Page 14 - Obsah
P. 14

zo zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách, vzhľadom na to, že nariadenie Európskeho parlamentu a
               Rady  (ES)  č.  178/2002  z  28.  januára  2002,  ktorým  sa  ustanovujú  všeobecné  zásady  a  požiadavky
               potravinového práva, zriaďuje Európsky úrad pre bezpečnosť potravín, nezahŕpa tabakové výrobky
               medzi potraviny. Zákon upravuje požiadavky na výrobu tabakových výrobkov, ich umiestpovanie na
               trh, označovanie, ako aj organizáciu úradnej kontroly tabakových výrobkov.

                      Pozornosť si zaslúži aj prijatie  zákona č. 405/2011 Z. z.  o rastlinolekárskej starostlivosti a o
               zmene zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Cieľom bola
               implementácia  nariadenia  Európskeho  parlamentu  a Rady  (ES)  č.  1107/2009  z 21.  októbra  2009
               o uvádzaní  prípravkov  na  ochranu  rastlín  na  trh  a  transpozícia  smernice  Európskeho  parlamentu
               a Rady 2009/128/ES  z 21. októbra 2009,  ktorou  sa  ustanovuje  rámec  pre činnosť  Spoločenstva  na
               dosiahnutie  trvalo  udržateľného  používania  pesticídov.  Nová  európska  právna  úprava  v oblasti
               uvádzania prípravkov na ochranu rastlín na trh a ich aplikácie zásadným spôsobom mení existujúcu
               právnu úpravu.

                      V oblasti  európskych  záležitostí  najmarkantnejšie  legislatívne  zmeny  v roku  2011  súviseli
               predovšetkým  s  premietnutím  aktuálnych  možností  poskytnutých  nadobudnutím  platnosti
               Lisabonskej  zmluvy  do  novely  zákona  č.  350/1996  Z.  z.  o  rokovacom  poriadku  Národnej  rady
               Slovenskej republiky. V  rámci  nej išlo predovšetkým o úpravu neaktuálnej terminológie, rozšírenie
               kompetencii Výboru NR SR pre európske záležitosti o posudzovanie súladu návrhov právnych aktov
               EÚ  so  zásadou  subsidiarity,  zakotvenie  ustanovení  o  prerokúvaní  žaloby  vo  veci  porušenia  zásady
               subsidiarity  legislatívnym  aktom  EÚ  a  predĺženie  lehoty  na  predkladanie  predbežného  stanoviska
               vlády k návrhu právneho aktu z 3 na 4 týždne. Okrem uvedeného sa legislatívna činnosť v oblasti
               európskych  záležitostí  orientovala  aj  na  justičnú  a policajnú  spoluprácu  na  európskej  úrovni,
               konkrétne napr. prostredníctvom zákona o uznávaní a výkone rozhodnutí, ktorými sa ukladá trestná
               sankcia  spojená  s  odpatím  slobody  v  Európskej  únii  (zákon  č.  549/2011  Z.  z.)  alebo  zákona
               o zastúpení Slovenskej republiky v Eurojuste (zákon č. 383/2011 Z. z.). Ďalšou nosnou témou bolo
               zvýšenie transparentnosti implementácie fondov Európskej únie novelizáciou zákon č. 528/2008 Z. z.
               o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov.
               Účelom  predmetného  poslaneckého  návrhu  novely  zákona  bolo  vyslovenie  súhlasu  Slovenskej
               republiky  so  sprístuppovaním  informácií  v  správach  o  zistených  nezrovnalostiach  a  stanovenie
               podmienok, za ktorých budú tieto správy sprístuppované.

                      V legislatíve zahraničných vecí v roku 2011 najviac zaujalo prijatie zákona č. 503/2011 Z. z.  o
               vysielaní  civilných  expertov  na  výkon  práce  v  aktivitách  krízového  manažmentu  mimo  územia
               Slovenskej  republiky  a  o  zmene  a  doplnení  niektorých  zákonov,  reflektujúce  aktuálne  zmeny
               bezpečnostného prostredia v medzinárodnom kontexte. Predmetný zákon kreuje základy jednotného
               koordinovaného  systému  vysielania  širšej  škály  civilných  expertov  na  výkon  práce  v  aktivitách
               krízového manažmentu, ktoré bolo doposiaľ možné riešiť iba na ad hoc báze. Upravuje mechanizmus
               prípravy, vysielania a financovania civilných expertov v aktivitách krízového manažmentu, stanovuje
               maximálny  čas  vyslania  civilného  experta  a  jeho  podriadenosť  pri  pôsobení  v  aktivite  krízového
               manažmentu.  Okrem  legislatívnej  činnosti  bolo  v oblasti  zahraničných  vecí  v roku  2011
               prerokovávaných viacero správ, informácií a stanovísk nelegislatívnej povahy.

                      Prezident SR v roku 2011 vrátil Národnej rade SR na opätovné prerokovanie 23 zákonov, z
               ktorých 21 Národná rada SR opätovne schválila. Zvyšné 2 zákony, ktoré prezident SR vrátil Národnej
               rade na opätovné prerokovanie Národná rada SR neschválila.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19