Page 21 - Vyročna správa 2018.cdr
P. 21

ź zákon č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred
                        legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o
                        zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa
                        menia  a  dopĺňajú  niektoré  zákony:  transponuje  smernicu  Európskeho  parlamentu
                        a Rady (EÚ) 2015/849 z 20. mája 2015 o predchádzaní využívaniu finančného systému na
                        účely  prania  špinavých  peňazí  alebo  financovania  terorizmu.  Upravuje  sa  zoznam
                        povinných osôb, identifikácia a overenie identifikácie, základná, zjednodušená a zvýšená
                        starostlivosť vo vzťahu ku klientovi, hodnotenie rizík a náhodné hodnotenie rizík.
                     ź  zákon č. 9/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave
                        v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony: vytvoril
                        vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe prijatím opatrení smerujúcich
                        k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečiť účinnejšiu
                        kontrolu  v  tejto  oblasti.  Zákon  nastavuje  jednoduchšie  podmienky  pre  taxislužby,
                        podporuje  využívanie  digitálnych  platforiem  a  reaguje  na  nové  trendy  v  oblasti
                        kolaboratívnej  ekonomiky.  Upravuje  sa  nová  forma  podnikania  -  prevádzkovanie
                        dispečingu. Ďalšie opatrenia smerujú k efektívnejšiemu zamedzeniu nelegálneho spôsobu
                        podnikania v taxislužbe.
                     ź zákon č. 161/2018 Z. z., ktorý sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon
                        v  znení  neskorších  predpisov  a  ktorým  sa  menia  a  dopĺňajú  niektoré  zákony,
                        transponuje  viaceré  smernice  Európskeho  parlamentu  a  Rady  (EÚ)  v  oblasti
                        trestného práva a zapracúva odporúčania v oblasti legalizácie príjmov z trestnej
                        činnosti  a  financovania  terorizmu:  návrh  zákona  zároveň  v  trestnoprávnej  rovine
                        komplexne upravuje problematiku boja proti terorizmu, vrátane financovania terorizmu
                        a zohľadňuje všetky medzinárodnoprávne záväzky Slovenskej republiky v tejto oblasti.
                        Východiskovou skutkovou podstatou je skutková podstata trestného činu teroristického
                        útoku, pribudol trestný čin niektorých foriem účasti na terorizme, financovanie terorizmu
                        a cestovanie na účel terorizmu.
                     ź zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení
                        niektorých zákonov nahrádza zákon č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu
                        Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov: zákon nadväzoval
                        na zmenu Ústavy Slovenskej republiky, ktorá však nebola schválená. Zákon č. 38/1993 bol
                        viackrát novelizovaný, dôsledkom však bola znížená prehľadnosť normatívneho textu
                        a  následne  aj  interpretačná  náročnosť.  Aplikačná  prax  zároveň  ukázala  niekoľko
                        problémov súčasnej právnej úpravy. Z uvedených dôvodov bol prijatý zákon č. 314/2018
                        Z. z., ktorý vychádza zo zákona č. 38/1993 Z. z. a sa snaží zachovať pôvodný text z dôvodu
                        možnosti využívania ustálenej praxe jeho aplikácie. Zákon č. 314/2018 Z. z. však mení
                        systematiku, ktoré nadväzuje na znenie Ústavy Slovenskej republiky. Zákon č. 314/2018
                        Z.  z.  upravuje    organizáciu,  riadenie  a  rozhodovanie  Ústavného  súdu,  stanovuje
                        kompetencie predsedu a podpredsedu ÚS SR a stanovuje, v ktorých veciach rozhoduje
                        plénum a v ktoré veci patria do pôsobnosti senátu. V tretej časti zákon č. 314/2018 Z. z. sú
                        obsiahnuté ustanovenia zaoberajúce sa ustanovovaním sudcov (kto môže podať návrhy na
                        voľbu  kandidátov,  čo  musia  návrhy  obsahovať),  zánikom  funkcie  sudcu  (za  akých
                        okolností  sa  môže  sudca  vzdať  funkcie,  kedy  môže  byť  odvolaný  prezidentom  SR),
                        postavením sudcov ÚS SR, ich právami a povinnosťami a disciplinárnou zodpovednosťou
                        sudcov ÚS SR. Štvrtá časť upravuje postavenie Kancelárie Ústavného súdu. V piatej časti
                        je  upravené  konanie  pre  ÚS  SR.  Upravuje  kto  je  účastníkom  konania  a  zúčastnenou
                        osobou, zastúpenie pred ÚS SR, náležitosti podania, čo je návrh na začatie konania a aké sú
                        jeho náležitosti, prideľovanie vecí, vylúčenie sudcov a iných osôb, odloženie podania,
                        prerokovanie návrhu na začatie konania a súdny poplatok a trovy konania. V ďalších
                        hlavách piatej časti sú upravené jednotlivé konania pred ÚS SR.



                                                                                                          21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26