Page 85 - elektr. Výročná správa NR SR a K NR SR 2019.pdf v roku 2020
P. 85

  vypracovanie písomného odborného stanoviska k návrhom zákonov, ktoré boli
                              schválené do druhého čítania, ktoré je podkladom na rokovanie výborov a pléna
                              NR  SR.  Toto  stanovisko  vypracúvajú  štátni  zamestnanci  OLAP  na  základe
                              detailného  preštudovania  a rozboru  návrhov  zákonov  obsiahnutých
                              v parlamentnej tlači, z ktorých viaceré obsahujú značný počet ďalších zákonov
                              - článkov, napr. zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej
                              záťaže  využívaním  informačných  systémov  verejnej  správy  (zákon  proti
                              byrokracii)  –  74  článkov,  o  riešení  krízových  situácií  na  finančnom  trhu  -
                              21 článkov, o finančnej správe – 20 článkov, zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú
                              niektoré zákony v súvislosti s vystúpením Spojeného kráľovstva Veľkej Británie
                              a  Severného  Írska  z  Európskej  únie  bez  dohody  –  21  článkov,  o  verejnej
                              výskumnej inštitúcii - 16 článkov, o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti
                              orgánov  verejnej  moci  a  o  zmene  a  doplnení  niektorých  zákonov  (zákon
                              o  e-Governmente)  –  15  článkov,  o podpore  cestovného  ruchu  –  10  článkov,
                              o  ochrane  oznamovateľov  protispoločenskej  činnosti  –  10  článkov,  čo
                              v konečnom dôsledku podstatne zvýšilo počet posudzovaných a spracúvaných
                              návrhov  zákonov.  V roku  2019  OLAP  vypracoval  stanoviská  k návrhom
                              zákonov obsiahnutých v 164 tlačiach, ktoré obsahovali spolu až 498 zákonov.

                      Obsahom  stanoviska  OLAP  je  najmä  posúdenie  súladu  prerokúvaných  návrhov
               zákonov  s  Ústavou  Slovenskej  republiky,  ústavnými  zákonmi,  zákonmi,  Legislatívnymi
               pravidlami  tvorby  zákonov  (č.  19/1997  Z.  z.),  medzinárodnými  zmluvami,  ktorými  je
               Slovenská republika viazaná, a ich zlučiteľnosťou s právom Európskej únie, a to v kontexte
               platného  zákona  (pri  novelizáciách),  ako  aj  vo  vzťahu  k  celému  právnemu  poriadku  SR.
               V stanovisku zodpovední štátni zamestnanci OLAP zvyčajne uvádzajú všeobecné pripomienky
               týkajúce sa vecného charakteru upravovanej problematiky a možných aplikačných problémov.
               Okrem  toho,  navrhujú  aj  konkrétne  pozmeňujúce  a doplňujúce  návrhy  na  odstránenie
               legislatívno-technických  alebo  formálnych  nedostatkov,  ako  aj  vnútorných  rozporov
               v  navrhovanej  úprave  alebo  jej  protichodnosti  s  inou  právnou  úpravou.  Súčasťou  tohto
               stanoviska je aj posudzovanie súladu návrhu zákona s právom Európskej únie (primárnym,
               sekundárnym  a judikatúrou  Súdneho  dvora  EÚ),  ktoré  je  založené  na  detailnom  porovnaní
               jednotlivých  navrhovaných  ustanovení  s relevantnými  právnymi  aktami  EÚ,  ako  aj  na
               zohľadnení  priamo  záväzných  ustanovení  zakladajúcich  zmlúv  EÚ,  všeobecných  právnych
               princípov, príp. aj oznámení Európskej komisie o porušení (nesplnení) povinnosti členského
               štátu.


                      Štátni  zamestnanci  odboru  sa  tak  vo  viacerých  prípadoch  významne  podieľali  na
               dopracovaní  a skvalitnení  prerokúvaných  návrhov  zákonov.  Medzi  ďalšie  činnosti  odboru

               možno zaradiť:

                            zúčastňovanie sa štátnych zamestnancov OLAP (osobná účasť) na zasadnutiach
                              výborov aj pléna NR SR pri prerokúvaní návrhov zákonov v druhom a treťom
                              čítaní, vrátane zákonov vrátených prezidentkou SR, sledovanie ich priebehu po
                              procedurálnej  stránke  ako  aj časovej  postupnosti  prednesu  pozmeňujúcich



                                                           83
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90