Page 110 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2021
P. 110

5 Aktivity Kancelárie Národnej rady Slovenskej republiky
              podporujúce kvalitu činnosti parlamentu



              5.1 Oblasť legislatívy a aproximácie práva


                      Jedným  z  organizačných  útvarov  K  NR  SR,  ktorý  plnil  odborné,  organizačné
              a technické  úlohy  spojené  so  zabezpečovaním  činnosti  Národnej  rady  SR  a  jej  výborov,
              osobitných kontrolných výborov a komisií podľa § 143 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej
              republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení
              neskorších  predpisov  (zákon  o rokovacom  poriadku),  bol  aj  v roku  2021  odbor  legislatívy
              a aproximácie práva (OLAP).


                    Základom náplne jeho činnosti je vykonávanie odborných úloh v priebehu legislatívneho
              procesu tvorby zákonov, pri ich prerokúvaní a schvaľovaní v Národnej rade SR od ich podania
              až po uverejnenie v Zbierke zákonov SR. Tieto činnosti OLAP-u vyplývajú z čl. 72 Ústavy
              Slovenskej  republiky,  podľa  ktorého  je  Národná  rada  SR  jediným  ústavodarným
              a zákonodarným orgánom Slovenskej republiky, ako aj z jej pôsobnosti ustanovenej v čl. 86
              Ústavy Slovenskej republiky, do ktorej patrí najmä uznášať sa na ústave, ústavných a ostatných
              zákonoch a kontrolovať, ako sa dodržiavajú, schvaľovať zmluvu o vstupe do štátneho zväzku
              SR  s inými  štátmi  a o vypovedaní  takejto  zmluvy,  pred  ratifikáciou  vyslovovať  súhlas
              s medzinárodnými zmluvami o ľudských právach a základných slobodách, s medzinárodnými
              politickými  zmluvami,  s medzinárodnými  zmluvami  vojenskej  povahy  a s medzinárodnými
              zmluvami, z ktorých vzniká SR členstvo v medzinárodných organizáciách.


                  K hlavným činnostiam štátnych zamestnancov OLAP patrí najmä:


                  1.  Vyhotovenie tzv. nultej informácie pre predsedu NR SR do 24 hodín od podania návrhu
              zákona  do  Národnej  rady  SR  a pridelenia  čísla  parlamentnej  tlače  organizačným  odborom.
              Obsahom tejto informácie, ktorá je vo forme dotazníka, je posúdenie každého podaného návrhu
              zákona z hľadiska splnenia jeho formálnych a obsahových náležitostí ustanovených v § 68, §
              69  a  §  96  ods.  3  a 4 zákona  o  rokovacom  poriadku  (napr.  či  obsahuje  paragrafové  znenie
              a dôvodovú správu rozdelenú na všeobecnú a osobitnú časť, či je zo znenia návrhu zákona
              zrejmé, čo sa ním má dosiahnuť, či je odôvodnený z hľadiska potreby novej právnej úpravy, či
              je v ňom  vyjadrený hospodársky  a finančný vplyv na štátny rozpočet,  či  obsahuje doložku
              zlučiteľnosti s právom Európskej únie a táto spĺňa stanovené náležitosti, či sa písomná forma
              návrhu zákona zhoduje s elektronickou), ako aj návrh, ktoré výbory NR SR (podľa ich vecného
              zamerania) by predložený návrh zákona mali prerokovať a ktorý výbor by mal byť gestorským
              výborom. V roku 2021 OLAP takto posúdil spolu 287 podaných návrhov zákonov.


                  2.  Vypracovanie odborného stanoviska v písomnej forme ku všetkým návrhom zákonov,
              ktoré  Národná  rada  SR  schválila  do  druhého  čítania,  pričom  toto  stanovisko  je  jedným
              z (pracovných)  podkladov  na  rokovanie  určených  výborov  v druhom  čítaní.  Stanovisko
              OLAP-u vypracúva zvyčajne jeden určený štátny zamestnanec oddelenia legislatívy spoločne
              s jedným  štátnym  zamestnancom  oddelenia  aproximácie  práva,  ktorí  si  daný  návrh  zákona
              musia najprv podrobne preštudovať, a to aj spolu so súvisiacimi zákonmi (na ktoré sa v texte




                                                          108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115