Page 21 - Vyročna správa 2018.cdr
P. 21
ź zákon č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred
legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa
menia a dopĺňajú niektoré zákony: transponuje smernicu Európskeho parlamentu
a Rady (EÚ) 2015/849 z 20. mája 2015 o predchádzaní využívaniu finančného systému na
účely prania špinavých peňazí alebo financovania terorizmu. Upravuje sa zoznam
povinných osôb, identifikácia a overenie identifikácie, základná, zjednodušená a zvýšená
starostlivosť vo vzťahu ku klientovi, hodnotenie rizík a náhodné hodnotenie rizík.
ź zákon č. 9/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave
v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony: vytvoril
vhodnejšie podmienky v oblasti podnikania v taxislužbe prijatím opatrení smerujúcich
k predchádzaniu nelegálneho spôsobu podnikania v taxislužbe a zabezpečiť účinnejšiu
kontrolu v tejto oblasti. Zákon nastavuje jednoduchšie podmienky pre taxislužby,
podporuje využívanie digitálnych platforiem a reaguje na nové trendy v oblasti
kolaboratívnej ekonomiky. Upravuje sa nová forma podnikania - prevádzkovanie
dispečingu. Ďalšie opatrenia smerujú k efektívnejšiemu zamedzeniu nelegálneho spôsobu
podnikania v taxislužbe.
ź zákon č. 161/2018 Z. z., ktorý sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon
v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,
transponuje viaceré smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) v oblasti
trestného práva a zapracúva odporúčania v oblasti legalizácie príjmov z trestnej
činnosti a financovania terorizmu: návrh zákona zároveň v trestnoprávnej rovine
komplexne upravuje problematiku boja proti terorizmu, vrátane financovania terorizmu
a zohľadňuje všetky medzinárodnoprávne záväzky Slovenskej republiky v tejto oblasti.
Východiskovou skutkovou podstatou je skutková podstata trestného činu teroristického
útoku, pribudol trestný čin niektorých foriem účasti na terorizme, financovanie terorizmu
a cestovanie na účel terorizmu.
ź zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení
niektorých zákonov nahrádza zákon č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu
Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov: zákon nadväzoval
na zmenu Ústavy Slovenskej republiky, ktorá však nebola schválená. Zákon č. 38/1993 bol
viackrát novelizovaný, dôsledkom však bola znížená prehľadnosť normatívneho textu
a následne aj interpretačná náročnosť. Aplikačná prax zároveň ukázala niekoľko
problémov súčasnej právnej úpravy. Z uvedených dôvodov bol prijatý zákon č. 314/2018
Z. z., ktorý vychádza zo zákona č. 38/1993 Z. z. a sa snaží zachovať pôvodný text z dôvodu
možnosti využívania ustálenej praxe jeho aplikácie. Zákon č. 314/2018 Z. z. však mení
systematiku, ktoré nadväzuje na znenie Ústavy Slovenskej republiky. Zákon č. 314/2018
Z. z. upravuje organizáciu, riadenie a rozhodovanie Ústavného súdu, stanovuje
kompetencie predsedu a podpredsedu ÚS SR a stanovuje, v ktorých veciach rozhoduje
plénum a v ktoré veci patria do pôsobnosti senátu. V tretej časti zákon č. 314/2018 Z. z. sú
obsiahnuté ustanovenia zaoberajúce sa ustanovovaním sudcov (kto môže podať návrhy na
voľbu kandidátov, čo musia návrhy obsahovať), zánikom funkcie sudcu (za akých
okolností sa môže sudca vzdať funkcie, kedy môže byť odvolaný prezidentom SR),
postavením sudcov ÚS SR, ich právami a povinnosťami a disciplinárnou zodpovednosťou
sudcov ÚS SR. Štvrtá časť upravuje postavenie Kancelárie Ústavného súdu. V piatej časti
je upravené konanie pre ÚS SR. Upravuje kto je účastníkom konania a zúčastnenou
osobou, zastúpenie pred ÚS SR, náležitosti podania, čo je návrh na začatie konania a aké sú
jeho náležitosti, prideľovanie vecí, vylúčenie sudcov a iných osôb, odloženie podania,
prerokovanie návrhu na začatie konania a súdny poplatok a trovy konania. V ďalších
hlavách piatej časti sú upravené jednotlivé konania pred ÚS SR.
21