Page 56 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 56
ods. 8 zákona o rokovacom poriadku. Z celkového počtu 732 návrhov vyhodnotil Výbor NR
SR pre európske záležitosti 10 návrhov ako prioritných z pohľadu záujmov Slovenskej
republiky a požiadal pri nich o stanovisko iný výbor v zmysle § 58a ods. 3 písm. f) zákona
o rokovacom poriadku.
Informáciu o všetkých doručených návrhoch právne záväzných aktov a iných aktov
Európskej únie obsahuje aj verejne dostupný Systém sledovania európskych záležitostí (SSEZ).
Tento informačný systém je umiestnený na webovej stránke NR SR a poskytuje tiež informáciu
2
o predbežných stanoviskách k jednotlivým návrhom.
Výbor NR SR pre európske záležitosti prerokoval v roku 2021 informácie a schválil
stanoviská Slovenskej republiky (v prípade, že nešlo o informáciu ex post) k nasledujúcim
zasadnutiam Európskej rady a Rady Európske únie (ďalej aj ako „Rady“):
Európska rada
- informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 21. januára 2021 (ex post);
- informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 25. a 26. februára 2021;
- informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 8. mája 2021;
- informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 24. a 25. mája 2021;
- informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 24. a 25. júna 2021;
- informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 21. a 22. októbra 2021;
- informácia o rokovaní Európskej rady, ktorá sa uskutočnila 16. a 17. decembra 2021.
Rada Európskej únie pre všeobecné záležitosti (GAC)
- informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre všeobecné záležitosti, ktorá sa
uskutočnila 20. apríla 2021 (ex post).
Rada Európskej únie pre zahraničné veci (FAC)
- informácia o rokovaní Rady Európskej únie pre zahraničné veci, ktorá sa uskutočnila
25. januára 2021.
K ostatným zasadnutiam Rady Európskej únie boli stanoviská Slovenskej republiky
schválené formou tzv. tichej procedúry v zmysle čl. 2 ods. 4 ústavného zákona č. 397/2004 Z. z.
Pokiaľ ide o súlad návrhov legislatívnych aktov EÚ so zásadou subsidiarity, Lisabonská
3
zmluva (2009) zaviedla mechanizmus kontroly subsidiarity, ktorý umožňuje národným
parlamentom Európskej únie prijímať odôvodnené stanoviská, ak sa domnievajú, že návrh
legislatívneho aktu Európskej únie porušuje zásadu subsidiarity. V sledovanom období, t. j. od
1. januára 2021 do 31. decembra 2021, Výbor NR SR pre európske záležitosti toto právo neuplatnil.
Výbor NR SR pre európske záležitosti však využil možnosť vyjadriť sa k vecnému
obsahu návrhov v zmysle mechanizmu politického dialógu, ktorý ponúkla Európska komisia
(ďalej aj ako „Komisia“) národným parlamentom. Výbor NR SR pre európske záležitosti
inicioval politický dialóg o schválených prioritách vyplývajúcich z Pracovného programu
4
Európskej komisie na rok 2021 (tlač 461).
2 Systém sledovania európskych záležitostí: Vyhľadať agendu. Dostupné na internete: http://www.nrsr.sk/ssez/.
[cit. 19.03.2021].
3 Lisabonská zmluva, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení spoločenstva,
podpísaná v Lisabone 13. decembra 2007. Úradný vestník Európskej únie, 17. 12. 2007, 2007/C 306/01.
4 Uznesenie Výboru NR SR pre európske záležitosti č. 59 z 25. marca 2021.
54