Page 69 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 69
certifikovaných platformách vždy, keď sa podniky rozhodnú použiť takúto formu poskytovania
údajov na účely preukázania dodržiavania legislatívnych požiadaviek.
Na oblasť cestovného ruchu sa Rada zamerala 27. apríla 2020. Prerokovala informácie
a najlepšie postupy súvisiace s podpornými opatreniami doposiaľ prijatými na vnútroštátnej
úrovni. Ministri tiež zanalyzovali možné budúce opatrenia na vnútroštátnej úrovni i na úrovni
Európskej únie zamerané na urýchlené oživenie tohto odvetvia. Možnými dodatočnými
opatreniami a koordináciou postupného zmierňovania obmedzení v kontexte stratégie
Európskej únie na ukončenie opatrení sa zaoberala neformálna Rada 29. apríla 2020.
O poslednej spomenutej oblasti rokovala Rada aj 20. mája 2020. Prebrala otázku
postupného uvoľňovania cestovných obmedzení a obnovenia činnosti podnikom cestovného
ruchu pri dodržaní potrebných zdravotných bezpečnostných opatrení. Viacerí ministri vyzvali
Komisiu, aby členským štátom poskytla dodatočnú flexibilitu s cieľom riešiť problémy spojené
s likviditou leteckých spoločností.
Dňa 25. mája 2020 prijala Rada dočasnú zmenu pravidiel o leteckých dopravných
službách s cieľom podporiť letecké spoločnosti a letiská vzhľadom na prudký pokles leteckej
dopravy v dôsledku pandémie spôsobenej koronavírusom. Rovnako prijala predĺženie lehoty
na transpozíciu smerníc štvrtého železničného balíka o bezpečnosti železníc a o interoperabilite
s cieľom poskytnúť odvetviu železničnej dopravy a orgánom flexibilitu a právnu istotu za
súčasných okolností.
Rada 4. júna 2020 opätovne potvrdila význam koordinovaného prístupu pri zavádzaní
opatrení na zastavenie šírenia vírusu, ako aj pri uplatňovaní stratégie ich ukončenia
a zabezpečovaní obnovy. Uvítala balík opatrení v oblasti cestovného ruchu a dopravy, ktorý
Komisia predložila v máji a zdôraznila potrebu harmonizovaných zdravotných protokolov na
zabezpečenie cezhraničných služieb. Konštatovala, že kríza poskytla príležitosť prejsť na viac
digitálnych služieb a administratívnych postupov, čím sa zníži využívanie nadbytočnej fyzickej
byrokracie. Vyzvala tiež na koordinovanú a vyváženú stratégiu obnovy dopravy, ktorá bude
spájať prioritu ochrany verejného zdravia s prevádzkovou a hospodárskou obnovou.
Viacerí ministri vyjadrili presvedčenie, že verejné investície do obnovy odvetvia
dopravy by mali byť spojené so záväzkom tohto odvetvia dosiahnuť čistejšiu a udržateľnejšiu
mobilitu. V danej súvislosti vyzdvihli niektoré súčasné legislatívne návrhy týkajúce sa
napríklad práv cestujúcich v železničnej preprave, revízie pravidiel Európskej únie týkajúcich
sa spoplatňovania ciest (smernica Eurovignette), či systému kompenzácie a znižovania emisií
uhlíka v medzinárodnom letectve (CORSIA), pri ktorom zdôraznili dôležitosť zapojenia sa
Európskej únie už od jeho pilotnej fázy v roku 2021.
V súlade so systémom CORSIA Rada prijala rozhodnutie, ktorým sa upravuje pozícia
Európskej únie k referenčnému obdobiu, ktoré sa má použiť na meranie rastu emisií CO2
v medzinárodnej leteckej doprave. Na základe daného referenčného obdobia sa v systéme
CORSIA určuje cieľ stabilizácie emisií pre medzinárodnú leteckú dopravu. Zároveň sa ním
67