Page 43 - NRSR_vyrocna_sprava.indd
P. 43

Výročná správa Národnej rady Slovenskej republiky 2009










            ného vzdelávania a povinného vzdelávania na základe zákona, zamerala hlavne na zvyšovanie jazykových znalostí
            zamestnancov. Celkovo sa jazykového vzdelávania angličtiny, francúzštiny a nemčiny zúčastňovalo 105 zamestnan-
            cov kancelárie.



            Starostlivosť o zamestnancov Kancelárie NR SR

                  V kancelárii pôsobí ako zástupca zamestnancov odborová organizácia. Vzájomné vzťahy medzi kanceláriou
            a zamestnancami sa riešia prostredníctvom kolektívneho vyjednávania. V  roku 2009 bol v kancelárii dohodnutý
            37,5-hodinový pracovný týždeň pre zamestnancov v jednozmennej prevádzke, 36,25-hodinový pracovný týždeň pre
            zamestnancov v dvojzmennej prevádzke a 35-hodinový pracovný týždeň na pracoviskách s nepretržitým režimom
            práce.

                  Zamestnanci majú tiež možnosť využívať účelové zariadenia kancelárie v Častej – Papierničke a v Tatranskej
            Lomnici. V záujme upevňovania vzťahov medzi zamestnancami a zlepšovania pracovnej klímy kancelária spolu s od-
            borovou organizáciou pravidelne ročne organizuje tematicko-športový deň, ktorého nosnou náplňou je športová
            súťaž o putovný pohár vedúceho Kancelárie NR SR. V roku 2009 sa uskutočnil už jeho XII. ročník a zúčastnilo sa ho
            okolo 300 zamestnancov kancelárie.




            4. 2.   Aktivity Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky podporujúce kvalitu práce poslancov


                  Prácu poslancov v značnej miere podporujú materiály, stanoviská, analýzy a medzinárodné porovnania spra-
            covávané úsekom legislatívy a aproximácie práva a úsekom Parlamentného inštitútu. Obe pracoviská sa zameriavali
            na poskytovanie podpory NR SR pri jej legislatívnej a kontrolnej, ale aj pri kreačnej a reprezentatívnej funkcii.

            4.2.1. Oblasť legislatívy a aproximácie práva


                  V roku 2009 úsek legislatívy a aproximácie práva plnil zverené odborné úlohy a vykonával najmä určené hlav-
            né činnosti, ktoré súvisia so zákonodarnou činnosťou NR SR v oblasti legislatívneho procesu tvorby zákonov a pre-
            berania právnych aktov Európskej únie. V rámci toho posudzoval všetky návrhy zákonov, ktoré boli predložené do NR
            SR a vypracoval k nim celkovo 329 informácií z hľadiska splnenia náležitostí stanovených zákonom č. 350/1996 Z. z.
            o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.

                  Následne ku všetkým 164 návrhom zákonov, ktoré boli schválené do druhého čítania, vypracoval odborné sta-
            noviská, obsahujúce najmä posúdenie ich súladu s Ústavou Slovenskej republiky, s ostatnými zákonmi a vyváženosti
            s celým právnym poriadkom, ich zlučiteľnosti s právom Európskej únie a  súladu s medzinárodnými zmluvami, ktorými
            je Slovenská republika viazaná. Takmer vo všetkých prípadoch zároveň navrhol aj potrebné legislatívno-technické
            úpravy a vo viacerých upozornil aj na možné aplikačné problémy.

                  V  dôsledku celosvetovej finančnej krízy bol v roku 2009 prijatý väčší počet zákonov v skrátenom legislatívnom
            konaní (spolu 25), čo si vyžiadalo zvýšenú pozornosť a požiadavky na zabezpečenie kvality predkladaných návrhov
            zákonov, ako aj na sledovanie vzájomných súvislostí s inými právnymi úpravami. Vzhľadom na to sa zvýšil počet ná-
            vrhov zákonov (parlamentných tlačí), ktoré v sebe obsahovali novelizácie viacerých zákonov. V dôsledku toho bolo
            v roku 2009 v skutočnosti schválených, resp. novelizovaných až 458 zákonov.

                  Úsek poskytoval odbornú pomoc poslancom a výborom pri vypracovávaní alebo legislatívnej úprave konkrét-
            nych pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov k predloženým návrhom zákonov z hľadiska požiadaviek vyplývajúcich
            z Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.), ako aj z hľadiska dodržiavania procedurálneho postupu



                                                                                                              43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48