Page 110 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 110
5 Aktivity Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky
podporujúce kvalitu činnosti parlamentu
5.1 Oblasť legislatívy a aproximácie práva
Jedným z organizačných útvarov K NR SR, ktorý plnil odborné, organizačné
a technické úlohy spojené so zabezpečovaním činnosti Národnej rady SR a jej výborov,
osobitných kontrolných výborov a komisií podľa § 143 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení
neskorších predpisov (zákon o rokovacom poriadku), bol aj v roku 2021 odbor legislatívy
a aproximácie práva (OLAP).
Základom náplne jeho činnosti je vykonávanie odborných úloh v priebehu legislatívneho
procesu tvorby zákonov, pri ich prerokúvaní a schvaľovaní v Národnej rade SR od ich podania
až po uverejnenie v Zbierke zákonov SR. Tieto činnosti OLAP-u vyplývajú z čl. 72 Ústavy
Slovenskej republiky, podľa ktorého je Národná rada SR jediným ústavodarným
a zákonodarným orgánom Slovenskej republiky, ako aj z jej pôsobnosti ustanovenej v čl. 86
Ústavy Slovenskej republiky, do ktorej patrí najmä uznášať sa na ústave, ústavných a ostatných
zákonoch a kontrolovať, ako sa dodržiavajú, schvaľovať zmluvu o vstupe do štátneho zväzku
SR s inými štátmi a o vypovedaní takejto zmluvy, pred ratifikáciou vyslovovať súhlas
s medzinárodnými zmluvami o ľudských právach a základných slobodách, s medzinárodnými
politickými zmluvami, s medzinárodnými zmluvami vojenskej povahy a s medzinárodnými
zmluvami, z ktorých vzniká SR členstvo v medzinárodných organizáciách.
K hlavným činnostiam štátnych zamestnancov OLAP patrí najmä:
1. Vyhotovenie tzv. nultej informácie pre predsedu NR SR do 24 hodín od podania návrhu
zákona do Národnej rady SR a pridelenia čísla parlamentnej tlače organizačným odborom.
Obsahom tejto informácie, ktorá je vo forme dotazníka, je posúdenie každého podaného návrhu
zákona z hľadiska splnenia jeho formálnych a obsahových náležitostí ustanovených v § 68, §
69 a § 96 ods. 3 a 4 zákona o rokovacom poriadku (napr. či obsahuje paragrafové znenie
a dôvodovú správu rozdelenú na všeobecnú a osobitnú časť, či je zo znenia návrhu zákona
zrejmé, čo sa ním má dosiahnuť, či je odôvodnený z hľadiska potreby novej právnej úpravy, či
je v ňom vyjadrený hospodársky a finančný vplyv na štátny rozpočet, či obsahuje doložku
zlučiteľnosti s právom Európskej únie a táto spĺňa stanovené náležitosti, či sa písomná forma
návrhu zákona zhoduje s elektronickou), ako aj návrh, ktoré výbory NR SR (podľa ich vecného
zamerania) by predložený návrh zákona mali prerokovať a ktorý výbor by mal byť gestorským
výborom. V roku 2021 OLAP takto posúdil spolu 287 podaných návrhov zákonov.
2. Vypracovanie odborného stanoviska v písomnej forme ku všetkým návrhom zákonov,
ktoré Národná rada SR schválila do druhého čítania, pričom toto stanovisko je jedným
z (pracovných) podkladov na rokovanie určených výborov v druhom čítaní. Stanovisko
OLAP-u vypracúva zvyčajne jeden určený štátny zamestnanec oddelenia legislatívy spoločne
s jedným štátnym zamestnancom oddelenia aproximácie práva, ktorí si daný návrh zákona
musia najprv podrobne preštudovať, a to aj spolu so súvisiacimi zákonmi (na ktoré sa v texte
108