Page 112 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 112
pričom 6 z nich opakovane, nakoľko boli prezidentkou SR vrátené do NR SR na ich opätovné
prerokovanie.
3. Zúčastňovanie sa štátnych zamestnancov OLAP-u (osobne) na zasadnutiach Komisie
pre tvorbu práva Ústavnoprávneho výboru NR SR, ktorá zaujíma odborné ústavnoprávne
a teoretickoprávne názory na problematiku upravovanú vo vybraných návrhoch zákonov pred
ich prerokovaním vo výboroch NR SR, na ktorej zasadnutiach mali možnosť bližšie odôvodniť
alebo vysvetliť navrhované znenie stanoviska.
4. Zúčastňovanie sa štátnych zamestnancov OLAP-u (osobne) na zasadnutiach všetkých
výborov, ktorým boli návrhy zákonov pridelené, a objasnenie/vysvetlenie pripomienok
a konkrétnych návrhov z písomného stanoviska, príp. aj navrhovanie úprav na ich riešenie.
Určení štátni zamestnanci OLAP-u sa zúčastňujú aj na zasadnutiach pléna Národnej rady SR
pri prerokúvaní návrhov zákonov v druhom a treťom čítaní vrátane zákonov vrátených
prezidentkou SR, pričom sledujú jeho priebeh po procedurálnej stránke, ako aj časovú
postupnosť prednesu pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov (§ 83 ods. 4 zákona o rokovacom
poriadku), posudzujú predložené pozmeňujúce a doplňujúce návrhy po legislatívno-technickej
stránke a ich obsahovej súvislosti (§ 94 ods. 3 zákona o rokovacom poriadku), či už
s prerokúvaným návrhom zákona alebo aj s viacerými návrhmi zákona v rôznych tlačiach, resp.
s platným zákonom, ako aj prípadnú kolíziu predložených pozmeňujúcich návrhov navzájom,
a zaujímajú stanoviská k priebežným legislatívno-právnym problémom.
5. Spolupráca s tajomníkmi výborov NR SR a určenými spravodajcami k návrhom
zákonov a zákonov vrátených prezidentkou SR počas rokovania výborov, pri príprave
spoločnej správy a pri rokovaní gestorského výboru k nim. Poskytovanie odbornej pomoci aj
poslancom ako navrhovateľom jednotlivých návrhov zákonov pri ich príprave, pri príprave
pozmeňujúcich návrhov, ako aj počas celého priebehu ich schvaľovania, a poskytovanie
nepretržitej konzultačnej služby a poradenstva k legislatívnym a procedurálnym otázkam, ktoré
sa vyskytujú v priebehu legislatívneho procesu v Národnej rade SR (napr. súlad prednesenia
pozmeňujúceho návrhu s jeho písomným vyhotovením, dodržanie lehôt na hlasovanie
o pozmeňujúcich návrhoch, príp. ich vzájomné kolízie alebo odklad hlasovania o návrhu
zákona z dôvodu potreby konzultácie – vyjadrenia Európskej komisie).
6. Vypracovanie čistopisu zákona (t. j. jeho konečného znenia po zapracovaní všetkých
schválených pozmeňujúcich návrhov) a jeho uverejnenie na webovom sídle Národnej rady SR.
Po schválení návrhu zákona Národnou radou SR a kontrole jeho spracovaného znenia určeným
zamestnancom príslušného ministerstva, vlády SR alebo poslancom navrhovateľom OLAP
zabezpečuje jeho podpísanie príslušnými ústavnými činiteľmi (čl. 87 ods. 3 Ústavy SR) a jeho
doručenie do Zbierky zákonov SR (§ 93 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku a § 21 ods. 1
zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov v znení neskorších
predpisov), kde poverený zamestnanec OLAP-u pred jeho vyhlásením vykoná aj autorskú
korektúru zákona (t. j. kontrola znenia pripraveného na uverejnenie s doslovne schváleným
znením).
7. Vypracovanie návrhov vyjadrení Národnej rady SR (ako účastníka konania) ku
konaniam vedeným na Ústavnom súde Slovenskej republiky o súlade zákonov s Ústavou
Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná,
ktorých v roku 2021 bolo 8 (napr. o referende, o ochrane verejného zdravia, Zákonník práce,
110