Page 100 - Výročná správa.cdr
P. 100
6.4
Aktivity Kancelárie Národnej rady
Slovenskej republiky podporujúce
kvalitu činnosti Národnej rady
Slovenskej republiky
Odbor legislatívy a aproximácie práva
Podľa § 143 ods. 1 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady
Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov plní Kancelária NR SR odborné, organizačné
a technické úlohy spojené so zabezpečovaním činnosti národnej rady, jej výborov, osobitných
kontrolných výborov a komisií. Jedným z jej organizačných útvarov bol aj v roku 2022 odbor
legislatívy a aproximácie práva (ďalej len „OLAP“).
V roku 2022 OLAP posúdil a spracoval spolu 305 návrhov zákonov, z toho päť opakovane,
pretože ich prezidentka SR vrátila do NR SR na opätovné prerokovanie. Okrem posudzovania
samotných znení návrhov zákonov, t. j. vrátane všetkých ich ďalších článkov (spolu ich bolo 343
v 178 schválených zákonoch), určení zamestnanci OLAP-u boli mnohokrát nápomocní aj pri
formulovaní a korigovaní pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré predkladali
navrhovatelia alebo poslanci, aby sa predišlo kolíziám či protichodnostiam jednotlivých
ustanovení.
3. Odbornú pomoc a úzku spoluprácu poskytli štátni zamestnanci OLAP-u aj
navrhovateľom a odborným zástupcom ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy
aj pri prerokúvaní návrhov zákonov v skrátenom konaní. Keďže celý proces prerokúvania
a schvaľovania návrhov zákonov v tomto prípade prebieha veľmi rýchlo, písomné stanovisko sa
nevypracúva, avšak napriek tomu je často potrebné zabezpečiť odstránenie formulačných
a legislatívno-technických nedostatkov. V roku 2022 bolo takýchto skrátených legislatívnych
konaní 21.
4. Náplňou práce štátnych zamestnancov OLAP-u bolo aj zúčastňovať sa na zasadnutiach
všetkých výborov, ktorým boli jednotlivé návrhy zákonov pridelené ako gestorským, a podávať
vysvetlenia k pripomienkam a ku konkrétnym návrhom v písomnom stanovisku OLAP-u alebo aj
navrhovať úpravy na ich riešenie. Okrem toho sledovali predkladané pozmeňujúce a doplňujúce
návrhy, ich postupnosť a príp. obsahové alebo časové prekrývanie či kolízie a upozorňovali na
potrebu ich vzájomného zosúladenia a komplexnosti zapracovania. Určení pracovníci OLAP-u sa
osobne zúčastňovali aj na zasadnutí pléna NR SR a sledovali jeho priebeh po procedurálnej
stránke, poskytovali konzultácie a zaujímali stanoviská k priebežným legislatívno-právnym
problémom.
5. Zúčastňovali sa aj na prerokúvaní návrhov zákonov, ktoré im boli pridelené
v druhom čítaní, v poradnom orgáne ústavnoprávneho výboru – komisii pre tvorbu práva
ústavnoprávneho výboru, kde sa analyzovali návrhy zákonov spolu s jej členmi, t. j. odborníkmi
z rôznych právnických profesií a právnických stavov, a to nielen vzhľadom na právny stav de lege
lata, ale aj de lege ferenda a možného ďalšieho vývoja predmetnej právnej problematiky.
6. Štátni zamestnanci OLAP-u spolupracovali aj s tajomníkmi výborov NR SR, najmä
gestorských, pri príprave znenia spoločnej správy k návrhu zákona, usporiadaní pozmeňujúcich
a doplňujúcich návrhov a pri navrhovaní stanoviska gestorského výboru k nim, ako aj k návrhu
zákona ako celku. Okrem toho poskytovali odbornú pomoc určeným spravodajcom výborov
k návrhom zákonov vypracovaním návrhu postupu pri hlasovaní a poskytovaním nepretržitej
konzultačnej služby a poradenstva k legislatívnym a procedurálnym otázkam počas celého
priebehu rokovania.
100 Výročná správa Národnej rady Slovenskej republiky a Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky za rok 2022