivo  informovať  verejnosť  sledovala  aj  rekonštrukcia
               parlamentnej  internetovej  stránky,  ktorou  sa  zabezpečil  jednoduchý  prístup  k množstvu
               dokumentov. Aj vďaka tomu došlo k miernej redukcii žiadostí prichádzajúcich tradičnými spôsobmi.
               Napriek  tomu  odbor  odpovedal  na  stovky  ďalších  podaných  ústne,  telefonicky  či  elektronickou
               poštou.  Podľa  zákona  o slobodnom  prístupe  k informáciám  bolo  v roku  2010  evidovaných  199
               žiadostí. Prevažná časť sa týkala legislatívnej činnosti, ďalšiu početnú skupinu tvorili žiadosti súvisiace
               s  efektívnym nakladaním s verejnými prostriedkami. Časté boli aj žiadosti týkajúce sa poslancov, ich
               hlasovania alebo vystúpenia v rozprave,  účasti na zahraničných cestách či ich platov. Všetky žiadosti
               boli  vybavené  v zákonnej  lehote.  V jednom  prípade  povinná  osoba  obmedzila  žiadateľovi  prístup
               k informáciám v zmysle § 15 ods. 1 zákona o slobodnom prístupe.



               3.3. Kontakt s médiami


                      Okrem občanov pýtajúcich sa na fakty o Národnej rade SR a jej poslancoch sa živo o dianie
               v parlamente  zaujímali  najmä  médiá.  Ich  poslanie  je  nielen  informovať  verejnosť  o dianí
               v parlamente, ale týmto spôsobom aj kontrolovať zákonodarnú moc danú do rúk poslancom voleným
               občanmi.  Médiá  aj  vďaka  komunikačnému  odboru  mohli  sprostredkovať  získané  informácie
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41