Page 85 - elektr. Výročná správa NR SR a K NR SR 2019.pdf v roku 2020
P. 85
vypracovanie písomného odborného stanoviska k návrhom zákonov, ktoré boli
schválené do druhého čítania, ktoré je podkladom na rokovanie výborov a pléna
NR SR. Toto stanovisko vypracúvajú štátni zamestnanci OLAP na základe
detailného preštudovania a rozboru návrhov zákonov obsiahnutých
v parlamentnej tlači, z ktorých viaceré obsahujú značný počet ďalších zákonov
- článkov, napr. zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej
záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti
byrokracii) – 74 článkov, o riešení krízových situácií na finančnom trhu -
21 článkov, o finančnej správe – 20 článkov, zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré zákony v súvislosti s vystúpením Spojeného kráľovstva Veľkej Británie
a Severného Írska z Európskej únie bez dohody – 21 článkov, o verejnej
výskumnej inštitúcii - 16 článkov, o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti
orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o e-Governmente) – 15 článkov, o podpore cestovného ruchu – 10 článkov,
o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti – 10 článkov, čo
v konečnom dôsledku podstatne zvýšilo počet posudzovaných a spracúvaných
návrhov zákonov. V roku 2019 OLAP vypracoval stanoviská k návrhom
zákonov obsiahnutých v 164 tlačiach, ktoré obsahovali spolu až 498 zákonov.
Obsahom stanoviska OLAP je najmä posúdenie súladu prerokúvaných návrhov
zákonov s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi, Legislatívnymi
pravidlami tvorby zákonov (č. 19/1997 Z. z.), medzinárodnými zmluvami, ktorými je
Slovenská republika viazaná, a ich zlučiteľnosťou s právom Európskej únie, a to v kontexte
platného zákona (pri novelizáciách), ako aj vo vzťahu k celému právnemu poriadku SR.
V stanovisku zodpovední štátni zamestnanci OLAP zvyčajne uvádzajú všeobecné pripomienky
týkajúce sa vecného charakteru upravovanej problematiky a možných aplikačných problémov.
Okrem toho, navrhujú aj konkrétne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy na odstránenie
legislatívno-technických alebo formálnych nedostatkov, ako aj vnútorných rozporov
v navrhovanej úprave alebo jej protichodnosti s inou právnou úpravou. Súčasťou tohto
stanoviska je aj posudzovanie súladu návrhu zákona s právom Európskej únie (primárnym,
sekundárnym a judikatúrou Súdneho dvora EÚ), ktoré je založené na detailnom porovnaní
jednotlivých navrhovaných ustanovení s relevantnými právnymi aktami EÚ, ako aj na
zohľadnení priamo záväzných ustanovení zakladajúcich zmlúv EÚ, všeobecných právnych
princípov, príp. aj oznámení Európskej komisie o porušení (nesplnení) povinnosti členského
štátu.
Štátni zamestnanci odboru sa tak vo viacerých prípadoch významne podieľali na
dopracovaní a skvalitnení prerokúvaných návrhov zákonov. Medzi ďalšie činnosti odboru
možno zaradiť:
zúčastňovanie sa štátnych zamestnancov OLAP (osobná účasť) na zasadnutiach
výborov aj pléna NR SR pri prerokúvaní návrhov zákonov v druhom a treťom
čítaní, vrátane zákonov vrátených prezidentkou SR, sledovanie ich priebehu po
procedurálnej stránke ako aj časovej postupnosti prednesu pozmeňujúcich
83