Page 60 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 60
pandémia COVID-19, krízový manažment a odolnosť, ceny energií, bezpečnosť a obrana, externé
aspekty migrácie, vonkajšie vzťahy a eurosamit (banková únia a únia kapitálových trhov). Samitu
predchádzalo bilaterálne stretnutie predsedu vlády SR s líderkou bieloruskej opozície Sviatlanou
Cichanovskou, ako aj koordinačné stretnutie predsedov vlád krajín V4.
Diskusia lídrov v súvislosti s pandémiou sa zameriavala na tri okruhy tém, a to očkovanie,
koordinácia a medzinárodná spolupráca. Z hľadiska očkovania bolo predmetom rokovaní
zhoršujúca sa epidemiologická situácia v kontexte nového variantu, ako aj boj proti šíreniu
dezinformácií. Predseda vlády uviedol, že SR preferuje koordinovaný prístup Európskej únie,
pokiaľ ide o riešenie výziev spojených s ochorením COVID-19. Ďalej uviedol, že COVID preukazy
predstavujú kľúčový nástroj na zjednotenie fungovania naprieč Európskou úniou, a preto SR víta
zosúladenie ich platnosti na deväť mesiacov. V prípade otázky vstupu do Európskej únie je cieľom
zachytiť prípady nového variantu COVID-19 prostredníctvom testovania prichádzajúcich osôb.
Premiér SR ďalej zdôraznil dôležitosť zdieľania informácií vo veci správania novej mutácie a jej
vzťahu k účinnosti vakcíny. Z hľadiska ochrany zdravia a ekonomiky bola prerokovaná otázka toho,
akým spôsobom sa nástroj povinného očkovania vyvíja v členských štátoch.
Predseda vlády ďalej informoval, že fenomén rastúcich cien energií je aktuálnou témou, ktorá
niektoré členské štáty mimoriadne zasahuje. SR súhlasila s tým, že stav vysokých cien energií je
mixom rôznych faktorov, z ktorých dominantnú rolu hrá enormne zvýšený dopyt po zemnom plyne.
SR patrí medzi krajiny s regulovanými cenami energií pre domácnosti, vďaka čomu sa ich podarilo
ochrániť pred budúcoročným nárastom. Vo vzťahu k systému Európskej únie na obchodovanie
s emisiami (ETS) bolo otázkou, do akej miery na cenu vplývajú špekulatívne obchody. Čo sa týka
balíka Fit for 55, stanovisko SR je také, že zo strategického cieľa uhlíkovej neutrality nie je možné
poľaviť. Predseda vlády zdôraznil, že je potrebné prihliadať na negatívne sociálne dopady na
najzraniteľnejších. Z hľadiska energetiky SR podporila systémové, energeticky efektívne,
nákladovo optimálne a dlhodobo udržateľné návrhy vrátane využívania jadrovej energie.
V rámci témy vonkajších vzťahov lídri diskutovali o Bielorusku, situácii na ukrajinsko-ruskej
hranici, o Južnom susedstve, príprave samitu Európska únia – Africká únia a Etiópii. Vo vzťahu
k Ukrajine predseda vlády avizoval, že je podstatné vyslať silný signál smerujúci k deeskalácii
napätia. Pre SR je Ukrajina bezprostredným susedom, a preto je v našom záujme, aby táto krajina
silnela, mohla sa reformovať a úspešne transformovať na ekonomickej, sociálnej aj vnútropolitickej
úrovni. Čo sa týka situácie na bielorusko-poľskej hranici, postoj SR bol jasný a solidárny. Nejde
o migračnú krízu, ale o hybridný útok. Takáto situácia vyústila do intenzívnejších kontrol
vonkajších hraníc Európskej únie. V tejto súvislosti predseda vlády spomenul ako krátkodobé
riešenie plot darovaný Litve, ale zdôraznil, že z dlhodobého hľadiska je dôležité investovať do
moderných technológií, ktoré výkonnejšie ochránia vonkajšie hranice Únie.
Predmetom diskusií bola aj reforma schengenského kódexu. Z hľadiska bieloruskej situácie
SR jasne podporilo občiansku spoločnosť a slobodné voľby. Z pohľadu SR sú predovšetkým
ekonomické sankcie citlivé pre režim vládnuci v Bielorusku, preto je potrebné pokračovať
v systematickom tlaku na režim. Predsedníčka Výboru NR SR pre európske záležitosti Vladimíra
Marcinková navrhla doplniť návrh uznesenia o stanoviskách SR na rokovanie Európskej rady,
konkrétne bod Vonkajšie vzťahy – Bielorusko, takto: „Slovenská republika kladie najvyššiu prioritu
na ochranu ľudských životov, práve to odlišuje Európsku úniu od bieloruského režimu.“ Konečná
verzia stanovísk na rokovanie bola schválená v pomere 9/0/1 (za/proti/zdržal sa).
58