Page 34 - Obsah
P. 34

V IV. volebnom období NR SR sa v kontexte globálnej hospodárskej a finančnej krízy VEZ NR
               SR  venoval  konsolidácii  ekonomickej  situácie  v EÚ  a jej  členských  štátoch,  reforme  finančného
               systému  v EÚ,  dlhodobej  Stratégii  Európa  2020  (vrátane  jej  kľúčového  prvku  -  tzv.  európskeho
               semestra,  platného  od  roku  2011  a zameraného  na  zosúladenie  nástrojov  Paktu  stability  a rastu
               a Stratégie Európa 2020). V daňovej politike prevládala téma vyššej transparentnosti, lepšej správy
               a boja  proti  daňovým  podvodom.  V súvislosti  s rozpočtom  EÚ  bola  dôležitou  napr.  zmena
               rozpočtových pravidiel a príprava všeobecného rozpočtu na rok 2011. VEZ NR SR nadviazal na svoje
               predchádzajúce  diskusie  z roku  2009  s predstaviteľmi  Ministerstva  zdravotníctva  SR  pri  smernici
               Európskeho  parlamentu  a Rady  o uplatňovaní  práv  pacientov  pri  cezhraničnej  zdravotnej
               starostlivosti. Podobne výbor využil predchádzajúce diskusie aj v oblasti spoločnej migračnej politiky,
               budovania  spoločného  azylového  systému,  viacročného  strategického  programu  v oblasti  slobody,
               bezpečnosti  a spravodlivosti  (tzv.  Štokholmského  programu),  ale  aj  elektronizácie  justície  či
               zjednodušovania  jej  práce  na  základe  vzájomného  uznávania  a výkonu  rozhodnutí.  Vo  svetle
               Lisabonskej zmluvy sa VEZ NR SR dôkladnejšie zaoberal aj návrhmi legislatívnych aktov v oblasti boja
               proti obchodovaniu s ľuďmi a ochrany detí proti sexuálnemu zneužívaniu a vykorisťovaniu. V rámci
               politiky  životného  prostredia  rezonovala  najmä  ochrana  biodiverzity  a klimatické  zmeny  (najmä
               z pohľadu príprav ďalšej konferencie OSN o zmenách klímy v mexickom Cancúne koncom roku 2010).
               V oblasti  dopravy,  telekomunikácií  a energetiky  sa  ako  ústredné  témy  vyprofilovali  poplatky  za
               bezpečnostnú  ochranu,  vyšetrovanie  a prevencia  nehôd  v civilnom  letectve,  hľadanie  riešení
               a východísk z krízy spôsobenej v civilnom letectve aktívnou činnosťou islandskej sopky; kľúčová bola
               iniciatíva  prierezovej  agendy  Stratégia  Európa  2020  v telekomunikačnej  oblasti  pod  názvom
               „Digitálna agenda pre Európu“ a jednotný európsky trh elektronických komunikácií a v neposlednom
               rade  aj  energetická  bezpečnosť  a  účinnosť,  bezpečnosť  dodávok  energie,  vývoj  nízkouhlíkových
               technológií  a príprava  novej  energetickej  stratégie  pre  Európu  na  roky  2011-2020.  V oblasti
               konkurencieschopnosti  boli  v popredí  napr.  problematika  lepšej  regulácie  a znižovanie
               administratívnej  záťaže,  ale  tiež  balík  komplexnej  patentovej  reformy  v  záujme  vytvorenia
               celoeurópskeho systému pre patentové spory a jednotný patent, ale aj nová priemyselná politika,
               zvyšovanie  účinnosti  pri  presadzovaní  práv  duševného  vlastníctva  na  vnútornom  trhu,  návrh
               smernice  o právach  spotrebiteľov  a smernica  o  službách  alebo  príprava  novej  stratégie  pre
               konkurencieschopnosť a rast po roku 2010. V pôdohospodárskej a rybolovnej politike bola v centre
               diskusií  budúcnosť  Spoločnej  poľnohospodárskej  politiky  (napr.  z pohľadu  zrovnoprávňovania
               podmienok  a podpory  pre  všetkých  poľnohospodárov  v EÚ  alebo  zjednodušovania  právnych
               predpisov v oblasti priamych platieb s dôrazom na krížové plnenie). Na okraji záujmu však neboli ani
               témy ako konkurencieschopnosť agropotravinárskeho priemyslu, podpora zlepšenia vnímania ženy
               vo  vidieckych  oblastiach  (v  rámci  rovnosti  príležitostí  medzi  mužmi  a ženami),  lepšie  fungovanie
               potravinového  reťazca,  sektor  mlieka  alebo  zdravie  a  dobré  životné  podmienky  zvierat.  V rámci
               procesu  kontroly  a  podieľania  sa  na  tvorbe  pozícií  Slovenskej  republiky    v  zahraničnej
               a bezpečnostnej  politike  v  agende  VEZ-u  NR  SR  dominoval  Západný  Balkán, v kontexte  ktorého sa
               prioritná  pozornosť  zameriavala  na  Chorvátsko  (predovšetkým  z  pohľadu  oživenia  prístupového
               procesu Záhrebu po podpísaní tzv. arbitrážnej dohody medzi ním a Slovinskom v novembri 2009) a na
               Srbsko  (v  kontexte  podania  prihlášky  Srbska  za  člena  EÚ  v decembri  2009  a rozhodnutia  Rady  EÚ
               v júni  2010  zvýšiť  úroveň svojich  vzťahov  s Belehradom  prostredníctvom  ratifikovania  Stabilizačnej
               a asociačnej  dohody  EÚ  so  Srbskom).  Prioritnou  zostala  aj  Európska  susedská  politika,  resp.  jej
               východná  dimenzia,  s osobitným  dôrazom  na  Ukrajinu  (predovšetkým  z pohľadu  prezidentských
               volieb na Ukrajine v prvých mesiacoch 2010). Úplne novou témou, ktorá začala v diskusiách výboru
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39