Page 105 - Výročná správa
P. 105

v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy – 14 článkov,
               zákon o verejnej osobnej doprave – 9 článkov, novela zákona o výchove a vzdelávaní – 8 článkov,
               zákon  o  registri  trestov  –  8  článkov,  zákon  o  žalobách  na  ochranu  kolektívnych  záujmov
               spotrebiteľov – 8 článkov, novela zákona o liekoch a zdravotníckych pomôckach – 8 článkov,
               novela zákona o pomoci v hmotnej núdzi – 7 článkov, novela zákona o sociálnom poistení –
               7  článkov,  novela  zákona  o  poskytovateľoch  zdravotnej  starostlivosti,  zdravotníckych
               pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve – 7 článkov.
                     Taktiež museli štátni zamestnanci OLAP opakovane preskúmať/skontrolovať 10 zákonov,
               ktoré prezidentka SR vrátila Národnej rade SR na opätovné prerokovanie.
                     Osobitnou skupinou bolo 13 návrhov zákonov, ktoré boli prerokúvané v skrátenom
               legislatívnom konaní. Aj v týchto prípadoch poskytli štátni zamestnanci OLAP odbornú pomoc
               a úzku spoluprácu navrhovateľom a odborným zástupcom ministerstiev a iných ústredných
               orgánov štátnej správy. Napriek  tomu, že celý proces prerokúvania a schvaľovania návrhov
               zákonov v skrátenom legislatívnom konaní prebieha veľmi rýchlo, a písomné stanovisko sa
               nevypracúva, je často potrebné zabezpečiť odstránenie formulačných, legislatívno-technických
               a iných nedostatkov.
                     Ďalšou  činnosťou,  ktorú  štátni  zamestnanci  OLAP  vykonávali,  bola  ich  účasť  na
               zasadnutiach všetkých výborov, ktorým boli jednotlivé návrhy zákonov pridelené, a podávanie
               vysvetlenia k pripomienkam a ku konkrétnym návrhom z písomného stanoviska. Okrem toho
               sledovali predkladané pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ich postupnosť a príp. obsahové
               alebo časové prekrývanie, či kolízie a upozorňovali na potrebu ich vzájomného zosúladenia
               a komplexnosti zapracovania. Určení zamestnanci OLAP sa osobne zúčastňovali aj na zasadnutí
               pléna NR SR počas rokovania o návrhoch zákonov v druhom a treťom čítaní a sledovali jeho
               priebeh po procedurálnej stránke, poskytovali konzultácie a zaujímali stanoviská k priebežným
               legislatívno-právnym problémom.
                     Taktiež  sa  zúčastňovali  aj  na  prerokúvaní  vybraných  návrhov  zákonov,  ktoré  im  boli
               pridelené, v poradnom orgáne ústavnoprávneho výboru – komisii  pre  tvorbu  práva. Tam sa
               návrhy zákonov analyzovali a vyjadrovali sa k nim rôzni členovia tejto komisie – odborníci (právni
               experti) z rôznych právnických profesií a právnických stavov. Cieľom zasadnutí bola špeci kácia
               možných právnych problémov, a to nielen vzhľadom na právny stav de lege lata, ale aj de lege
               ferenda, ako aj návrhy ich možných riešení.
                     Štátni  zamestnanci  OLAP  ďalej  spolupracovali  aj  s  tajomníkmi  výborov  NR  SR,  najmä
               gestorských,  pri  príprave  znenia  spoločnej  správy  výborov  k  návrhu  zákona,  usporiadaní
               pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov a pri navrhovaní stanoviska gestorského výboru k nim,
               ako  aj  k  návrhu  zákona  ako  celku.  Okrem  toho  poskytovali  odbornú  pomoc  určeným
               spravodajcom  výborov  k  návrhom  zákonov  pri  vypracovaní  návrhu  postupu  pri  hlasovaní
               a  poskytovaním  nepretržitej  konzultačnej  služby  a  poradenstva  k  legislatívnym
               a procedurálnym otázkam počas celého priebehu rokovania.
                     Po schválení návrhu zákona v treťom čítaní vypracúvali štátni zamestnanci OLAP čistopis
               zákona,  teda  jeho  konečné  znenie  so  zapracovaním  všetkých  schválených  pozmeňujúcich
               a  doplňujúcich  návrhov,  a  to  v  písomnej  aj  elektronickej  podobe.  V  stanovenej  lehote
               zabezpečovali  jeho  zverejnenie  na  webovom  sídle  NR  SR.  Po  kontrole  zamestnancom
               príslušného ministerstva, zástupcom vlády alebo poslancom ako navrhovateľom zabezpečovali
               zamestnanci OLAP jeho podpísanie príslušnými ústavnými činiteľmi (čl. 87 ods. 3 ústavy) a jeho
               doručenie  do  Zbierky  zákonov  SR,  kde  zároveň  vykonali  pred  jeho  vyhlásením  autorskú
               korektúru, t. j. kontrolu znenia pripraveného na uverejnenie s doslovne schváleným znením.
               V roku 2023 bolo takto spracovaných 119 schválených zákonov.






                         Výročná správa Národnej rady Slovenskej republiky a Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky za rok 2023  105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110