Page 70 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 70
určuje aj výška kompenzačných kreditov, ktoré si letecké spoločnosti majú kúpiť na splnenie
tohto cieľa. Podľa pozície Európskej únie stanovenej v rozhodnutí, by zmenené základné
obdobie týkajúce sa emisných hodnôt, ktoré sa majú použiť na výpočet faktorov rastu, malo
odkazovať na úrovne emisií v roku 2019.
Počas rokovania Rady vydali ministri vyhlásenie, v ktorom vyzvali na vytvorenie
platformy na uľahčenie spolupráce medzi členskými štátmi a krajinami mimo Európskej únie
v úzkej spolupráci s Komisiou s cieľom zlepšiť medzinárodnú osobnú železničnú prepravu.
Uvedená platforma by úzko spolupracovala so sektorom železničnej dopravy a organizáciami
cestujúcich.
Dňa 24. júla 2020 prijala Rada v rámci reakcie Európskej únie na pandémiu COVID-19
závery, ktorých cieľom je obnoviť dôveru cestujúcich a pracovníkov minimalizáciou rizika
infekcie v systémoch cezhraničnej hromadnej osobnej dopravy. V záveroch sa presadzuje
niekoľko základných opatrení v oblasti hygieny a kontroly infekcií, ktoré by sa mali uplatňovať
na všetky cezhraničné služby hromadnej osobnej dopravy.
Dňa 23. septembra 2020 prijala Rada núdzové opatrenia na pomoc odvetviu železničnej
dopravy. Tieto opatrenia umožnia členským štátom poskytnúť železničným spoločnostiam
úľavu od určitých poplatkov za infraštruktúru a zároveň zabezpečiť včasnú kompenzáciu pre
jej poskytovateľov.
Smerovanie v súvislosti s pandemickým pohotovostným plánom pre európske odvetvie
nákladnej dopravy sa stalo hlavným bodom Rady, ktorá zasadala 28. septembra 2020. Ministri
si na nej tiež vypočuli informáciu Komisie o zmenenom návrhu jednotného európskeho neba.
Neformálna Rada sa 8. decembra 2020 začala diskusiou o smerovaní v súvislosti so
smernicou Eurovignette a pokračovala diskusiou o smerovaní v súvislosti s návrhmi Komisie
o jednotnom európskom nebi. Tu sa viacerí ministri vyslovili za dosahovanie cieľov, ktoré
zohľadňujú záujmy všetkých zainteresovaných strán a neprinášajú nadbytočnú administratívnu
záťaž, či náklady. Rada sa zhodla na potrebe zníženia emisií CO2 v leteckej doprave, hoci
niekoľko delegácií uviedlo, že určité opatrenia, ako napríklad povinná úprava poplatkov na
európskej úrovni alebo spoločná jednotková sadzba, by si vyžadovali ďalšiu analýzu nákladov
a prínosov.
Rozhodnutie o tom, že rok 2021 bude Európskym rokom železníc prijala Rada
17. decembra 2020. Medzi ciele Európskeho roka železníc okrem podpory železníc ako
udržateľného spôsobu dopravy, patrí aj zvyšovanie informovanosti o cezhraničnom európskom
rozmere železničnej dopravy a zvyšovanie jej príspevku k hospodárstvu, priemyslu
a spoločnosti Európskej únie.
3.6.2 Telekomunikácie
Rada EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku vo formáte ministrov
zodpovedných za telekomunikácie otvorila 5. mája 2020 otázku úlohy digitálneho sektora pri
68