Page 105 - Výročná správa
P. 105
v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy – 14 článkov,
zákon o verejnej osobnej doprave – 9 článkov, novela zákona o výchove a vzdelávaní – 8 článkov,
zákon o registri trestov – 8 článkov, zákon o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov
spotrebiteľov – 8 článkov, novela zákona o liekoch a zdravotníckych pomôckach – 8 článkov,
novela zákona o pomoci v hmotnej núdzi – 7 článkov, novela zákona o sociálnom poistení –
7 článkov, novela zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych
pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve – 7 článkov.
Taktiež museli štátni zamestnanci OLAP opakovane preskúmať/skontrolovať 10 zákonov,
ktoré prezidentka SR vrátila Národnej rade SR na opätovné prerokovanie.
Osobitnou skupinou bolo 13 návrhov zákonov, ktoré boli prerokúvané v skrátenom
legislatívnom konaní. Aj v týchto prípadoch poskytli štátni zamestnanci OLAP odbornú pomoc
a úzku spoluprácu navrhovateľom a odborným zástupcom ministerstiev a iných ústredných
orgánov štátnej správy. Napriek tomu, že celý proces prerokúvania a schvaľovania návrhov
zákonov v skrátenom legislatívnom konaní prebieha veľmi rýchlo, a písomné stanovisko sa
nevypracúva, je často potrebné zabezpečiť odstránenie formulačných, legislatívno-technických
a iných nedostatkov.
Ďalšou činnosťou, ktorú štátni zamestnanci OLAP vykonávali, bola ich účasť na
zasadnutiach všetkých výborov, ktorým boli jednotlivé návrhy zákonov pridelené, a podávanie
vysvetlenia k pripomienkam a ku konkrétnym návrhom z písomného stanoviska. Okrem toho
sledovali predkladané pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ich postupnosť a príp. obsahové
alebo časové prekrývanie, či kolízie a upozorňovali na potrebu ich vzájomného zosúladenia
a komplexnosti zapracovania. Určení zamestnanci OLAP sa osobne zúčastňovali aj na zasadnutí
pléna NR SR počas rokovania o návrhoch zákonov v druhom a treťom čítaní a sledovali jeho
priebeh po procedurálnej stránke, poskytovali konzultácie a zaujímali stanoviská k priebežným
legislatívno-právnym problémom.
Taktiež sa zúčastňovali aj na prerokúvaní vybraných návrhov zákonov, ktoré im boli
pridelené, v poradnom orgáne ústavnoprávneho výboru – komisii pre tvorbu práva. Tam sa
návrhy zákonov analyzovali a vyjadrovali sa k nim rôzni členovia tejto komisie – odborníci (právni
experti) z rôznych právnických profesií a právnických stavov. Cieľom zasadnutí bola špeci kácia
možných právnych problémov, a to nielen vzhľadom na právny stav de lege lata, ale aj de lege
ferenda, ako aj návrhy ich možných riešení.
Štátni zamestnanci OLAP ďalej spolupracovali aj s tajomníkmi výborov NR SR, najmä
gestorských, pri príprave znenia spoločnej správy výborov k návrhu zákona, usporiadaní
pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov a pri navrhovaní stanoviska gestorského výboru k nim,
ako aj k návrhu zákona ako celku. Okrem toho poskytovali odbornú pomoc určeným
spravodajcom výborov k návrhom zákonov pri vypracovaní návrhu postupu pri hlasovaní
a poskytovaním nepretržitej konzultačnej služby a poradenstva k legislatívnym
a procedurálnym otázkam počas celého priebehu rokovania.
Po schválení návrhu zákona v treťom čítaní vypracúvali štátni zamestnanci OLAP čistopis
zákona, teda jeho konečné znenie so zapracovaním všetkých schválených pozmeňujúcich
a doplňujúcich návrhov, a to v písomnej aj elektronickej podobe. V stanovenej lehote
zabezpečovali jeho zverejnenie na webovom sídle NR SR. Po kontrole zamestnancom
príslušného ministerstva, zástupcom vlády alebo poslancom ako navrhovateľom zabezpečovali
zamestnanci OLAP jeho podpísanie príslušnými ústavnými činiteľmi (čl. 87 ods. 3 ústavy) a jeho
doručenie do Zbierky zákonov SR, kde zároveň vykonali pred jeho vyhlásením autorskú
korektúru, t. j. kontrolu znenia pripraveného na uverejnenie s doslovne schváleným znením.
V roku 2023 bolo takto spracovaných 119 schválených zákonov.
Výročná správa Národnej rady Slovenskej republiky a Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky za rok 2023 105