Page 105 - Výročná správa.cdr
P. 105

Pokračovala  spolupráca  s  IFLA  (International  Federation  of  Library  Associations  and
               Institutions),  a  to  účasťou  na  predkonferencii  Sekcie  knižničných  a  výskumných  služieb
               parlamentov IFLAPARL (21. – 22. júla 2022 v Dubline). Témou bolo: Parlamentný život informácií
               –  akú  hodnotu  majú  knižničné  a  výskumné  služby  pre  parlamenty,  poslancov  a  občanov.
               Hovorilo sa i o potrebe digitalizácie historických dokumentov a budovania digitálnych archívov
               a  knižníc.  Následne  sa  25.  augusta  2022  konalo  online  Valné  zhromaždenie  IFLA,  ktoré
               rozhodovalo o zásadných otázkach na ďalšie obdobie. Rozvíjala sa aj spolupráca v rámci Spolku
               slovenských knihovníkov a knižníc (SSKK). Vedúca knižnice sa zúčastnila na valnom zhromaždení
               krajskej pobočky v Bratislave 18. októbra 2022, ako aj spolku vo Zvolene 8. novembra 2022, kde si
               spolok zvolil nové vedenie a dohodol sa na pláne činnosti na nasledujúce štyri roky. Parlamentná
               knižnica naďalej spolupracovala pri výmene informácií s domácimi a zahraničnými inštitúciami
               a partnermi. Taktiež spolupracovala aj na výmene informácií v rámci databázy ECPRD.
                     Knižnica naďalej pracovala v dočasných priestoroch na Západnej terase Bratislavského
               hradu. V čitárni poskytovala knižničné, informačné, referenčné a rešeršné služby v obmedzenom
               režime.  Pripravuje  sa  sťahovanie  do  zrekonštruovaných  priestorov  Severných  hradieb
               Bratislavského hradu.


               Oddelenie Parlamentný archív


                     Oddelenie  Parlamentný  archív  zhromažďuje  a  ukladá  prevzaté  archívne  materiály  zo
               všetkých orgánov Národnej rady SR a útvarov Kancelárie NR SR, ktoré sa po ich spracovaní
               poskytujú na požiadanie poslancom, asistentom, zamestnancom Kancelárie NR SR a verejnosti
               pri dodržaní zásad uvedených v zákone č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach v znení
               neskorších  predpisov.  Parlamentný  archív  poskytuje  aj  všetky  archívno-registratúrne  služby
               v súlade s registratúrnym poriadkom Kancelárie NR SR a bádateľským poriadkom Kancelárie NR
               SR.
                     Archív  v  roku  2022  zabezpečoval  všetky  služby  pre  poslancov,  asistentov  poslancov,
               zamestnancov K NR SR a odbornú verejnosť. Pracovníci archívu vybavovali požiadavky buď
               vyhľadaním v archívnych fondoch a v registratúrnom stredisku parlamentu, alebo za pomoci
               digitálneho archívu, kde sú v elektronickej forme uložené najdôležitejšie archívne dokumenty.
               Okrem  vybavovania  požiadaviek,  preberania  archívnych  materiálov  do  registratúrneho
               strediska,  vyraďovania  materiálov,  ktorým  ubehla  lehota  uloženia,  vyhotovovali  aj  archívne
               pomôcky (inventáre) k odovzdaným archívnym materiálom a dopĺňali zoznamy odovzdaných
               projektov stavieb areálu Bratislavského hradu.
                     Pracovníci  archívu  v  roku  2022  vybavili  spolu  136  žiadostí  o  vyhľadanie  archívnych
               materiálov zo strany poslancov, asistentov, zamestnancov K NR SR a odbornej i laickej verejnosti.
               Požadované boli najmä parlamentné tlače s dôvodovými správami, pozmeňujúce návrhy, rôzne
               časti rozpravy v prepisoch zo zasadnutí NR SR či hlasovania na schôdzach NR SR. Pomerne veľký
               záujem bol o zapožičanie projektovej dokumentácie z projektového archívu. Na prezenčné
               štúdium archívnych materiálov prišli traja bádatelia, ktorí vybádané informácie využili pri písaní
               vedeckých prác.
                     Pracovníci archívu pripravili aj nový návrh registratúrneho poriadku a registratúrneho
               plánu  Kancelárie  NR  SR,  vzhľadom  na  to,  že  po  úspešnom  výberovom  konaní  bol  vybratý
               dodávateľ  úplne  nového  elektronického  obehu  písomností  v  Kancelárii  NR  SR  s  názvom
               IS Memphis Správa registratúry. Kancelária NR SR v roku 2023 prejde na novú e-registratúru, ktorá
               si  vyžadovala  pripraviť  novú  vnútornú  legislatívu  na  postup  s  prijímaním,  vybavovaním
               a odovzdávaním všetkých elektronických a neelektronických písomností do registratúrneho
               strediska a následne do archívu Kancelárie NR SR. Nový elektronický obeh písomností zavedie
               centralizované  evidovanie  všetkých  zásielok  a  písomností  (či  už  elektronických,  alebo
               neelektronických), ktoré prídu zvonku do Kancelárie NR SR, vybavia sa tu a následne odošlú
               prijímateľom.  Zamestnanci  archívu  sa  v  súčinnosti  s  podateľňou  a  odborom  informačných
               technológií stali garantmi zavedenia tohto nového obehu písomností. Postupne prechádzali



                         Výročná správa Národnej rady Slovenskej republiky a Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky za rok 2022  105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110