Page 32 - Obsah
P. 32

nadobudnutie  platnosti  Lisabonskej  zmluvy  a s tým  súvisiaci  významnejší  vplyv  národných
               parlamentov EÚ na proces tvorby európskej legislatívy pri monitorovaní súladu legislatívnych aktov
               EÚ so zásadou subsidiarity. V tomto kontexte treba uviesť, že Výbor NR SR pre európske záležitosti v
               žiadnom  z  nim  prerokúvaných  legislatívnych  aktov  EÚ  v roku  2010  nenašiel  rozpor  so  zásadou
               subsidiarity. Preto Národná rada SR, resp. VEZ NR SR ako príslušný delegovaný výbor, neprijali tzv.
               odôvodnené stanovisko, ktoré umožňuj národným parlamentom EÚ (v prípade naplnenia požiadaviek
               stanovených Lisabonskou zmluvou) zasiahnuť do legislatívneho procesu v EÚ.

                      V súvislosti  so  získaním  výraznejších  právomocí  národnými  parlamentmi  EÚ  a ich  možným
               vplyvom  na  legislatívny  proces  v EÚ  za  osobitnú  zmienku  stojí  odborná  diskusia  s podpredsedom
               Európskej  komisie  a komisárom  pre  medziinštitucionálne  vzťahy  a administratívne  záležitosti
               Marošom Šefčovičom na spoločnom zasadnutí VEZ NR SR a Zahraničného výboru NR SR začiatkom
               marca 2010. Komisár Šefčovič, ktorý vystúpil aj v pléne NR SR, sa pri výmene názorov s poslancami
               spomínaných  dvoch  výborov  sústredil  na  predstavenie  priorít  novej  Európskej  komisie  (ujala  sa
               funkcie 10. 2. 2010 po predchádzajúcom súhlase Európskeho parlamentu) a na silnejšie postavenie
               národných parlamentov v dôsledku nadobudnutia platnosti Lisabonskej zmluvy. Národná rada SR ani
               Výbor NR SR pre európske záležitosti nestihli prerokovať legislatívny program Európskej komisie na
               rok  2010,  keďže  bol  zverejnený  neskôr  (až  koncom  marca  2010)  a tiež  pre  zrejmý  časový    faktor
               v podmienkach  SR,  akým  bolo  ukončenie  IV.  volebného  obdobia  tesne  pred  nastávajúcimi
               parlamentnými voľbami.

                      V  novembri 2010 Výbor NR SR pre európske záležitosti na spoločnom rokovaní s Výborom
               NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a Výborom NR SR pre financie a rozpočet odborne
               diskutoval s Connie Hedegaard, komisárkou EÚ pre opatrenia na ochranu klímy. Na tomto stretnutí
               rezonovali  najmä  otázky  spojené  s ochranou  klímy  vo  väzbe  na  priority  EÚ  v  roku  2011  v oblasti
               klimatických zmien. V  septembri 2010 VEZ NR SR spolu s Výborom NR SR pre hospodárstvo, výstavbu
               a dopravu a s  Výborom NR SR pre financie a rozpočet prerokoval s Michelom Barnierom, komisárom
               EÚ pre vnútorný trh a služby, tému fungovania vnútorného trhu a finančných služieb EÚ.

                      Aj v V. volebnom období uplatňoval VEZ NR SR svoju kontrolnú právomoc v celom spektre
               politík EÚ. Napríklad z pohľadu hospodárskych a finančných záležitostí výbor sa kontinuálne zaoberal
               fiškálnou  konsolidáciou  a štrukturálnymi  reformami  v členských  štátoch  EÚ,  posilňovaním  Paktu
               stability a rastu, Stratégiou Európa 2020 (v kontexte širšej reformy správy ekonomických záležitostí),
               koordináciou  hospodárskych  politík  (v súvislosti  s  ich  začlenením  do  nového  cyklu  dohľadu  tzv.
               európskeho  semestra)  alebo  tiež  problematikou  vytvorenia  Európskeho  finančného  stabilizačného
               mechanizmu,  ktorého  primárnym  cieľom  vzniku  bolo  zabezpečenie  stability  v rámci  eurozóny  ako
               celku. V daňovej oblasti sa v porovnaní so IV. volebným obdobím substantívne nové témy neobjavili.
               Významnú  pozornosť  si  vyžiadalo  aj  schvaľovanie  všeobecného  rozpočtu  EÚ  na  rok  2011  (v
               podmienkach  Lisabonskej  zmluvy  schvaľovaného  prvýkrát  ako  legislatívneho  aktu  na  základe
               spolurozhodovacej  procedúry).  V oblasti  spravodlivosti  a vnútra k najdiskutovanejším  patrili  návrhy
               smernice  Európskeho  parlamentu  a Rady  o podmienkach  vstupu  a pobytu  štátnych  príslušníkov
               tretích  krajín  na  účely  sezónneho  zamestnania  a smernice  Európskeho  parlamentu  a Rady
               o podmienkach  vstupu  a pobytu  štátnych  príslušníkov  tretích  krajín  v rámci  vnútropodnikového
               presunu v EÚ; tiež návrh smernice o európskom ochrannom príkaze, návrhy zamerané na ochranu
               detí pred sexuálnym zneužívaním a vykorisťovaním a na boj proti obchodovaniu s ľuďmi. Kontinuálne
               bola  v centre  pozornosti  aj  elektronizácia  justície  a jej  zjednodušenie  na  základe  vzájomného
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37