Page 62 - Vyročna správa 2017.cdr
P. 62
obom štátom sa podarilo udržať deficit pod hranicou 3 % HDP. Poslanci po krátkej diskusii schválili
stanoviská Slovenskej republiky na rokovanie Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné
záležitosti, ktorá sa uskutočnila 16. júna 2017 ako ich výboru predložil štátny tajomník Ministerstva
financií SR.
Dňa 11. októbra 2017 sa konala 33. schôdza výboru pre európske záležitosti, na ktorej
poslanci rokovali o Informácii o rokovaní Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné
záležitosti, ktorá sa uskutočnila 10. októbra 2017 (ex-post). Informáciu predložila štátna tajomníčka
Ministerstva financií SR Dana Meager. V prvom bode rokovania Rady estónske predsedníctvo
informovalo o aktuálnom stave rokovaní ku kľúčovým legislatívnym návrhom v oblasti finančných
služieb, v rámci ktorých boli aj návrhy týkajúce sa nového nastavenia dohľadu na finančných trhoch.
Týkali sa posilnenia Európskych orgánov dohľadu (ESA). Išlo o informačný bod, diskusia na pôde
Rady neprebehla. V druhom bode Európska komisia prezentovala návrh definitívneho režimu DPH
pre cezhraničné dodávky tovaru v EÚ medzi podnikateľmi, ktorý má nahradiť prechodný systém
cezhraničného obchodovania systémom plného zdanenia tak, aby tento mechanizmus kopíroval tzv.
tuzemské uplatňovanie DPH pri tuzemských dodávkach. Ministerstvo financií SR uznalo potrebu
robustnejšieho a jednoduchšieho, ale zároveň aj odolnejšieho systému DPH voči podvodom.
Zároveň však tvrdí, že zmena tohto aktuálneho prechodného systému na trvalý systém musí byť
postupná a definitívny režim DPH je potrebné postaviť na excelentnej administratívnej spolupráci
medzi členskými štátmi a jednotnej rizikovej analýze v rámci EÚ. V treťom bode na zasadnutí Rady
pokračovala diskusia zo 16. júna 2017 k získaným skúsenostiam a návrhom na zlepšenie
nadchádzajúceho cyklu Európskeho semestra 2018. V rámci diskusie na jednej strane členské štáty
EÚ uvítali možnosť pripomienkovať správy o krajine, tzv. špecifické odporúčania EÚ, na druhej
strane však negatívne vnímajú oneskorené schválenie týchto odporúčaní Európskou komisiou,
nekonzistentné zníženie počtu termínov na implementáciu, netransparentné rozhodnutie vynechať
niektoré špecifické odporúčania z predošlých rokov, ako aj nedostatočný dôraz na dlhové pravidlo.
Vo štvrtom bode Rada schválila návrh tzv. Terms of Reference pre účely zasadnutia ministrov
financií a guvernérov centrálnych bánk skupiny G20 a predložený návrh vystúpenia predsedníckej
krajiny EÚ v Medzinárodnom menovom a finančnom výbore, ktorý je súčasťou štruktúry
Medzinárodného menového fondu. V piatom bode rokovania Rada schválila Závery Rady ku
klimatickému financovaniu, ktoré sú vstupom do mandátu na nadchádzajúcu konferenciu OSN ku
klimatickým zmenám v Bonne. V ďalších bodoch rokovania Európska komisia predstavila svoje
Oznámenie k spravodlivému a efektívnemu daňovému systému v EÚ pre jednotný digitálny trh
a informáciu o stave implementácie legislatívy v oblasti finančných služieb. Poslanci zobrali
informáciu o rokovaní Rady Európskej únie pre hospodárske a finančné záležitosti, ktorá sa
uskutočnila 10. októbra 2017 (ex-post) na vedomie.
Na 37. schôdzi Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti, ktorá sa konala dňa
24. októbra 2017 poslanci rokovali o výročnej správe Európskeho dvora audítorov za rok 2016, ako
aj o návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020 a vládnom návrhu zákona o štátnom
rozpočte na rok 2018 z hľadiska primeranosti výdavkov spolufinancovaných z prostriedkov
Európskej únie. Výročnú správu Európskeho dvora audítorov za rok 2016 predložil člen
Európskeho dvora audítorov Ladislav Balko, prizvaný bol aj podpredseda Najvyššieho kontrolného
úradu SR Igor Šulaj. Podľa výročnej správy bola chybovosť v predmetnom roku priemerne na
úrovni 3,1 %, pričom sa rôznila v jednotlivých oblastiach. Najvyššia chybovosť bola zaznamenaná
v oblastiach kohézie (4,8 %) a v oblasti rozvoja vidieka (4,9 %). Pán Balko upriamil pozornosť
najmä na dve kapitoly – na kapitolu rozpočtové a finančné hospodárenie a na kapitolu rozpočet,
výsledky a výkonnosť. V tejto súvislosti uviedol, že v EÚ existujú aj názory, že Európska komisia
proces zámerne brzdí, pretože nemá k dispozícii dosť prostriedkov na vyplatenie svojich záväzkov -
tie sa však môžu čerpať len do výšky schválených stropov. Ak bude pokračovať súčasný trend,
v roku 2020 bude celkový objem neuhradených záväzkov vo výške 262 miliárd €. Európska komisia
by mala v rámci reformy rozpočtu prijať také opatrenia, aby sa to nestávalo. Príklady hodnotenia SR
v rámci auditu uviedli tak Ladislav Balko, ako aj Branislav Urbanič z EDA a Igor Šulaj z NKÚ.
60