Page 61 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 61

3.2.2 Všeobecné záležitosti


                      Otázky  všeobecných  záležitostí  Európskej  únie  od  nadobudnutia  platnosti  Lisabonskej
                zmluvy podliehajú pod gesciu Rady Európskej únie pre všeobecné záležitosti (GAC). Členovia
                Výboru NR SR pre európske záležitosti boli v sledovanom období pravidelne informovaní o témach
                rokovaní Rady Európskej únie pre všeobecné záležitosti, rovnako ako o témach zasadnutí Európskej
                rady a o návrhu stanovísk k týmto témam.
                      Štátny  tajomník  MZVaEZ  SR  Martin  Klus  na  36.  schôdzi  Výboru  NR  SR  pre  európske
                záležitosti predložil 25. marca 2021 Výročnú správu o členstve Slovenskej republiky v Európskej
                únii za rok 2020 a aktuálne priority vyplývajúce z Pracovného programu Európskej komisie na rok
                2021  (tlač  461).  Okrem  toho  podpredsedníčka  Výboru  NR  SR  pre  európske  záležitosti  Zita
                Pleštinská predložila Správu o činnosti Výboru NR SR pre európske záležitosti za obdobie od 1.
                januára 2020 do 28. februára 2021, ako aj informáciu o nových návrhoch právnych aktov Európskej
                únie a o predbežných stanoviskách predložených podľa § 58a ods. 8 rokovacieho poriadku.

                      Na 37. schôdzi Výboru NR SR pre európske záležitosti, ktorá bola zvolaná podpredsedníčkou
                Výboru NR SR pre európske záležitosti Zitou Pleštinskou a uskutočnila sa 26. apríla 2021, predložil
                štátny  tajomník  MZVaEZ  SR  Martin  Klus  informáciu  o  rokovaní  Rady  Európskej  únie  pre
                všeobecné záležitosti, ktoré sa uskutočnilo 20. apríla 2021 (ex post). Ministri v rámci každoročného
                dialógu o právnom štáte diskutovali o vývoji v oblasti právneho štátu v piatich členských štátoch:
                v  Nemecku,  Írsku,  Grécku,  Španielsku  a vo  Francúzsku.  Diskusia  vychádzala  zo  správ
                publikovaných Komisiou a z jej zistení. Ministri sa venovali vzťahom medzi Európskou úniou
                a Spojeným kráľovstvom, pričom sa primárne sústredili na implementáciu Dohody o vystúpení
                a Protokolu o Írsku/Severnom Írsku, ako aj na ratifikáciu Dohody o obchode a spolupráci. Ministri
                pre európske záležitosti tiež zhodnotili situáciu v EÚ v súvislosti s pandémiou COVID-19, pričom
                sa  venovali  epidemiologickej  situácii  a  cestovným  obmedzeniam,  ako  aj  očkovacím  látkam
                a prebiehajúcej práci na digitálnych zelených osvedčeniach. Právny rámec digitálneho zeleného
                osvedčenia tvoria dva legislatívne návrhy. Prvý sa týka občanov Európskej únie a ich rodinných
                príslušníkov, druhý sa zaoberá príslušníkmi tretích krajín, ktorí sa oprávnene zdržiavajú na území
                členských štátov alebo v nich majú oprávnený pobyt. Podľa týchto návrhov by malo byť možné
                používať  osvedčenie  vo  všetkých  členských  štátoch  Európskej  únie.  Rovnako  sa  zavedie aj  na
                Islande,  v Lichtenštajnsku,  Nórsku  a vo  Švajčiarsku.  Digitálne  zelené  osvedčenie  bude  tiež
                otvorené voči iniciatívam, ktoré sa vyvíjajú inde vo svete.

                      Ministri  pre  európske  záležitosti  boli  oboznámení  aj  s  aktuálnym  stavom  v  súvislosti
                s rozširovaním Európskej únie a procesom stabilizácie a pridruženia. V rámci tejto témy SR trvala
                na tom, že akékoľvek otvorené bilaterálne otázky medzi Bulharskom a Severným Macedónskom
                budú riešené primárne v bilaterálnej rovine a nebude nimi zaťažovaný prístupový proces. Medzi
                dôležité otázky v tejto oblasti patrí aj stav rokovaní o nariadení o nástroji IPA III, prebiehajúce
                rokovania  o  uplatňovaní  revidovanej  metodiky  rozširovania  na  Čiernu  Horu  a Srbsko
                a organizovanie medzivládnych konferencií s kandidátskymi krajinami západného Balkánu. Pokiaľ
                ide  o  západný  Balkán,  SR  vo  svojom  stanovisku  upozornila  na  to,  že  zdržania  v  prístupovom
                procese môžu priniesť problémy vo vnútorných nastaveniach jednotlivých kandidátskych štátov.
                Predsedníctvo Rady napokon informovalo ministrov pre európske záležitosti o súčasnom stave
                Konferencie  o  budúcnosti  Európy,  a  to  v  nadväznosti  na  prvé  dve  zasadnutia  výkonnej  rady
                konferencie.  Všetky  snahy  výkonnej  rady  smerujú  k oficiálnemu  otvoreniu  konferencie  na
                formálnom podujatí v hybridnom formáte, ktoré by sa malo uskutočniť dňa 9. mája 2021 v budove
                Európskeho  parlamentu  v  Štrasburgu.  Toto  podujatie  bude  podporené  oficiálnymi  podujatiami
                v jednotlivých  členských  štátoch  –  v  rámci  SR  to  bude  na  úrovni  troch  najvyšších  ústavných



                                                             59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66