Page 10 - Obsah
P. 10

1.3.       Legislatívna, kontrolná a kreačná činnosť Národnej rady Slovenskej republiky



                     1.3.1.    Legislatívna činnosť Národnej rady Slovenskej republiky

                     Národnej rade SR bolo v priebehu roku 2011 predložených celkovo 253 návrhov zákonov. Vláda
               ich iniciovala 145, poslanci 105 a výbory 3. Národná rada SR v tomto období schválila 138 návrhov
                                                                                        1
               zákonov, z ktorých 121 bolo vládnych, 13 poslaneckých a 4 predložené výbormi  Národnej rady SR.
               V skrátenom legislatívnom konaní schválila Národná rada SR 16 návrhov zákonov.

                     Z pôsobnosti  Ministerstva  vnútra SR si pozornosť zasluhuje prijatý   ústavný zákon č. 330/2011
               Z. z. o skrátení volebného obdobia Národnej rady SR, ktorým sa navrhlo skrátiť V. volebné obdobie
               Národnej rady SR a súčasne sa ustanovil termín konania  predčasných parlamentných volieb  na 10.
               marca 2012. Vzhľadom  na to, že  11. októbra 2011 nebola vláde Slovenskej republiky  vyslovená
               dôvera,  vláda stratila potrebnú politickú podporu v zákonodarnom zbore.  Z ďalších  významných
               právnych noriem je potrebné spomenúť novelu zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene
               a  doplnení  niektorých  zákonov  v  znení  neskorších  predpisov  a  ktorým  sa  mení  a  dopĺpa  zákon
               Národnej  rady  Slovenskej  republiky  č.  145/1995  Z.  z.  o  správnych  poplatkoch,  ktorá  zaviedla
               obmedzenú  platnosť vodičských preukazov na 15 rokov, resp. 5 rokov, a to  v závislosti od skupiny
               motorového  vozidla. Po  uplynutí  platnosti  vodičského  preukazu  bude  jeho  výmena  podmienená
               predložením  dokladu  o zdravotnej    a psychickej  spôsobilosti,  ktorého  obsah  sa    premietne    do
               vodičského preukazu.

                     Novela  zákona  č.  190/2003  Z.  z.  o  strelných  zbraniach  a  strelive  a  o  zmene  a  doplnení
               niektorých  zákonov  sprísnila  podmienky  získania  zbrojného  preukazu  povinnosťou  podrobiť  sa
               vyšetreniu  klinickým  psychológom  pre  posúdenie  spôsobilosti  držať  alebo  nosiť  zbrap,  čo  doteraz
               záviselo len  od posúdenia posudzujúceho lekára resp. veku žiadateľa (mladiství, ktorí žiadali vydanie
               zbrojného preukazu  na športové účely).

                     V kontexte  roku  2011,  ktorý  vyhlásila  Európska  únia  za    európsky  rok  dobrovoľníctva,  bol
               Národnou radou SR prijatý zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých
               zákonov,    ktorý  definuje    dobrovoľníctvo  ako  všeobecne  uznávanú  činnosť  vykonávanú  vo
               verejnoprospešnom záujme fyzickou osobou, ktorá so svojho slobodného rozhodnutia bezodplatne
               poskytuje  svoje  služby  inej  osobe.  Poskytovanie  a prijímanie  humanitárnej  pomoci,  ako  rozšírenú
               pôsobnosť   Ministerstva  vnútra  SR,  upravila  novela  zákona  č.  42/1994  Z.z.  o  civilnej  ochrane
               obyvateľstva,  ktorá  rozšírila  doplnkovú  formu  pomoci  štátu  poskytnutím  jednorazovej  finančnej
               výpomoci  z prostriedkov  štátneho  rozpočtu  fyzickým  osobám,  ktorých  obydlie  bolo  postihnuté
               mimoriadnou udalosťou.

                     V oblasti spravodlivosti bola Národnou radou  SR schválená novela zákona č. 385/2000 Z. z. o
               sudcoch  a prísediacich  a  o  zmene  a  doplnení  niektorých  zákonov  v  znení  neskorších  predpisov  a
               ktorým sa menia a dopĺpajú niektoré zákony.  Novelizáciou sa vytvorili legislatívne podmienky pre
               zlepšenie  fungovania  nezávislého  súdnictva,    transparentnosť  výberu  sudcov  a    zverejpovanie
               súdnych rozhodnutí. Ďalšou  novelizáciou  tohto zákona  (zákonom č.  467/2011 Z. z.) sa vytvorili
               legislatívne  podmienky  na  zlepšenie  fungovania  inštitútu  hodnotenia  sudcov  obnovením
               pravidelného  hodnotenia  sudcov  (každých  päť  rokov),  zavedením  mechanizmu  opätovného
               hodnotenia sudcu po dvoch rokoch z dôvodu predchádzajúceho zistenia nedostatkov v jeho práci  a
               zavedením možnosti straty funkcie sudcu, ak sa preukáže, že sudca stratil odbornú spôsobilosť.


               1
                 Jeden návrh (Výboru NR SR  pre európske záležitosti)  bol predložený v decembri 2010 a schválený v júni 2011.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15