Page 111 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 111
odkazuje), podzákonnými právnymi predpismi aj právnymi aktami Európskej únie, a v prípade
novelizácie zákona aj zapracovať navrhované zmeny a doplnenia do platného textu pôvodného
zákona (pôvodných zákonov).
Stanovisko OLAP-u obsahuje najmä posúdenie súladu prerokúvaného návrhu zákona
s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, legislatívnymi pravidlami
tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.), medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika
viazaná, a jeho zlučiteľnosti s právom EÚ, a to v kontexte platného zákona, ako aj vo vzťahu
k celému právnemu poriadku SR. V stanovisku zodpovední štátni zamestnanci OLAP-u
zvyčajne uvádzajú všeobecné pripomienky týkajúce sa vecného charakteru upravovanej
problematiky a možných aplikačných problémov, ako aj prípadné legislatívno-technické
pripomienky (napr. k prehľadnosti a zrozumiteľnosti textu, k dodržaniu systematiky členenia
návrhu zákona, ku správnosti a jednotnosti použitia pojmov či tzv. legislatívnych skratiek,
k číslovaniu a umiestneniu odkazov a citáciám poznámok pod čiarou, k potrebe prechodných
ustanovení a k dostatočnosti legisvakancie), ako aj gramatické nekonzistentnosti.
Na základe uvedených pripomienok zodpovední štátni zamestnanci OLAP-u navrhujú aj
konkrétne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy na odstránenie legislatívno-technických alebo
formálnych nedostatkov, ako aj vnútorných rozporov v navrhovanej úprave alebo jej
protichodnosti s inou právnou úpravou (už platnou alebo aj len navrhovanou v iných tlačiach).
Súčasťou tohto stanoviska je aj posúdenie súladu návrhu zákona s právom Európskej únie
(primárnym, sekundárnym a judikatúrou Súdneho dvora EÚ), ktoré je založené na detailnom
obsahovom a formulačnom porovnaní jednotlivých navrhovaných ustanovení s relevantnými
právnymi aktami EÚ, ako aj na zohľadnení priamo záväzných ustanovení zakladajúcich zmlúv
EÚ, Charty základných práv EÚ, všeobecných právnych princípov, dodržaní lehôt na prebranie
právne záväzných aktov EÚ, príp. aj oznámení Európskej komisie o porušení povinnosti
členského štátu (tzv. infringement). Uvedenými konkrétnymi návrhmi, ktoré si vo väčšine
prípadov osvojili určení spravodajcovia výborov NR SR pri prerokúvaní návrhov zákonov vo
výboroch NR SR, čím sa tieto stali súčasťou spoločnej správy výborov NR SR k návrhu zákona,
tak štátni zamestnanci OLAP-u významne prispeli k dopracovaniu a skvalitneniu
prerokúvaných návrhov zákonov.
Všeobecné a konkrétne pripomienky k predloženým návrhom zákonov poskytli
zamestnanci OLAP-u odborným zástupcom ministerstiev aj pri prerokúvaní návrhov zákonov
v skrátenom legislatívnom konaní (§ 89 zákona o rokovacom poriadku) a často im aj
formulačne pomohli odstrániť zistené nedostatky, a to aj napriek tomu, že v týchto prípadoch
OLAP písomné stanovisko nevypracúva. Takýchto skrátených legislatívnych konaní v roku
2021 bolo 27. Vzhľadom na krátkosť času pri týchto konaniach a pretrvávajúcu nepriaznivú
pandemickú situáciu v SR si najmä v týchto prípadoch predmetné posudzovanie a spracovanie
návrhov zákonov vyžadovalo enormné nasadenie, obetavosť a organizačnú operatívnosť
všetkých zamestnancov OLAP-u.
Určení zamestnanci OLAP-u posudzovali pridelené návrhy zákonov v celom ich rozsahu,
t. j. aj všetky ich ďalšie články (novely iných zákonov v nich obsiahnutých) vrátane tých, ktoré
boli do nich vložené pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi poslancov. Išlo napr. o návrh
zákona proti byrokracii – 58 článkov, o sociálnom poistení – 17 článkov, o pomoci tehotným
ženám – 11 článkov, o mediálnych službách – 11 článkov, o kategorizácii ústavnej zdravotnej
starostlivosti – 8 článkov. V roku 2021 tak OLAP celkovo posúdil a spracoval 341 zákonov,
109