Page 111 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 111

odkazuje), podzákonnými právnymi predpismi aj právnymi aktami Európskej únie, a v prípade
                novelizácie zákona aj zapracovať navrhované zmeny a doplnenia do platného textu pôvodného
                zákona (pôvodných zákonov).
                      Stanovisko  OLAP-u  obsahuje  najmä  posúdenie  súladu  prerokúvaného  návrhu  zákona
                s Ústavou  Slovenskej  republiky,  ústavnými  zákonmi,  zákonmi,  legislatívnymi  pravidlami
                tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.), medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika
                viazaná, a jeho zlučiteľnosti s právom EÚ, a to v kontexte platného zákona, ako aj vo vzťahu
                k celému  právnemu  poriadku  SR.  V stanovisku  zodpovední  štátni  zamestnanci  OLAP-u
                zvyčajne  uvádzajú  všeobecné  pripomienky  týkajúce  sa  vecného  charakteru  upravovanej
                problematiky  a možných  aplikačných  problémov,  ako  aj  prípadné  legislatívno-technické
                pripomienky (napr. k prehľadnosti a zrozumiteľnosti textu, k dodržaniu systematiky členenia
                návrhu  zákona,  ku  správnosti  a jednotnosti  použitia  pojmov  či  tzv.  legislatívnych  skratiek,
                k číslovaniu a umiestneniu odkazov a citáciám poznámok pod čiarou, k potrebe prechodných
                ustanovení a k dostatočnosti legisvakancie), ako aj gramatické nekonzistentnosti.
                      Na základe uvedených pripomienok zodpovední štátni zamestnanci OLAP-u navrhujú aj
                konkrétne  pozmeňujúce  a doplňujúce  návrhy  na  odstránenie  legislatívno-technických  alebo
                formálnych  nedostatkov,  ako  aj  vnútorných  rozporov  v  navrhovanej  úprave  alebo  jej
                protichodnosti s inou právnou úpravou (už platnou alebo aj len navrhovanou v iných tlačiach).
                Súčasťou tohto stanoviska je aj  posúdenie súladu návrhu zákona s právom  Európskej  únie
                (primárnym, sekundárnym a judikatúrou Súdneho dvora EÚ), ktoré je založené na detailnom
                obsahovom a formulačnom porovnaní jednotlivých navrhovaných ustanovení s relevantnými
                právnymi aktami EÚ, ako aj na zohľadnení priamo záväzných ustanovení zakladajúcich zmlúv
                EÚ, Charty základných práv EÚ, všeobecných právnych princípov, dodržaní lehôt na prebranie
                právne  záväzných  aktov  EÚ,  príp.  aj  oznámení  Európskej  komisie  o porušení  povinnosti
                členského  štátu  (tzv.  infringement).  Uvedenými  konkrétnymi  návrhmi,  ktoré  si  vo  väčšine
                prípadov osvojili určení spravodajcovia výborov NR SR pri prerokúvaní návrhov zákonov vo
                výboroch NR SR, čím sa tieto stali súčasťou spoločnej správy výborov NR SR k návrhu zákona,
                tak  štátni  zamestnanci  OLAP-u  významne  prispeli  k  dopracovaniu  a skvalitneniu
                prerokúvaných návrhov zákonov.

                       Všeobecné  a konkrétne  pripomienky  k predloženým  návrhom  zákonov  poskytli
                zamestnanci OLAP-u odborným zástupcom ministerstiev aj pri prerokúvaní návrhov zákonov
                v skrátenom  legislatívnom  konaní  (§  89  zákona  o  rokovacom  poriadku)  a často  im  aj
                formulačne pomohli odstrániť zistené nedostatky, a to aj napriek tomu, že v týchto prípadoch
                OLAP písomné stanovisko nevypracúva. Takýchto skrátených legislatívnych konaní v roku
                2021 bolo 27. Vzhľadom na krátkosť času pri týchto konaniach a pretrvávajúcu nepriaznivú
                pandemickú situáciu v SR si najmä v týchto prípadoch predmetné posudzovanie a spracovanie
                návrhov  zákonov  vyžadovalo  enormné  nasadenie,  obetavosť  a organizačnú  operatívnosť
                všetkých zamestnancov OLAP-u.

                    Určení zamestnanci OLAP-u posudzovali pridelené návrhy zákonov v celom ich rozsahu,
                t. j. aj všetky ich ďalšie články (novely iných zákonov v nich obsiahnutých) vrátane tých, ktoré
                boli  do nich vložené  pozmeňujúcimi  a doplňujúcimi  návrhmi poslancov.  Išlo  napr. o návrh
                zákona proti byrokracii – 58 článkov, o sociálnom poistení – 17 článkov, o pomoci tehotným
                ženám – 11 článkov, o mediálnych službách – 11 článkov, o kategorizácii ústavnej zdravotnej
                starostlivosti – 8 článkov. V roku 2021 tak OLAP celkovo posúdil a spracoval 341 zákonov,





                                                            109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116