Page 70 - Vyročna správa 2018.cdr
P. 70

parlamentu v roku 2019. Posledným bodom rokovania bola aktuálna situácia v oblasti migrácie –
               boli prediskutované navrhované aktivity v oblasti riadenia hraníc, spolupráce s tretími krajinami,
               návratov a finančných zdrojov.
                     Výbor  dňa  14.  marca  2018  prerokoval  aj  informáciu  k  návrhu  nariadenia  Európskeho
               parlamentu a Rady, ktorým sa mení nariadenie (EÚ) 2016/399, pokiaľ ide o pravidlá vzťahujúce sa
               na  dočasné  obnovenie  kontroly  vnútorných  hraníc  (KOM/2017/571).  Informáciu  k  návrhu
               nariadenia  predložil  štátny  tajomník  MV  SR  Rudolf  Urbanovič.  Ministerstvo  vnútra  SR
               vypracovalo  predbežné  stanovisko,  v  ktorom  vyjadruje  svoj  nesúhlas  s  návrhom.  Síce  je
               prezentované, že cieľom návrhu je sťaženie zavádzania kontrol vnútorných hraníc, na druhej strane
               sa navrhuje umožniť vykonávať kontroly po dlhší čas. Kontroly na vnútorných hraniciach by však
               podľa ministerstva mali ostať len výnimočným a časovo obmedzeným opatrením. Navrhované
               záruky proti zneužívaniu tohto inštitútu vníma ministerstvo ako neúčinné a často formálne. V rámci
               návrhu absentuje analýza, ktorá by preukazovala dôvodnosť zmien smerom k sledovaným cieľom.
               Predlžovanie kontrol na vnútorných hraniciach nie je podľa ministerstva správnym nástrojom v boji
               proti  aktuálnym  bezpečnostným  hrozbám.  Členské  štáty  majú  možnosť  využívať  mnohé  iné
               nástroje (napríklad zavedené systematické kontroly osôb s právom na voľný pohyb alebo nové
               európske nariadenie o pobrežnej a pohraničnej stráži). O návrhu sa aktuálne rokuje na technickej
               úrovni  –  v  pracovnej  skupine  Rady  EÚ  pre  hranice.  Názory  členských  krajín  sa  však  značne
               rozchádzajú a dohoda pravdepodobne nie je možná. Podpredseda výboru, Martin Klus, sa zaujímal,
               ako sa SR postavila k otázke rozšírenia možnosti pre dočasné zavedenie hraničných kontrol.
                     Štátny tajomník opätovne zdôraznil, že SR vyjadrila nesúhlas zo zavádzaním kontrol na
               vnútorných  hraniciach,  pričom  chce  dávať  dôraz  na  Schengenské  hranice,  ktoré  by  mali  byť
               schopné zaistiť bezpečnosť a obranyschopnosť EÚ. Túto pozíciu zdieľajú aj krajiny V4.
                     50.  schôdza  výboru  dňa  26.  júna  2018  sa  okrem  iného  venovala  prezentácii  informácie
               o rokovaní Európskej rady, 28. a 29. júna 2018, ktorú predložil predseda vlády SR, Peter Pellegrini.
               Medzi témami rokovania bola aj migrácia. V rámci pracovnej večere prebiehala diskusia o migrácii
               a transatlantických vzťahoch. Čo sa týka migrácie, je dôležité hovoriť o aktivitách jednotlivých
               krajín. Predseda vlády spomenul v tomto kontexte aj tzv. „minisamit“, ktorý sa konal 22. júna 2018
               a týkal sa problematiky migrácie. Samit bol zvolaný predsedom Európskej komisie, a to vo formáte
               krajín, ktorých sa migrácia priamo týka. Ostatné štáty sa mohli v prípade záujmu tiež zúčastniť
               (formát tzv. otvorenej pozvánky). Pozícia SR bola zhodná s pozíciu krajín V4, ktoré sa rozhodli na
               tomto samite nezúčastniť. Oblasti tak závažné ako je migrácia má podľa tohto stanoviska riešiť
               všetkých 28 členských krajín EÚ a nie vybraná skupina, navyše minisamit sa konal len niekoľko dní
               pred samotným zasadnutím Európskej rady. Minisamit podľa predsedu vlády nepriniesol žiadne
               významné výsledky. SR v externej dimenzii migrácie naďalej podporuje boj proti prevádzačom,
               riešenie  prvotných  príčin  migrácie  tam,  kde  vznikajú  a  dôslednú  ochranu  vonkajších  hraníc
               a činnosť agentúr Európskej únie. Predseda vlády konštatoval, že ochrana vonkajšej hranice je dnes
               už tým najprioritnejším, o čom sa na zasadnutiach Európskej rady a Radách EÚ diskutuje a kde SR
               nachádza podporu všetkých členských krajín EÚ. Čo sa týka reformy Dublinského nariadenia,
               v tomto smere sa neočakáva dosiahnutie politickej dohody, pretože názory sú veľmi rozdielne. SR je
               pripravená  na  konštruktívnu  diskusiu,  ale  neustúpi  zo  svojich  pozícii,  ktoré  znamenajú,  že
               mechanizmus kvót pripustí len na dobrovoľnej báze. SR podporuje dĺžku trvania zodpovednosti za
               žiadateľa  o  azyl  na  úrovni  2  až  3  rokov.  SR  trvá  na  tom,  aby  výsledky  rokovaní  o  reforme
               Dublinského nariadenia boli vždy prijímané konsenzom. Ku kritike Dublinského nariadenia sa
               pripájajú okrem členov V4 aj ďalšie štáty, napríklad Rakúsko. V Nemeckej spolkovej republike
               prevládajú dva názorové prúdy, kde dochádza k výraznému stretu. SR má v tomto prípade jasný
               postoj: chráňme si vonkajšie hranice a tie chyby, ktoré sa stali, sa musia urovnať v tých krajinách,
               kde tým problémom čelia. SR nemôže trpieť za chyby niekoho iného a prijímať na svoje územie bez
               vlastného súhlasu cudzích štátnych príslušníkov.





               70
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75