Page 68 - Výročná správa NR SR a K NR SR 2020
P. 68
Akčný plán pre európsku demokraciu, ktorý sa má prijať, bude odrazovým mostíkom
na zlepšenie odolnosti našich demokracií, riešenie hrozieb vonkajšieho zasahovania do
európskych volieb a boj proti dezinformáciám, ako aj na podporu slobodných a nezávislých
médií. V roku 2021 Komisia navrhne jasnejšie pravidlá financovania európskych politických
strán a prijme opatrenia na zabezpečenie väčšej transparentnosti platenej politickej reklamy,
zlepšenie volebných práv mobilných Európanov a prijatie opatrení na ochranu novinárov
a občianskej spoločnosti pred strategickými súdnymi spormi proti účasti verejnosti. Plánuje sa
posilnenie aj cezhraničnej justičnej spolupráce s využitím digitálne technológie v plnej miere.
Na 26. schôdzi Výbor NR SR pre európske záležitosti, ktorá sa uskutočnila dňa
10. decembra 2020 prezentoval predseda vlády SR, Igor Matovič, stanoviská Slovenskej
republiky na rokovanie Európskej rady, ktoré sa uskutočnilo 10. – 11. decembra 2020. Jednou
z hlavných tém bola bezpečnosť Európskej únie. Orgány presadzovania práva a justičné orgány
musia byť v záujme boja proti závažnej trestnej činnosti schopné vykonávať svoje zákonné
právomoci tak online, ako aj offline. Európska rada zdôrazňuje, že je potrebné na základe
najnovšej judikatúry Súdneho dvora EÚ a pri plnom rešpektovaní základných práv
a slobôd dosiahnuť pokrok v práci na uchovávaní údajov, ktoré je potrebné na boj proti závažnej
trestnej činnosti. V záujme ďalšej podpory presadzovania práva v celej Európskej únii
a riadneho fungovania schengenského priestoru by sa malo výrazne zintenzívniť vykonávanie
dohodnutých opatrení a mala by sa posilniť policajná a justičná spolupráca a koordinácia.
3.6 Doprava, telekomunikácie a energetika
3.6.1 Doprava
Od 1. marca 2020 sa Rada EÚ pre dopravu, telekomunikácie a energetiku vo formáte
ministrov zodpovedných za dopravu rozhodla pozastaviť požiadavky na letiskové prevádzkové
intervaly, ktoré zaväzujú letecké spoločnosti, aby využívali aspoň 80 % svojich prevádzkových
intervalov pre vzlet a pristátie, ak si ich chcú udržať aj nasledujúci rok. Cieľom výnimky, ktorá
má platiť do 24. októbra 2020 a bude sa uplatňovať aj so spätnou platnosťou, je pomôcť
leteckým dopravcom vyrovnať sa s prudkým poklesom leteckej dopravy v dôsledku krízy
spôsobenej koronavírusom.
Dňa 7. apríla 2020 prijala Rada zásadnú reformu v odvetví cestnej dopravy Európskej
únie, ktorá je známa ako balík opatrení v oblasti mobility. Novými pravidlami sa zlepšia
pracovné podmienky vodičov, zavedú sa osobitné pravidlá vysielania vodičov v medzinárodnej
doprave a aktualizujú sa ustanovenia o prístupe na trh nákladnej dopravy. Zároveň sa nimi
zlepší účinnosť dodržiavania predpisov. Rovnaký deň prijala Rada nové pravidlá, ktorými sa
zjednoduší spôsob, akým podniky v nákladnej doprave poskytujú štátnym orgánom údaje
v digitálnej forme. Zvýšená digitalizácia nákladnej dopravy a logistiky prinesie podnikom
významné úspory nákladov a zvýši efektívnosť a udržateľnosť odvetvia dopravy. Novými
pravidlami Európskej únie sa vytvorí jednotný právny rámec na používanie elektronických
údajov o nákladnej doprave vo všetkých druhoch dopravy. Od všetkých príslušných verejných
orgánov sa bude vyžadovať, aby akceptovali údaje poskytované elektronicky na
66