Page 104 - Výročná správa
P. 104

6.4


            Aktivity Kancelárie Národnej rady

            Slovenskej republiky podporujúce
            kvalitu činnosti Národnej rady
            Slovenskej republiky



            Odbor legislatívy a aproximácie práva

                  Odbor  legislatívy  a  aproximácie  práva  (ďalej  OLAP)  bol  aj  v  roku  2023  jedným
            z  organizačných  útvarov  Kancelárie  NR  SR,  ktorá  podľa  §  143  ods.  1  zákona  o  rokovacom
            poriadku plní odborné, organizačné a technické úlohy spojené so zabezpečovaním činnosti
            národnej rady, jej výborov, osobitných kontrolných výborov a komisií. Podľa organizačného
            poriadku K NR SR plní OLAP odborné úlohy súvisiace s ústavodarnou a zákonodarnou činnosťou
            národnej rady. Keďže legislatívny proces na úrovni Národnej rady SR prebieha v rámci troch
            čítaní, OLAP plní jednotlivé úlohy vo všetkých týchto fázach.
                  V roku 2023 OLAP vypracoval 24-hodinovú informáciu (ako podklad pre rozhodnutie
            predsedu NR SR) ku každému návrhu zákona, ktorý v zmysle čl. 87 ods. 1 Ústavy SR predložili
            vláda SR, poslanec (poslanci) alebo výbor NR SR. Táto informácia sa spracúva ihneď po podaní
            návrhu  zákona  do  Národnej  rady  SR  a  po  pridelení  čísla  parlamentnej  tlače  organizačným
            odborom. Posudzuje a uvádza sa v nej, či predložený návrh zákona spĺňa formálne a obsahové
            náležitosti ustanovené v § 68, § 69 a § 96 ods. 3 a 4 rokovacieho poriadku. Takýchto návrhov
            zákonov bolo v roku 2023 podaných 372, pričom je potrebné zohľadniť, že v tomto roku bolo
            predčasne  ukončené  VIII.  volebné  obdobie  a  po  parlamentných  voľbách  začalo  plynúť
            IX. volebné obdobie.
                  Štátni  zamestnanci  OLAP  následne  posúdili  a  spracovali  odborné  stanovisko  spolu
            k 153 návrhom zákonov, o ktorých sa Národná rada SR uzniesla, že ich prerokuje v druhom
            čítaní. Jeho obsahom zvyčajne bývajú pripomienky týkajúce sa možného rozporu s Ústavou SR,
            medzinárodnými  zmluvami,  ktorými  je  SR  viazaná  alebo  inými  zákonmi,  súladu  s  právom
            Európskej  únie,  dodržania  legislatívno-technických  pravidiel  tvorby  zákonov,  vnútornej
            jednotnosti  a  prehľadnosti,  konzistencie  s  inými  zákonmi  ako  aj  konkrétne  legislatívno-
            technické návrhy, ktoré predmetný návrh spresňujú alebo vylepšujú. Tieto konkrétne návrhy si
            zväčša osvojili určení spravodajcovia výborov pri prerokúvaní návrhov zákonov vo výboroch
            národnej rady a stali sa tak súčasťou pozmeňujúcich návrhov obsiahnutých v spoločnej správe
            výborov, resp. v informácii o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch a následne aj predmetom
            hlasovania národnej rady po prerokovaní návrhu zákona v druhom čítaní. Týmto spôsobom
            štátni  zamestnanci  OLAP  v  mnohých  prípadoch  významne  prispeli  k  dopracovaniu
            a skvalitneniu prerokúvaných návrhov zákonov.
                  V rámci znení samotných návrhov zákonov posudzujú zamestnanci OLAP aj všetky ich
            ďalšie články, ktoré boli mnohokrát dopĺňané do prerokúvaných návrhov zákonov až v priebehu
            legislatívneho  procesu  v  NR  SR,  prostredníctvom  pozmeňujúcich  a  doplňujúcich  návrhov.
            Určení zamestnanci OLAP sa tak podieľali, resp. boli nápomocní aj na ich úprave a formulovaní,
            aby sa predišlo možným kolíziám či protichodnostiam ich jednotlivých ustanovení.
                  Spomedzi  schválených  zákonov,  ktoré  boli  značného  rozsahu  alebo  zložitosti,  možno
            uviesť napríklad zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti s reformou stavebnej
            legislatívy – 60 článkov, zákon o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene
            a doplnení niektorých zákonov – 35 článkov, zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov




            104          Výročná správa Národnej rady Slovenskej republiky a Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky za rok 2023
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109